• liz_s

Hur friade killen till er?

undrar hur eran kille friade/? Min älskling bjöd ut på en härligt frukt picnick... effter vi intagit denna så gick han ner på knä och frågde om jag ville gifta mig med honnom och jag svarade så klart JA!!! han vill trä på ringen på mitt finger så fick han göra det och jag trädde på hanns ring på hanns finger =)

• Svar på tråden Hur friade killen till er?
  • lotta49

Min m2b friade till mig på en strand i solnedgången på Kreta. Före hade vi varit på en helt underbar restaurang och ätit en jättemysig middag med levande ljus.

Det var såå romantiskt!

• Nyfiken gul , nu fru

Det var faktiskt jag som friade... vi hade bestämt oss för förlovning o medans vi gick o väntade på våra betställda ringar så frågade jag om vi inte kunde gå hela vägen ut o gifta oss på en gång..

o detta skedda via SMS! (jag jobbade vid denna tidpunkt)

o han svarade ja!

Samma dag vi väl förlovade oss bokade vi även kyrkan o 10 mån senare gifte vi oss!

• Vickan77

Min sambo gick ner på knä och friade i kyrkan alldeles efter vår sons dop inför släkt och vänner. Han överraskade mig totalt och jag lovar att inte ett öga var torrt inne i kyrkan... Nästan ingen hörde hans lilla tal men alla förstod vad som var på gång
    (han hade frågat prästen först om det var ok)

• Ia77

Min blivande man skickade en röd ros med en bokstav på ett kort med bud anonymt varje fredag till mitt jobb.
    Fick bokstäverna:
    V I L L D U
    och sen på nyårsafton föll han på knä & friade med 50 röda rosor & en flaska champange.
    Superromantiskt & jag svarade JA förstås!!!

• Azra

Vi hade "kommit överens" om att förlova oss. (kanske inte så romantiskt). Vi åkte iväg på en romantisk weekend och på lördasgmorgonen när vi precis hade stigit upp och jag kom ut ur duschen gick han spritt språngande ner på knä och friade!! SUPERgulligt!

Resten av dagen gick vi på små rosa moln och kunde inte låta bli att titta på varandra och våra händer som glimmade så fint!

• mrsD

vi kom oxå överrens att förlova oss, efter 3 och ett halvt år.
    Vi var o valde ringar, beställde och hämtade dem, vi hade bestämt att vi skulle förlova oss på julafton (jag vet, klyschigt, men skälet var att båda våra släkter skulle fira jul ihop.) men vi kom överrens om att vi bara skulle ta på oss ringarna o se om någon märkte något..

så efter julklappsutdelningen, så upptäckte min sambo, att oj! en julklapp saknades!
    han gick o hämtade den, föll ner på knä framför mig och frågade om jag ville gifta mig med honom!!! var inte alls beredd på att han skulle fria (på riktigt sådär!) och ingen annan heller, alla blev jättechockade, och glada naturligtvis..

det var i julas, nu planerar vi bröllop den 19 juli 2008.

• Bröllopstokiig

Vi var på semester i Indien, och vi var iväg på en tredagarsutflykt. (Rättare sagt två dagar tågresande å en dag utflykt ) När vi kom trötta fram till hotelet vi skulle övernatta på efter den första dagens resande så var det bara att äta, slänga sig i duschen å sedan i säng.

Men som alla vet så kan det vara svårt att sova på nya ställen så vi satte på tv:n å kollade på tecknade Tom och Jerry. Det råkade vara ett av mina favoritavsnitt där Tom försöker sjunga serenad för en kattflicka. Jag älskar Tom och Jerry och låg å fnissade högljutt i sängen, när min kille plötsligt tittar på mig å säger; Vill du gifta dig med mig?

I mina ögon så var detta det perfekta frieriet, inga konstigheter utan det kom spontant ifrån hjärtat... Behöver jag ens säga att jag numera har det Tom och Jerry avsnittet på dvd hemma?

• Novemberbrud07

På toppen av Rockefeller Center friade min sambo till mig förra året (juni) & bröllop nu i november!:)

• fru i september

Över en bananpizza!!!! Ha ha ha
    min m2b e såå underbar, på vår 9års dag 22/9-06 satt vi på lokalvärdshuset och mumsade på en delad bananpizza, så tar han min hand tittar mig djupt i ögonen och friar!!

Det e bara så likt honom och det e ju därför jag älskar honom så! det blev direkt ett mobilsamtal till mamma med tårar i ögonen,vi gifter oss 22/9-07 och fortfarande finns uttrycket "över en bananpizza" som standard när vi berättar om frieriet.

• kentfantast

Han hade tro det eller ej planerat det rätt länge (på våren tänkte han att i höst har vi nog råd att köpa ringar och sen har vi nog råd med ett bröllop et år efter det... Han är mkt planerande, min man).

På dan när jag var på jobbet hade han kollat på ringar men inte vågat köpa nån. Han hade köpt blommor oxå och gömt i källaren. När jag kom hem begravde han ansiktet i en soffkudde och mumlade fram det och vågade inte titta på mig! Blommorna glömde han bort i två dar efteråt...

Jag vart ju glad, fast lite besviken på att det hela var fullständigt oromantiskt (ja, förutom ATT han fråga), så när vi skulle byta ringarna gick han ner på knä och höll världens finaste tal om VARFÖR han ville gifta sig med mig. Bridezillan i mig blev genast mkt nöjdare...

