• thebrud

Är detta en psalm eller visa?

Den hår låten "Nu grönskar det i dalens famn,nu doftar äng och lid" är det en psalm eller visa? Jag anar att det är en visa men önskar att jag kunde få använda den i kyrkan för den är så vacker!

• Svar på tråden Är detta en psalm eller visa?
  • mammaK

psalm 201 för att vara exakt

• Duchess

Njae.... Psalm 201 är "En vänlig grönskas rika dräkt".

"Nu grönskar det i dalens famn" är första raden på en melodi av Bach (tro't eller ej :)) med text av Evelyn Lindström.

Nu grönskar det i dalens famn,
    nu doftar äng och lid.
    Kom med, kom med på vandringsfärd
    i vårens glada tid!
    Var dag är som en gyllne skål,
    till brädden fylld med vin.
    Så drick, min vän, drick sol och doft,
    ty dagen den är din!

Långt bort från stadens gråa hus
    vi glatt vår kosa styr
    och följer vägens vita band
    mot ljusa äventyr.
    Med öppna ögon låt oss se
    på livets rikedom,
    som gror och sjuder överallt,
    där våren går i blom!

• fru-07

Kan ha fel, men är inte psalm 201 En vänlig gröskas rika dräkt...
    och sången TS syftar på är en visa tror jag.

• mammaK

förlåt jag är skittrött och läste fel i Ts. Ursäkta!!

• Duchess

Det är i vilket fall som helst en fin sång, och jag tycker absolut att ni ska ha med den under vigseln, även om den inte ersätter en psalm. Det finns ju utrymme att komplettera.

• mammaK

Ja den är jättefin. Nu ska jag gå och sova så jag kan läsa rätt imorgon=)

• thebrud

Hihi det här var roligt att läsa! Vi ska ha med psalm 201 oxå men sen är det en som prästen valde ut,den har jag ingen aning om hur den går. Det kändes dock inte så viktigt vilken psalm vi valde men när jag hörde den här för någon dag sen så ville jag ha med den. Problemet,inget problem egentligen,är att vi har en solosång redan plus två psalmer så nu får vi nog skippa denna vackra sång. Puh detta kanske blev förvirrande men i slutändan så ordnar det sig :)

• Duchess

thebrud:

Vi har två psalmer och två solon (eller, ett solo och en instrumental låt). Alldeles lagom med musik, tycker vi :)

• thebrud

Vi funderade också på det men nu har vi redan just idag skrivit ut våra vigselprogram så nu orkar vi inte ändra på dem..laaaataaa :)

• JohannaLa

Det är en visa! Handlar om att dricka vin ju, går inte för sig i psalmboken :-P Men ni kan självklart ha den i kyrkan, nu för tiden är det mesta tillåtet där!

• SophiaK

Hemmafru:
    Du kanske inte är så hemmastadd i psalmboken. Många psalmer handlar faktiskt om att dricka vin.

• mammaK

Nu är jag vaken och med på rätt spår=)

• Engäst

Jösses vad förvirrande......

• SvensBrud

"Nu grönskar det. . ." är INGEN psalm. Bara en väldigt vacker melodi som är skriven av J.S Bach. Sedan har text tillkommit, men den har inte han skrivit.

Svar på tråden Är detta en psalm eller visa?