• Anna2008

Hur mycket pengar ska man ge i bröllopspresent?

Vi ska på bröllop om ett par veckor där brudparet önskar sig pengar till bröllopsresa. De har inte bestämt vilken researrangör de ska åka med så därför kan vi inte köpa presentkort.

Min fråga är därför, om man ska ge kontanter, hur mycket ger man? (Min pojkvän är gammal arbetskompis med brudgummen, jag känner ingen av dem speciellt bra)

Hur kan man göra det lite "roligare" att ge bort pengar om man inte bara vill ge dem i ett kuvert?

Snälla hjälp mig.....

• Svar på tråden Hur mycket pengar ska man ge i bröllopspresent?
  • Raspberry

Man kan alltid göra ett "pengaträd".

Antingen gör man den "tjusiga" varianten och köper en fin orkidé eller en fin krukväxt och fäster ihoprullade sedlar i. Tex kan man knyta fast dem med paket snöre och göra en fin rosett vid varje sedel.

Eller så gör man den lite "roligare" varianten. Den blir billigare (så att man kan lägga krutet på att fästa mer pengar!) men _kan_ upplevas som tacky (beroende på hur dom är som skall få den). Man tar en gurka och sätter i en kruka med sten, grus, lekakulor, kattsand eller nåt liknande. Stick in tanpetare i gurkan som ni sedan spetsar sedlarna på. För att dom inte skall ramla av så vira ett par varv med tejp (gärna tjockare typ som eltejp eller målartejp) precis bredvid sedeln. Jag tycker det är roligt och gulligt

Sen tycker jag det är kul om man gör som vännerna till bröllop15/7 att man fäster små valörer, som 20-lappar eller 50-lappar. Då blir det ju fler sedlar på blomman och ser roligare ut.

Hur mycket man skall ge är väl individuellt. Beror på vad man har för förutsättningar. Ge den summa ni förmodligen hade handlat en "sak" för om dom inte hade önskat sig pengar.

• Pyssetroll

Jag säger minst 500 kr/par och om det är nära vänner/släkt så 1000 kr/par. Om pengarna är ämnade för en resa kan man ju istället välja att köpa presentkort på Forex, eller köpa en miniresväska/skattkista i en leksaksaffär, växla in bidraget i kronor, tior och femmor och lägga i dem i väskan.

• Fru 28/7

c_t
    Måste man vara kund hos SEB?

• Anna2008

Ååååå va ni är bra!!! Tusen tack för alla tips :)

• tingelingelingan

vi hade redan bokat våran resa till tunisien innan bröllopet.
    av vårt värdpar + ett annat par fick vi en sliten gammal ful liten resväska.
    i väskan var nedpackat 1 kaviartub, 1 pkt samarin, 1 påse godis, en halvt uppblåst badring för att fylla upp väskan.
    men det roliga var det var 6 kuvert nedstoppat i resväskan.
    på ett stod det " trerätters middag i tunisien" där i låg det 300:-
    på ett stod det "suspekt massagepalats i tunisien" (däri låg det 40
    sen var det ett med bilhyra i tunisein, nått om taxi när hyrbilen brakat. och nått om mutor i tullen för att få ta med våra blonda flickor hem.
    himla kul ide, som man kan variera precis hur mycket som hellst.
    vi fick i alla fall 200:- per person från de flesta som lämnade pengar eller presentkort.

• DeeDee

400 kr är nog bra om de som ger har någotsådär god ekonomi.
    Om man inte vill ge kronor så direkt kan man ju växla till sig pengar i lokala valutan -blir lite roligare. Man kan också säga vad man vill pengarna skall användas till t ex pick-nick på stranden eller liknande.
    Sedan tror jag inte brudparet förväntar sig något kreativare än just ett kuvert. Om man önskat sig pengar, vilket vi också gjort, så ärligt talat - hur kul kan det bli?

• Operabrud

c_t vet du hur lång tid det tar innan man får kortet?

• c_t

Kommer inte riktigt ihåg
    men SEBs kundtjänst har telefonnummer 0771-365 365

• Operabrud

tack snälla, jag ska ringa.

Svar på tråden Hur mycket pengar ska man ge i bröllopspresent?