• Nickolina

Det blev dyrare än jag förmodat

Hej!

Ångest!

Jag anordnade en möhippa för min bästa vän och den blev iofs väldigt lyckad. Dock så hade jag räknat med att 800 per person skulle täcka rubbet men det gjorde det ju inte kan jag säga. Efter diverse oförutsedda händelser och lite annat jag inte räknat med (typ en utekväll då bruden ville gå ut) så blev det helt enkelt dyrare. 150 spänn kommer jag förmodligen MINST behöva casha in från samtliga deltagare. Det är så himla tråkigt och jag mår apdåligt över det. Helst hade jag bara velat låtsas som det regnar och bara pynta allt ur egen ficka men det känns inte heller helt logiskt då jag inte direkt heter kamprad i efternamn. Men samtidigt är det ju på ett sätt mitt fel som inte räknade bättre även om det såklart är svårt att exakt kunna räkna ut vad kalas kommer att sluta på. Det vet väl alla som gift sig om inte annat men iallfall...vad är rimligt att jag gör i ett sådant här läge? Jag vill ju inte stöta mig med hela möhippegänget....blir ju inte så trevligt på bröllopet om inte annars...

• Svar på tråden Det blev dyrare än jag förmodat
  • Kakan -07

Jag tycker att du kan maila alla tjejer som var med och förklara läget. De vet ju förmodligen om att planerna blev ändrade och då kan du enkelt förklara att i och med det blev även utgifterna större.
    Tycker inte att det borde innebära några problem, det är ju ingen jättesumma.

• verapolis

Berätta för de som var med hur det ligger till! De flesta kommer säkerligen att betala utan protester eller att de tycker det är konstigt. Vissa har alltid åsikter och allt och kommer säkert protestera mot att betaöa mera... Men berätta som det är så blir d så bra det bra d kan bli!!

• DeeDee

Nickolina
    Ahhh när jag läste ditt inlägg först trodde självcentrerade jag för ett ögonblick att det var min underbara möhippa det handlade om. Har nämligen ångest för att den måste varit så dyr. Men det är det inte.
    Jag tycker du har två alterantiv. Antingen gör som kakan o verapolis föreslår - förklara läget och hoppas det går bra eller så kanske ni är en krets som är lite närmare bruden och ni kanske kan dela på kostnaden mellan er. Då blir det nog inget tjafs alls. Lycka till.

• jagärsåkär

Ojdå, lite jobbigt det där... pinsamt att komma o kräva in pengar i efterhand men å andra sidan ska ju inte du punga ut hur mkt som helst heller.

Shit, möhippor är sjukt dyra! Jag tycker redan att 800 känns saftigt, men det är så det är.

Kanske bäst att maila alla... och förklara läget o be om ursäkt.

• J_J

Jag tycker också att det bästa är bara säga som det är och be tusen gånger om ursäkt för missbedömningen. Sånt händer, och om det är dessutom är du som ordnat allt, kan de inte räkna med att du ska ha stenkoll på alltihopa.
    Är det bra tjejer kommer det inte vara några som helst problem tror jag, och det ska ju inte bli någon ekonomisk börda för dig heller - det hade antagligen inte den blivande bruden velat heller.

• LindaBirgitta

Jag håller med övriga. Om du pratar med de andra på ett vänligt sätt och ber massa om ursäkt så löser det sig säkert. Sen kan det ju vara så illa att någon av tjejerna faktiskt inte har råd att lägga ut 150 kr till. 800 är ju mycket redan det och jag vet ju inte vilka inkomster de har, men för t.ex. en student kan det ju vara en ofantlig summa. Men i så fall får ni väl lösa det också. Antingen kanske ni andra kan betala lite mer eller så kan kanske någon lägga ut så länge.

• Nickolina

Jag har mailat ut nu och det verkar som om de flesta är okej med det.
    Pengar är nog i sig inte problemet. Alla är akademiker och karriärister men de som är singlar lever ju ändå hganska dyrt i en storstad med hyror och sånt och det är klart att 950 spänn svider till. särskilt som jag vet att de har andra bröllop den här sommaren. Många som gifter sig tänker inte på vad bröllopsgätser betalar för deras bröllop. En tjej som var med på Hippan hade ett annat bröllop där hon hade möhippekostnader 1500 kr. resa dit 1000kr present 500 kr klänning och skor 1300 kr resa till och från bröllopet 1000 kr hotellnatt 600 kr....eh endast 5900.
    Och hon är singel och har ashög hyra. Det sved när jag frågade henne om mer pengar kan jag lova. Men jag har bett om ursäkt till samtliga men jag är så jäkla rädd att det snackas skit bakom ryggen el att de t.o.m. tycker det var konstigt "att det gick på så mkt pengar, undrar vad hon gjort med dem". Jga vill ju inte att ngn skall tro att jag tjänade på hippan haha.
    det vore nåt det....höjden av småsinthet på ngt sätt

Svar på tråden Det blev dyrare än jag förmodat