• Fiha

Behöver råd om förlovning

Hej!
    Jag har lite frågor om förlovning. Jag är 18 år och har varit tillsammans med min pojkvän i över 2 år. Och vi har väl börjat prata om att kanske förlova oss snart. Men jag undrar om man kan förlova sig utan att ställa frågan, "vill du gifta dig med mig?". För kan man inte göra så att när man har varit förlovade ett tag och känner sig redo att faktiskt gifta sig,kan man fria då? Jag älskar min pojkvän otroligt mycket och han känner samma för mig, men är det för tidigt? För mig känns det rätt, men vad kommer andra att tycka?

• Svar på tråden Behöver råd om förlovning
  • Bruden blå

I in mening, nej, så kan man inte göra.
    En förlovning är just en FÖR-lovning, dvs ett löfte som ges i förväg om att gifta sig.
    Det finns tusen andra sätt att visa uppskattning, kärlek och samhörighet.
    Köp likadana armband och gravera namn eller datum på, köp sånt där brythjärta, kärleksringar, vänskapsringar, berlocker med foton i, varandras initialer i en kedja om halsen etc...
    Man är inte redo att förlova sig om man inte är redo att fråga om man vill gifta sig.

• höst-05

Jag tycker absolut att ni kan förlova er! Tycker att det är förlegat det där med att det ska vara ett "krav" att gifta sig bara för att man förlovar sig.
    Jag och sambon är förlovade och har inga planer på att gifta oss.
    Lycka till!

• Jens90

Om ni älskar varandra, och har bestämt er för att spendera resten av livet tillsammans så finns det ingen anledning att vänta. Go for it ;)

Nej men om allt känns rätt för er båda så blir det nog inga problem.

Jag förlovade mig i lördags. Vi tänkter gifta oss, men det dröjer...minst 5-7 år till skulle jag tro.

Mvh. Jens

• Snart_FruL

absolut kan ni förlova er. När jag och min m2b förlovade oss så hade vi inga planer på att gifta oss utan vi ville visa lite extra tydligt att det var vi utan att blanda in juridik.

så känns det rätt så gör det! Strunta i vad andra tycker, för det spelar ingen roll vad man gör det kommer ändå alltid finnas någon som tycker man gör fel.

• Lill-skrrotis

Jag ska överraska min sambo med ringar i augusti . Hoppas han säger ja för det första..... Men jag kommer inte att fråga om vi ska gifta oss....

• Fiha

Tack för alla bra råd!!:) jag uppskattar de verkligen. Känner mig mycket säkrare nu :) får väl se om vi kanske förlovar oss till vintern :D

Kramar!!

• Coloratura

Håller helt och hållet med Bruden blå.

Förlovar sig gör man för att visa världen att man just "lovar sig i förväg" till denna person. Man ska vara beredd att gifta sig med honom.

Om man inte är redo finns det massor av sätt att visa kärleken på!

• Snuffen

För mig är förlovning ett löfte om att man i framtiden skall gifta sig. Men tycker inte man skall behöva fråga "vill du gifta dig med mig" Jag frågade min sambo helt enkelt om han ville förlova sig med mig?

• A:s wife

jag tycker att ni kan förlova er om ni har intentionen att någon gång i framtiden gifta er med varann.
    vi var förlovade i 3,5år innan vi gifte oss. vi förlovade oss tidigt för att vi ville visa att det var vi, men eftersom vi inte hade ekonomi och andra förutsättnignar för att gifta oss med en gång (eller inom ett år) så väntade vi.
    så om ni är säkra på att ni vill gifta er i framtiden tycker jag att ni ska köra på det (och skit i vad andra tycker, folk har alltid åsikter om saker och ting men det är ERT liv - ni bestämmer), men om ni bara vill visa er kärlek kanske ni kan hitta på något annat sätt att visa det.
    Följ era hjärtan!

• Humma 11/8

Jag håller med Bruden Blå... kunde inte skrivit det bättre själv!

Svar på tråden Behöver råd om förlovning