• c_t

Efter sju svåra år tillsammans ..
    Min m2b och jag hade stressat omkring hela dan och letat julklappar (dagen före julafton) och allt var i fullständig kaos. Vi skulle resa bort och ingenting var klart, då korkar han upp en flaska vin och drar ner mig i soffan för en liten paus. Helt plötsligt går han ner på knä, tar fram en ring och frågar om jag vill gifta mig med honom.
    Det var så otroligt oväntat att jag knappt kunde svara av chocken. svaret blev ju självklart ja.

• Blivande fru Sara

I solnedgången i Thailand, med leksaksringar som han hade köpt innan. Han hade gått och planerat ett par dagar för att ha full koll på när solen gick ned=)
    Så här i efterhand så kan jag tycka att han var väldigt bestämmd när vi skulle gå till stranden, vi kunde absolut inte gå och fixa en annan sak först. För då hade vi ju missat solnedgången.

• mrs Nymo

Min blivande ringde mig från jobbet och bad mig packa väska och pass. Sen körde vi ner till Frankrike som vi båda ÄLSKAR och på våran dotters halv års dag friade han till mig i Chablis Grand Cru vin marken!!! Så fantastiskt romantiskt och oväntat, jag trodde vi skulle till stugan över helgen och att han skämtade om passet. Vi båda grät av lycka, allt var perfekt! Ni som är intresserade får gärna se vår sida: www.annaowerner.com

• Madelensh

Min man friade på Sigtuna stadshus för lite mer än ett år sedan, han "ramlade" nedför trappen så han kom på knä och tog upp ringen i ett svep och friade. Ramlandet var inplanerat.

Sedan kom vi hem och jag fick några mycket fina förlovningspresenter, sedan fick jag välja mellan 5 olika lyxrestauranger som han skulle bjuda mej på och jag valde efter mycket om och men Fredsgatan 12. Nu är vi gifta sedan en vecka tillbaka. Min mans frieri var verkligen så romantiskt som jag alltid velat ha det i mina tankar.

• thalia82

förlovningen var vi överens om, ringväxlingen skedde på vår 5-års-dag hemma i soffan i skenet av levande ljus. tidigare på kvällen hade vi varit ute och käkat och haft det jättemysigt.

två år senare skulle vi fira vår 7-års-dag. Det enda jag fick veta var att jag skulle packa för en övernattning, ha med både lite finare, och oömma kläder, samt att jag inte behövde tänka på att packa lätt.
    Han är bra på överaskningar, min älskling, så jag blev så där mysigt nyfiken. anade att han hyrt bil, men inte mer än så.
    så vi åkte iväg från sala på lördagmorgonen i en ljusgrön ford focus. Vi åkte lite hit och dit och tog några cachar (m2b håller på med nåt som heter geocaching, en sorts skattjakt med gps, kan man säga. skatterna har dock inget värde. ;) ). Åt lunch i västerås innan vi åkte vidare. jag hade fortfarande ingen aning om vart vi skulle... Till sist hamnade vi iaf i Uppsala. hans gamla hemstad, där vi varit en hel del. där hade han bokat hotellrum, så där gjorde vi oss i ordning innan vi gick ut och käkade middag. Han hade bokat bord på samma grekiska restaurang där vi åt vår första alla hjärtans dag tillsammans. Sen gick vi på bio, som vi gjort på vår första dejt. efter bion gick vi en promenad, oxå samma som på vår första dejt. Då stod vi utanför värmlands nation, nedanför domkyrkan och kysstes i 2 timmar... den här gången stod vi inte så länge... han gick ner på knä, sa några söta ord och höll fram en ask med en silverring. Och självklart fick han ett ja. :)
    Så jag har en förlovningsring jag har jämt, en frieri-ring jag har ibland, och kommer om två månader att få min efterlängtade vigselring. :)

• Simsalabim

Vi förlovade oss utan tanke på kommande giftemål när vi var i Tukiet för 6 år sedan. Då hade vi varit tillsammans i 2 år och väntade barn. Jag blev paff av frågan som bara var en fråga vid bordet på balkongen. Min m2b är ingen man av stora gester. ;)Och jag sa....."Näää, det är väl inte nödvändigt" Men det var mest som jag var förvånad och tagen på sängen. Dagen efter köpte vi ringar :)
    Själva friandet som jag också blev väldigt överraskad över då m2b aldrig varit intresserad av giftemål, skedde i våras i Ystad på fin restaurant. Vi var på jättemysig spahelg. Denna gången tackade jag ja direkt! Och den 28/7 blir vi man och fru! Snabbt marcherat!

• IDA_R

Hej,
    Det här med förlovningsring....
    Jag har funderat kring det där och är nyfiken på vad andra har för uppfattning.
    Vem anser ni ska betala ringarna, ska var och en betala sin egen eller varandras?
    Och antag att mannen ifråga överraskar med att fria och att han har köpt en ring som absolut inte är vad du vill ha, vad säger man då för att inte såra honom?

Hälsningar
    Ida

• kentfantast

Officiellt så betalade varandras... fast hans var dyrare så han la till pengar så att vi betala lika mkt....

Svar på tråden Hur friade killen till er?