• Bröllopstokiig

Glasögon eller linser?

Jag använder både glasögon och linser, mest glasögon eftersom jag har så svårt att få in linserna. Men hur gör man till bröllopet? Helst vill jag ha linser men tänk om man får någon tår i ögat och linsen åker ut! Något måste jag ha så jag kan se, men glasögonen känns inte så kul tycker jag.
    Hur gjorde/gör ni andra ??
    Tacksam för råd.

• Svar på tråden Glasögon eller linser?
  • Bröllopstokiig

Även jag har glasögon i vanliga fall, för det mesta, men använder aldrig linser för jag vågar inte. Hade tänkt försöka vänja mig vid linser, men det har varit så mycket att stå i att jag inte har kommit iväg till optikern. På mitt bröllop kommer jag att vara utan glasögon, så länge det känns okej. Kommer att ha mina glasögon med mig om jag blir trött i ögonen, men tror nog att det går bra även utan. Har haft glasögon i många år och ett tag använde jag dom väldigt sällan. Jag tycker att sminket försvinner när jag har glasögon på mig och så tycker jag att jag ser bättre ut utan.

Så jag tycker att om du känner dig finast i linser så använd dem, och ha sedan glasögonen med dig som Essan och Jennie skrev.

• Bröllopstokiig

Jag har använt linser i 10 år (har haft synkorrektion i 30 år) men jag tror att jag ska bära glasögon ändå. Mina ögon blir så lätt trötta med linser och jag vill ju inte sitta där med röda ögon av trötthet, hellre röda ögon bakom glasögonen av gråt.

Petra

• Bröllopstokiig

Har haft linser i...9 år tror jag. Har aldrig gråtit ut nån lins, jag har mjuka linser och jag duschar ofta med dem -får in mycket vatten i ögonen ibland men aldrig att de åker ut. Ett tips för insättning av linser förutom att öva är att inte försöka "trycka" in dem utan låt dem "smälta" fast på ögat av sig själv. För mig är det största problemet med glasögon att jag känner mig bortkopplad från verkligheten ungefär som att jag står och tittar genom ett fönster på allt som händer. Precis likadant känns det när jag fotograferar (iofs bra ibland).

• Bröllopstokiig

Jag hade uppe denna fråga för nga månader sedan här på forumet och jag skulle vilja säga att hälften skulle ha linser - hälften glasögon. Själv har jag under tiden skaffat linser eftersom jag tänker ha det på bröllopet. Har tidigare haft linser men har blivit lite torr i ögonen så mest använder jag glasögon. När jag tränar och går ut på krogen har jag mestadels linser. Jag vill ha linser till bröllopet eftersom jag tycker jag är lite finare utan glasögon. Sedan går det ju lite mode i glasögon så om tio år kanske man inte vill se åt bröllopsfotot för att man hade så gräsliga glasögon...hemska tanke!

• Bröllopstokiig

Om ni använder er av engångslinser finns det fler alt för att hantera torra, trötta ögon. Ta med fler par så att ni kan ta ut linser och vila ögonen och sen in med ett fräscht par. Skulle en lins åka ut är det bara att sätta in en ny fräsch, så slipper ni problemet med att släpa på vätskor etc (en lins tar ju mindre plats). Senare på kvällen kan ni ju välja att byta till glasögon om det känns som ett måste!

• Bröllopstokiig

Det finns "konstgjorda tårar" på flaska hos optikern, det hjälper torra trötta ögon och gör linsbärandet bekvämare!

• Bröllopstokiig

Visst går det mode i glasögon, liksom på brudklänningar. Men det tänker man sällan på (möjligtvis tio år senare när man tittar på korten och garvar åt klänningen...). Jag köper argumenten att man känner sig finare utan glasögon, men inte detta med mode.

• Bröllopstokiig

Heja alla glasögonormar!!! Har själv burit glasögon i 16 år och skulle jag komma utan dem skulle ingen känna igen mig. Tycker synd om alla som lider så av sina glasögon!
    Jag skulle aldrig komma på tanken att ta av mig dem på ett bröllop!!!

• Bröllopstokiig

Jag hade linser innan, mjuka. Jag kunde tappa dem precis när som helst, utan att jag rörde ögonen eller något annat. Enligt min optiker berodde det på att jag är ganska torr i mina ögon. Nu har jag glasögon (har aldrig haft det förr, började med linser direkt) och efter ett år trivs jag jättebra med glasögon och vill inte ha linser igen.

• Bröllopstokiig

Eva N.
    Nej hade jag haft glasögon "alltid" annars så hade jag haft det på bröllopet med. Annars vorde det inte JAG.... jag skaffade linser många år innan bröllopet och hade linser kanske 75% av tiden och glasögon 25%. Eftersom jag rent fåfängt tycker jag ser bättre ut med linser, samt att det är bekvämare, så var det ett självklart val även på bröllopet.

• Bröllopstokiig

Jag skulle inte vilja säga att jag lider av glasögon men jag kan tycka att de är i vägen ibland. När man är varm så blir det ånga på dem, när man gråter blir de nedstänkta av tårar och inte tala om när det regnar...nä, jag ska ha linser! Jag har alltid haft linser förr och folk känner igen mig både med och utan linser så man kommer inte att höja på ögonbrynen för att jag har linser. Jag känner mig finast i linser och då mår man ju bäst - när man känner sig fin - så blir det!

• Bröllopstokiig

(OBS ikonen.)Jag älskar mina glasögon och känner mig verkligen som en hel person i dem, de är min stil, liksom mina kläder och smycken är en annan del. Jag tycker att det är självklart att jag ska ha dem.

Och modegrejen köper jag inte alls, då kommer man nog skratta åt sin frisyr och sina kläder också. Men det gör väl inget?!

• Bröllopstokiig

Jag använder nog glasögon och linser lika ofta, men när vi gifter oss skall jag absolut ha linser (vilket jag alltid har på fester) eftersom mina ögon ser så himla små ut när jag har glasögon (är mycket närsynt). För övrigt så trivs jag bra både med linser och glasögon.

/ Tjorven

• Bröllopstokiig

Jag använder glasögon dagligen, men endagslinser vid bland annat festliga tillfällen.

Jag kommer att ha mina linser på bröllopet och om jag blir trött i ögonen slänger jag dem (5 och tar på mig glasögonen som jag förstås har tagit med mig.

Jag trivs jättebra i mina glasögon, men för mig personligen känns det festligare utan.

Svar på tråden Glasögon eller linser?