• Bröllopstokiig

Glasögon eller linser?

Jag använder både glasögon och linser, mest glasögon eftersom jag har så svårt att få in linserna. Men hur gör man till bröllopet? Helst vill jag ha linser men tänk om man får någon tår i ögat och linsen åker ut! Något måste jag ha så jag kan se, men glasögonen känns inte så kul tycker jag.
    Hur gjorde/gör ni andra ??
    Tacksam för råd.

• Svar på tråden Glasögon eller linser?
  • Bröllopstokiig

Du verkar inte ha vidare bra linser! Gå tillbaka till optikern och be om att få prova en annan sort. Då kanske du vill ha dem till vardags också!

• Bröllopstokiig

Gun; tror inte det beror på linserna. Har nämligen provat en hel del sorter. Det är nog min teknik tyvärr. Men hur göra till bröllopet? Chansa med linser och ha glasögonen med eller ???

• Bröllopstokiig

Hej!

Hade jag varit som dig så hade jag övat med linserna och ha dem lite mer en vanligt. Till bröllopet kan du ju sedan ha linserna men ha glasögonen nära till hands, t.ex. en liten diskret väska som matchar klänningen.

Men i slutändan måste du välja det som du trivs bäst i, trist att behöva tänka på linserna under bröllopet.

Kram

• Bröllopstokiig

Har du hårda linser? Det är väldigt ovanligt nuförtiden men jag har aldrig varit med om att mjuka linser åker ut om man inte gnuggar sig i ögat. Om det beror på hur man sätter i dom åker de ut på en gång vad jag vet. Vad säger din optiker om problemet? Det kan ha med formen på dina ögon att göra, men det låter konstigt. Har du provat endagslinser som är mycket mjukare och kanske mindre känsliga?

Jag har också mest glasögon men kommer att ha linser på bröllopet för det har jag alltid på fest. Mitt problem är att jag är lite torr i ögonen men det tänkte jag skulle hjälpas med gråt och skratt under dan!

• Bröllopstokiig

Jag har gråtit ut en mjuk lins en gång, på en begravning. Så visst händer det.

Jag tycker också du skall försöka vänja ögonen vid linserna. I början kunde jag bara ha dem nån timme men sedan utökade jag tiden och efter en vecka hade jag dem hela tiden.
    Är det själva insättningen av linserna som är problemet så är det nog bara övning och åter övning som gäller. Jag hade problem i början men nu kan jag sätta in dem utan spegel t o m.

Ha linserna om du känner för det, men ha glasögonen nära till hands.

• Bröllopstokiig

Jag har också både glasögon och linser, mest glasögon. Ser inte riktigt lika bra med linserna och ibland skaver de. På vårt bröllop hade jag dock linserna, tyckte det kändes roligare. Ögonen försvinner ju lite bakom glasögonen. Så mitt råd är ha linserna från början och ta med glasögon att byta till om det inte funkar, så stor plats tar de ju inte.

• Bröllopstokiig

Jag brukar använda glasögon men ska köpa linser nu innan jul så jag kan vända mig med dom innan bröllopet i feb. Jag hade linser i tonåren för så jag borde klara dom nu med.

Jag vill inte döjla mig bakom glasögonen.

Lycka till
    Lori

• Bröllopstokiig

Jag har glasögon i vanliga fall och tänker ha det på bröllopet också. Jag upplever inte att jag döljer mig bakom dem -snarare tvärtom, utan dem känner jag mig lite naken. Det är väl en vanesak. Jag respekterar alla som väljer att ha linser, tom för första gången på sina bröllop, det är väl bäst att sägas nu för tiden. Tycker dock att det är synd att inte fler vill ha dem på!

• Bröllopstokiig

Jag använder själv linser dagligen - glasögon endast i "nödfall".
    Efter år av användning/övning har jag inga problem med att varken sätta in el ta ut dem...

Jonna: jag tycker, som flera innan mig, att du ska öva, öva & öva...

Du kan även gå till din optiker & be honom/henne instruera dig hur du ska göra - det är faktiskt deras jobb. Att sälja linser utan att försäkra sig om att köparen kan använda dem på rätt sätt tycker jag är dåligt av en proffisionell optiker! Med tanke på vad det kostar är det väl inte ett orimligt krav att ställa på sin optiker?!?

Sedan kan du ju göra som jag brukade göra innan jag var helt "säker" på mina linser - ta med linsburken & en liten flaska vätska - skulle du tappa ut linsen är det inte så svårt att "pilla" in den igen - efter att du rengjort den (oftast märker man ju om/att linsen är "på väg ut" & kan "rädda" den) - bra att även ha en liten fickspegel med sig + glasögonen om det inte skulle gå bra...

Lycka till!

;o)

• Bröllopstokiig

Själv hade jag glasögon, som jag haft sedan jag gick i 4:an och det skulle alltså ha känts konstigt att inte ha dem och det skulle ju heller inte ha varit "jag". Min fotograf tog ur glasen i bågarna, så på korten framhävs verkligen mina ögon:)
    Så ta det du trivs bäst i!

// Anna

Svar på tråden Glasögon eller linser?