• Klurifax

Kantor, kyrkomusiker, organist?

Vad är skillnaden och hur vet man vilket av det den som spelar orgeln är? Vi kommer ha en vikarie som jag inte vet bakgrunden på, kan jag skriva "På orgel: NN"? Eller hur ska jag göra?

• Svar på tråden Kantor, kyrkomusiker, organist?
  • Duchess

Kantorer har oftast en tvåårig folkhögskoleutbildning, medan organisterna har en fyraårig högskoleutbildning. Organisterna har alltså en längre och mer omfattande utbildning.

Kyrkomusiker är ett samlingsnamn för alla som arbetar med musik inom Svenska Kyrkan, oavsett om de är kantorer eller organister.

Hoppas det hjälper :)

• *Lilla M*

Jag kan inte svära på det här, men jag har en väninna som är kantor. Och jag har fått uppfattningen att kantor blir man efter typ två års utbildning, organist är en längre utbildning. Kyrkomusiker kanske är ett samlingsbegrepp?

Kyrkan måste ju veta vem de har anställt, vilken utbildning personen i fråga har. Kolla det med dem först.

Annars får du väl lösa det som du skrev, jag tycker det låter helt okej.

• Linum

Kan du inte ta reda på hans namn och telefonnummer och ringa och fråga?

Ofta är vikarierna musikhögskolestudenter eller annat som sommarjobbar.

• Lisa1

Kan tillägga att det kan vara stor(!) skillnad på en kantors och organists spelskicklighet. Eller ja, standardstycken såsom brudmarscher odyl spelas oftast bra av båda, men en organist är utbildad till att kunna spela supersnygga och väldigt avancerade orgelstycken, och är således mer av en "konsertorganist".
    En person med kantorsutbildning kan också vara duktig organist, men denna utbildning är mer bred än organistutbildningen. Här ingår till exempel att leda barnkörer och att organisera musikverksamheten i en specifik församling, och är alltså ingen spetsutbildning mot orgelspelandet specifikt. Även om detta är ett viktigt ämne i utbildningen.
    En person som är utbildad organist kan dock inneha en kantorstjänst, och då kallas "kantor" i församlingen (eftersom vederbörande då kanske även har hand om körer odyl) medan personen kanske eg. är utbildad organist...för att göra det lite extra krångligt då ;).
    Kan tilläggas att det är väldigt mkt svårare att komma in på organistutbildningen än kantorsutbildningen, men som sagt, det är ju för att kantorsutbildningen är på folkhögskola och organistutbildningen är på musikhögskola (färre platser också).

• Klurifax

Tack för alla svar!
    Ringde och pratade med KH och han sa att han inte visste vad hon hade för utbildning(!), mer än att hon jobba på musikskolan sen många år och varit vikarie hos församlingen i minst 20 år...
    Får ringa henne när hon är hemma från sin semester.

Svar på tråden Kantor, kyrkomusiker, organist?