Jag håller med det är ett "löfte" om att man ska gifta sig, men det är inget krav. det finns de som "bara" är förlovade hela livet. Det är upp till var och en tycker jag. Jag ska fråga om vi ska förlova oss,inte Ska vi gifta oss.... Men absolut inte sätta ett datum att det o det datumet ska vi gifta oss. Det kanske händer om 2 år, 10 år ....????Man får väl se var det slutar anser ja, det kan ju hända saker på vägen .... Å man kan ju vänta tills man har råd.... Det har även juridiska aspekter som gör att vissa aldrig gifter sig utan är förlovade hela livet.
Jag liksom Charla är 30 år, har inte varit förlovade tidigare ( blir det i aug om han svarara ja.) Har tidigare inte varit säker men är det nu, men vill inte bestämma mig när ja ska gifta mig, därför frågar jag om vi ska förlova oss.
Magdalena Ribbing har lite svar på detta med förlovning
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=486011&viewAll=true
Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap. Efter att ena parten friat till den andre, och denne svarat ja, så är paret förlovade fram till dess att vigseln fullbordats. Av tradition växlar man vid förlovning förlovningsringar. Förlovning kan firas som en familjehögtid. Både heterosexuella och homosexuella par kan förlova sig.
Förlovningen har, till skillnad från trolovningen, aldrig varit rättsligt bindande.
Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rlovning
Folk får väl göra som dom vill tycker jag....