• Fiha

Behöver råd om förlovning

Hej!
    Jag har lite frågor om förlovning. Jag är 18 år och har varit tillsammans med min pojkvän i över 2 år. Och vi har väl börjat prata om att kanske förlova oss snart. Men jag undrar om man kan förlova sig utan att ställa frågan, "vill du gifta dig med mig?". För kan man inte göra så att när man har varit förlovade ett tag och känner sig redo att faktiskt gifta sig,kan man fria då? Jag älskar min pojkvän otroligt mycket och han känner samma för mig, men är det för tidigt? För mig känns det rätt, men vad kommer andra att tycka?

• Svar på tråden Behöver råd om förlovning
  • c_t

Varför förlova sig om man inte ska gifta sig?! Snacka om att ha tappat hela innebörden av vad en förlovning är.

• joda

jag tänker mig som följer:

'vill du gifta dig med mig?' + 'ja' = förlovade

sen behöver det inte vara bröllop inom ett år, men att det finns på kartan iallafall

• tree

jag hålla helt med Brudens Blå och hummer 11/8

• Bruden blå

det hela blir ju väldigt motsägelsefullt o man förlovar sig utan att ha för avsikt att gifta sig.
    Man kan ju inte vara förlovad om man inte är just För-Lovad. Har man inte på förhand lovat varandra att gifta sig så är man helt enkelt inte förlovade, då har man bara bytt ringar, men man har ju inte avgett löftet om att en dag gifta sig.

• lilltass

Jag skulle personligen inte förlova mig om jag inte kände mig redo att gifta mig inom en ganska snar framtid.

• Charla

Bruden blå

Jag kan bara hålla med! Det är ju här själva innebörden/vitsen/tanken med förlovning har gått lite förlorad. Idag är det många - framförallt väldigt unga - som ser förlovning som ett bevis på att man är ihop, en ömhetsbetygelse, och det är ju sött och fint på alla sätt och vis. Men jag tycker att det är lite knasigt att kalla det förlovning om det inte är just det - ett löfte om att man ska gifta sig.

Själv är jag över 30 och har haft ett par långa förhållanden, men aldrig varit förlovad och det är just av den anledningen - att jag aldrig har varit säker på att jag velat gifta mig med den jag varit tillsammans med. Och jag är väldigt glad för det, för den dagen jag väl förlovar mig, vill jag att det ska vara just så speciellt som JAG tycker att en förlovning ska vara. Jag är glad över att inte ha några tidigare fästmän. Vill att det ska finnas EN sådan för mig.

Men alla är vi ju olika! :)

• Bruden blå

Man kan ju rent tekniskt förlova sig utan att byta ringar, och man kan byta ringar utan att förlova sig. Felet blir när man kallar det för att förlova sig och inte avger löftet om framtida giftemål.
    rent ordtekniskt är ju en förlovning just ett löfte om giftemål.
    finns så enormt mycket annat man kan göra. byt gärna ringar säger jag, men kalla det inte förlovning om man inte avser att gifta sig, för då blir det galet.

• Lill-skrrotis

Jag håller med det är ett "löfte" om att man ska gifta sig, men det är inget krav. det finns de som "bara" är förlovade hela livet. Det är upp till var och en tycker jag. Jag ska fråga om vi ska förlova oss,inte Ska vi gifta oss.... Men absolut inte sätta ett datum att det o det datumet ska vi gifta oss. Det kanske händer om 2 år, 10 år ....????Man får väl se var det slutar anser ja, det kan ju hända saker på vägen .... Å man kan ju vänta tills man har råd.... Det har även juridiska aspekter som gör att vissa aldrig gifter sig utan är förlovade hela livet.

Jag liksom Charla är 30 år, har inte varit förlovade tidigare ( blir det i aug om han svarara ja.) Har tidigare inte varit säker men är det nu, men vill inte bestämma mig när ja ska gifta mig, därför frågar jag om vi ska förlova oss.

Magdalena Ribbing har lite svar på detta med förlovning

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=486011&viewAll=true

Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap. Efter att ena parten friat till den andre, och denne svarat ja, så är paret förlovade fram till dess att vigseln fullbordats. Av tradition växlar man vid förlovning förlovningsringar. Förlovning kan firas som en familjehögtid. Både heterosexuella och homosexuella par kan förlova sig.

Förlovningen har, till skillnad från trolovningen, aldrig varit rättsligt bindande.

Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rlovning

Folk får väl göra som dom vill tycker jag....

• Liissa

oj, oj vad många ser gammalmodigt på det här med förlovning...
    Fiha: Go for it!

• marranmi

jag vet några som bytte ringar med varandra fast satte dem på höger ringfinger för att de skulle åka iväg från varandra länge men kände att förlovning var på tok för tidigt. ringarna var inte av typen klassisk förlovningsring men för dem var det viktiga att de båda hade varsin med den andres namn i.. så så kan man ju göra tycker jag...byta ringar men inte kalla det förlovning. jag och min sambo bytte armband, som visserligen ställde till det för min sambo eftersom han får utslag av läder mot huden :-O ..han ville inte ha någon ring innan förlovningen så därför gjorde vi så.. vi älskar inte varandra mindre bara för att vi valt att vänta med förlovning.. och egentligen är vi redan förlovade eftersom vi vet att vi ska gifta oss och vi har ställt frågan sedan fem år tillbaka, men inte officiellt.. ja det var min syn på saken. ursäkta om jag snodde tråden eller att det blev långt.

Svar på tråden Behöver råd om förlovning