• Giiirly

Hjälp me musik till valsen!

Har läst en del trådar om musik som passar till vals. Bland annat skrev någon Josh Groban - You raise me up. Jag o min m2b gillar verkligen den låten, men går den verkligen i valstakt?! Är inte särskilt kunnig på musik men... Skulle bli jätteglad om någon kunde ge mig svar och ta sig lite tid o hjälpa mig! Och även ge tips på andra låtar som GÅR i valstakt. Är inte intresserad av klassiker som Drömmen om Elin eller liknande utan gärna kändare låtar som e modernare :) det e lite brådis nu, vi måste nämligen börja öva :) Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp me musik till valsen!
  • Lisa1

Nej, "You raise me up" går ju inte i 3-takt. Hur modern/ny behöver låten vara? Vill ni ha något mer poppigt så har ni ju den gamla balladen "When I need you", som har en väldigt (nästan övertydlig) 3-takt. Borde iof gå med vilken låt som helst som går i 3-takt, beror ju lite på vilken smak ni har. Modern låt, antar att ni kanske är ute efter en kärleksballad eller något åt det hållet? Eller något visbetonat? Alltså inget klassiskt stycke eller "gammal välkänd" visa, om jag då förstått det rätt. Hm...skall fundera vidare, har hur mycket valslåtar som helst(!) i huvet (dansade pardans när jag var yngre). Men det är ju mycket "klassiker" där.

• Giiirly

Å experthjälp :) Vi tänker oss en låt liknande Joshs. Någon kärlekslåt av nåt slag. Ska ta reda på den låten du nämnde! Jag tänker också att man måste känna något för låten man dansar till. Jag kan tycka om vissa gamla valsklassiker men sambon avskyr dom. Det vore jättesnällt om du kunde hjälpa mig!

• Giiirly

Låtar från pojkband eller någon låt som spelats dom senaste åren har vi tänkt oss.

• J_J

Come away with me med Norah Jones är också en klockren, men långsam tretakt.
    Utan dina andetag med Kent är också det (?), tror jag. Kan vara helt ute och cykla också ;)

• Giiirly

Hellre en som går i 3takt me mer fart. Annars e den låten kanonbra. Fler förslag!?

• Giiirly

Gabriellas sång me helen sjöholm, går den i valstakt? Va så länge sen jag hörde den men minns bara den från filmen så som i himmelen o vi båda tycker den e bra!

• Lisa1

Varken Come away with me eller Gabriellas sång är 3-takt...

• Lisa1

Born Again kanske, är en vacker låt men går ju i moll så kanske upplevs som lite seg/dyster trots vacker text. Ja, fick en ide - let's dance-sajten borde innehålla MASSA förslag eftersom de har arrat om en massa låtar där som "eg. inte" är tävlingsdansmusik, till just detta. Just till denna säsong plockade de man bort stora delar av den "traditionella" tävlingsdansmusiken till förmån för just lite mer modern och poppig musik, skall kolla.

• Lisa1

På Let's dance-sajten fick jag Natural Woman bl.a., men den är ju inte direkt ny. Känns kanske lite väl uttjatad om man vill ha något nyare. Men den var nog den enda med kärlekstema. Men du, min absoluta favorit av valslåtar - och min gamla danspartners också - Nocturne med Secret Garden, som vann Eurovision Song Contest för Norge för en massa år sedan!! Vacker, vacker!!!!

Svar på tråden Hjälp me musik till valsen!