• Giiirly

Hjälp me musik till valsen!

Har läst en del trådar om musik som passar till vals. Bland annat skrev någon Josh Groban - You raise me up. Jag o min m2b gillar verkligen den låten, men går den verkligen i valstakt?! Är inte särskilt kunnig på musik men... Skulle bli jätteglad om någon kunde ge mig svar och ta sig lite tid o hjälpa mig! Och även ge tips på andra låtar som GÅR i valstakt. Är inte intresserad av klassiker som Drömmen om Elin eller liknande utan gärna kändare låtar som e modernare :) det e lite brådis nu, vi måste nämligen börja öva :) Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp me musik till valsen!
  • Lisa1

Och här är hela sökningen jag gjorde, med alla träffarna:

www.google.com/search&ie=UTF-8&rls=GGLR,GGLR:2006-13,GGLR:en&q=ballroom+music+waltz

• Lisa1

Nu har jag funderat lite mer! Secret Garden-låten är vacker men kanske inte så speciell om man nu inte älskar melodin...inte så mycket till text och inget direkt som "händer" i melodin.

Har hittat en superlåt! Tänkte på denna igår men kom inte på vad den hette. Kärleksballad i 3-takt, hyfsat modern (jämfört med 70-talsvarianter och klassisk musik) och har en väldigt passande text. Det är Jennifer Browns "My everything" som toppade listorna för sisådär en 13 år sedan.

Peter Jöback har en fin ballad som heter "The man I want to be" som är en bra vals, men hela storyn bakom låten, att han skrev den självbiografiskt, gör kanske att låten känns lite tveksam i sammanhanget (med tanke på att du är en tjej och din blivande är kille). Men har man inte hängt upp sig på det är det en bra vals med fint kärlekstema.

Kärleksballad men lite äldre (och mer använd) är ju annars Ta mig till havet...eller just det, den heter ju Ta MEJ till havet.

True Love är ju ytterligare en ballad med tydlig 3-takt, men känns kanske inte så fräsch. Detsamma med You light up my life.

O mio babbino Caro (operaklassikern) är också tydlig 3-takt, tydligt kärlekstema (men lite halvtragiskt/desperat för den som kan italienska ;)) men denna är ju inte heller speciellt modern. Men känd!

Moon river - söt låt men inte heller ny och fräsch.

Är man annars inne på instrumentalspåret har du Cavatina, vacker låt som finns i version med och utan text (heter då "He was beautiful"). Har en suupervacker instrumental sak annars på en mixskiva med "ballroom music" som jag skulle kunna ladda upp till mp3 och maila ev.

Du borde kunna hitta flertalet av låtarna på sajten Youtube (kräver dock bredband, annars går det lååångsamt att ladda upp). Kolla runt annars på alla ballroom-skivorna, de har en lyssningsfunktion också på sajterna där man köper dem. Hittar man någon känd låt där som man gillar kan man säkert hitta den på youtube eller liknande. Och vill man köra på budgetspåret kanske isf ladda ner/omvandla direkt från youtube och göra det till ett mp3-spår, men kräver ju att man kan det där med konvertering isf. (jag kan det inte! ;))

• Linum

Några tips:

That's Amore
    Nothing else matters
    I got you babe
    Kiss from a rose
    Are you lonesome tonight
    Que sera sera
    Strangers in the night

• Lisa1

och ang. det tragiska/desperata i O mio babbino så är det ju texten och inget annat! Handlar om en flicka som bönar och ber att hennes pappa skall ge henne och hennes älskade sin välsignelse, annars skall hon hoppa från "el ponte Veccio" (en bro alltså). Därmed det desperata!

• Lisa1

Strangers in the night går i 4-takt och I got you babe är väl en reaggelåt i 4-takt?

• Linum

You light up my life är och en vals.

• Linum

Lisa1: Nix. Strangers in the night i original är en vals. I got you babe är också en vals.

• Lisa1

Är du helt säker? Menar du denna version:

Detta är ju 4-delstakt och rytmens betoning ligger ju inte på ettan utan snarare:
    "två, tre, fyr (en)
    två, tre, fyr (en)" osv...
    Enligt detta så är ju detta typisk rumbarytm, har även dansat rumba till denna otaliga gånger.

