• Äntligen dax!

Det här med presenter... Pengar...

Alltså, hur tänker ni ang detta med presenter? Både som gäster och som brudpar... (Blev sittandes funderandes lite på saken efter att ha läst en liten diskussion på ett annat forum)

Vi önskar oss verkligen inga _prylar_ i bröllopspresent... Verkligen alltså - för vi har varit tillsammans såå länge, bott ihop nästan lika länge och har alla grejer vi kan tänkas behöva och inte - och så är vi liite kräsna och grejer blir lätt undanstoppade i ett skåp om det inte passar in i hemmet...

Men vet ju själva hur det är som gäster - man vill ju gärna ge något till ett brudpar...

Så - då har vi sagt som så att gästerna får, OM de mot vårt önskemål ändå vill ge något så får de gärna i så fall skänka ett "ekonomiskt bidrag till att täcka upp en del av festkostnaderna"... Typ... (minns inte exakt formulering)

Och... I den här diskussionen på annat forum så var det då somliga som av princip inte skänker pengar, och resonerade som så att hon minsann skulle köpa nåt ändå... :P
    Och så har vi min väninna - som resonerar på samma sätt, har sagt till mig att de kommer då absolut inte ge några pengar, utan köpa/ge något mer "personligt"... *suck*

VI VILL JU INTE HA NÅT!!! På riktigt alltså... Inte nån "upplevelse, nåt personligt, eller nåt annat som NÅN ANNAN tycker passar OSS bättre"!!!

Kan man då inte bara - precis som vi meddelat - helt låta bli nån present om man nu är så emot att ge bort pengar???

Funkar det verkligen som så att folk ger presenter utifrån sitt eget tycke om vad som passar bäst, och inte enligt de berördas önskemål???
    Skulle JAG ju liksom aldrig göra, i ett fall när brudparet/födelsedagsfiraren eller vad det nu är - har ett så tydligt uttalat önskemål - "INGA PRESENTER!"

???

• Svar på tråden Det här med presenter... Pengar...
  • Joleen

Jag skulle inte göra det, däremot så tror jag att folk tycker att det är kul att köpa en present för att de tror att det visar omtanke, att de känner personen och vet vad den vill ha. Sen kanske de känner sig mer unika om de kommer med en present istället för pengar för det kommer alla andra att göra.

Sen tror jag att många har någon gammaldags uppfattning om att när man går på bröllop så köper man något till det gemensamma hemmet.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till denna fråga, på ett sätt kan jag tycka att det är fräckt att inte vara tacksam för att man får presenter som folk lagt ner energi på att välja ut och köpa. Samtidigt skulle jag aldrig köpa en sak till ett par som önskat sig pengar eller inget.

Vi kommer ha en värdinna som tar emot OSA och om gästerna frågar henne vad vi önskar oss kommer hon säga presentkort på en viss resebyrå, frågar de inte så får de köpa vad de vill. Vi vill inte styra våra gäster för mycket, samtidigt vet jag att vissa gärna vill ha tips för de vill inte köpa något som inte kommer uppskattas av brudparet.

Bla bla bla, vad jag svamlar

• Äntligen dax!

Ja jag svamlar lite också känner jag... :P

Men jag tycker - och det står jag för - att det är dålig stil att göra tvärtemot en önskan , "bara för att"...
    Ingen annan kan ju rimligtvis avgöra vad som passar oss bäst..

Det är som en sak tycker jag med bröllop med kuvertavgifter, där man kan ha åsikter om att "betala för att gå på bröllop osv" - men vid en sån önskan som vår så är det ju så enkelt som att, om man nu är sååå emot att skänka pengar, så ge inget! Vi vill ju verkligen inte ha nåt... Bara få fira denna dagen med de gäster som vill komma och vara med när vi äntligen blir man och fru! =D

Vår önskan är ju inte ens "pengar eller inget" - utan "INGET! - kan ni ändå inte låta bli så, pengar!"
    Om man ser skillnaden däremellan... :P

Jag kommer faktiskt inte alls vara tacksam för att/om vi får presenter... Så det så... *skratt*

• Linum

Äntligen dax!: Jag vet brudpar som suttit i samma sits som du, som verkligen inte vill ha något utan bara vill bjuda sina vänner och bekanta på en hejdundrande fest.

Man vill ju gärna ge något som "gåva i tacksamhet" till den som ordnar festen. Jag vet själv hur bortkommen man känner sig när man glömt ta med sig gå-bort-present när man blir hembjuden till någon. Det tillhör ju liksom kotymen på något sätt.

Om man känner på sig att gästerna verkligen vill ge något och ni inte vill ha några presenter - starta en fond för något, låt gästerna sätta in pengar på något 90-konto för välgörade ändamål. Önska er presentkort (om ni vill ha något ändå) eller ha en "skattkista" där gästerna kan stoppa i pengar som ni sedan skänker till närmaste katthem, barnhem i Indien, Greenpeace...