Ang. I got you babe så antar jag nu att du menar den gamla Cher-versionen:

Denna räknas helt musikaliskt gå i 4-takt. Samtidigt kan man skönja en liten 3-taktsindelning på varje 4:edel. Antar att det är denna du refererar till. Låten har dock en långsam "en, två, tre, fyr, en, två, tre, fyr" somhuvudsakligt rytmtema. MEN - på varej "ett" resp. "två" osv. kan man skönja ett litet "en, två, tre", vilket hörs tydligast i refrängen. Detta går dock så extremt snabbt (mycket högre tempo på dessa slag än de snabbaste av wienervalser) så jag skulle hellre säga att man förhåller sig till de markanta "ett, två, tre, fyr" än till underindelningen. Ytterligare ett test för att avgöra taktart, när du hör låten, vilken rytm klappar du då instinktivt till? Lyssnar du till den bärande 4-takten eller klappar du till underindelningen (en 3-indelning på varje fjärdedel) Hmm, blev kanske lite knepigt nu ;).

• Lisa1

Kom på en kanooooonlåt! Finns dock endast på dansskivorna. Låten är "Sun and moon" ur musikalen Miss Saigon, går i original i 4-takt men på dansskivorna finns en version i valstakt - underbar!!!! Och kanske något man kan falla för om man haft "You raise me up" som önskelåt :). Vacker och känslig, perfekt bröllopstext (skulle även funka superduper som sololåt, varför har jag inte tänkt på det tidigare?!?), växer mot slutet och blir pampig. Kanske kan vara något!

• Linum

Lisa1: Båda låtarna finns i olika versioner, även i valstakt (som jag vet vad det är eftersom jag gått på musikhögskolan). Jag har dem på skiva, gamla inspelningar.

Helt klart finns det en del valsmelodier, men de flesta är gamla.

Leta på ni.

• Heleneli

Lisa, vet du någon skiva där "Sun and moon" finns i valstakt?

Tack för alla dina tips! Tycker att det är jättesvårt att hitta en bra valslåt i valstakt.. Har ingen taktkänsla alls... :)

• Lisa1

Letade igenom de webbregister som finns på dansskivorna men hittade den inte där, hmm. Har hört den på träning och tävling en massa gånger!

• malle_1

Come away with me är en vals! Den hade vi på vår valskurs. måsnga fler låtar än man tror är bra valslåtar. Själv är jag ute efter en hårdrocksballad som vi också hade på valskursen men kan inte för mitt liv komma på vad den heter så om någon har en hårdrocksballad på lut som man kan valsa till vore jag tacksam för tips.

• Lisa1

Sorry, visst är det en vals, om än lite långsam. Inte så tydligt men ändå 3-takt! Hade en annan inspelning av den i huvet. Ofta arras låtarna i lite olika versioner, så även 4-taktslåtar kan hittas i 3-takt om man har tur, och tvärt om.

• J_J

Är By your side med Sade en tretakt, eller är jag dum i huvet? ;)

• Giiirly

Tack för alla tips. Jag ska gå igenom låtarna i morgon då jag sitter framför en riktig dator (har väntat på nytt bredband i ett halv år snart. Tur att det finns mobiler :) ) Kom gärna me ännu fler förslag, ös på :) Finns det någon bra sida att lyssna på dessa låtar ni angett? Och som sagt, har ni tid så kom gärna m fler förslag!

• J_J

Giiirly

Vi tog en fin tretaktslåt av Enya, China Roses, kanske kan vara nåt?
    Den ska vi själv ha, och tycker den är sååå fin - och t.o.m. jag hör takten ;)

• Lisa1

Kom på en till:

Open Arms - Mariah Carey

Om man nu är ok med Mariah som brudvals. Popballad inkl. passande text och supertydlig 3-takt. Första takterna är dock lite väl wailiga för att funka att dansa till, så be någon fade:a upp låten precis där vers ett ("Softly you whisper..." börjar isf.

Svar på tråden Hjälp me musik till valsen!