Vi är själva väldigt selektiva vad gäller presenter. Vi avskyr att få saker som vi inte önskat oss... Jag kastar saker jag fått som inte passar in. Man kan inte köpa en fin sak här och en fin sak där som inte passar ihop med något annat (då får man ett pensionärshem...). Vi har valt att skriva en önskelista med exakt de saker vi önskar oss (det var svååårt). Vi har också en presentkoordinator som har koll på exakt vad vi får (så att vi slipper slänga sakerna efteråt...)

...snacka om att svamla...

• PennyJenny

Men ärligt, är det så mycket att bli upprörd över ifall någon enstaka person kommer med en present på bröllopet ändå? När det stora flertalet ändå uppfyller er önskan om att inte ge något eller bidraget?

Varför lägger man tid på att uppröra sig över att någon inte har riktigt samma syn på presenter som sig själv, när det i grund och botten handlar om viljan att ge en gåva? Det är ju bara att ni har olika syn på hur man gör det? varför finns det ett rätt och fel ihur man ger en gåva?

• Joleen

men det jag känner är att hur kan man veta att man absolut INTE vill ha det som de personerna kommer att ge? Tänk om nåhon skulle komma till vårt bröllop med presentkort på fallskärmshoppning, helikoptertur, forsränning, vinprovning eller ett restaurangbesök på Törnströms kök. Eller kanske med nya fenor, viktbälten eller rash guards till dykutrustningen. Även om vi endast önskat oss presentkort på en resebyrå så hade vi ju blivit glada. För det betyder att de personerna vet vad vi gillar och hur vi är som personer och att de verkligen tänkt efter.

Man kanske inte ska döma ut de presenter man inte fått än...

• Fröken_U

Vi är inte heller så superförtjust i presenter, värsta mardrömmen är väl typ porslinsfigurer eller en konstig inredningsdetalj...
    Så därför bad vi att få kvittot till presenterna i ett litet tillslutet kuvert att ge till vårt toastpar, men att vi helst av allt önskade presentkort på olika inredningsbutiker, resor eller spa-anläggningar.

• På landet Juli 2006

Jag förstar hur du tänker...

Vi hade ocksa allt vi behövde, men inte av topp-kvalitet, sa vi önskade oss riktigt bra saker. Vi fick det mesta och har nu ett hushall fullt av snygga kvalitetsgrejjer som jag hoppas vi ska ha hela livet.

Be din väninne om kvittot efter bröllopet om du absolut inte vill ha det ni far, hon tar nog inte illa upp. Jag gillar inte heller att ge bort pengar, det känns pa nat vis som om man sätter en prislapp pa vänskapen...

• fjutjur brajd

Kanske skriva så här:

Vi önskar oss inga presenter, vill ni tvunget ge något så kan ni ge ett ekonomiskt bidrag till vår bröllopsresa (omkostnader för festen, välgörande ändamål eller vad man nu vill). Alla övriga eventuella presenter kommer att säljas på loppmarknad/Blocket el dyl och pengarna går till bröllopsresan (el liknande)!

;)

Kanske en del som skulle ta illa upp...

• Klurifax

Jag tycker inte om att ge bort pengar, jag är uppfostrad i den andan och det sitter i! Om jag blir bjuden till någon som inte önskar _grejor_ så ge jag upplevelser, något fint vin eller whisky (om intresset finns) eller något annat jag tror de skulle uppskatta.

• Skalaren

fjutjur brajd, jag tror faktiskt att vissa skulle kunna bli lite stötta över en sån formulering. Tycker personligen att man kan skriva just att -Er närvaro är allt vi önskar. Om man ändå vill uppvakta tar vi gärna emot ett festbidrag, eller att gästerna ger bidrag till någon organisation eller insamling.

Tycker inte att det är fel att önska presentkort eller pengar. Men faktiskt kan man inte bli sur för att man får saker man inte vill ha. Man kan inte ha krav på vad man ska bli uppvaktad med, däremot önskningar.

Vet en kompis som bara ville ha pengar och för dem kändes det lite som att de ville ha kompenasation för det de själva lagt ut. Inte för att köpa något speciellt eller resa, utan för att "minska den egna ekonomiska förlusten". Det kan uppfattas som lite girigt.

• Hästsson

Har man uttryckligen avsagt sig presenter och trots det får prylar så tycker inte jag man gör fel om man säljer/byter/lämnar tillbaks dem...

• fjutjur brajd

Jag tycker nog inte heller att en sådan formulering skulle vara så lyckad, men jag kunde inte låta bli...

Jag vet att många inte kan "låta bli" att köpa en present till ett bröllop, det hör liksom till. Och jag skulle nog tacksamt ta emot det jag fick.

En specificerad önskelista kanske är ett bättre alternativ. Och önskar man sig absolut inget alls så får man nog ta att vissa kommer ha med sig en present ändå.

• jagärsåkär

Det bästa är att ni ber folk skänka pengar till välgörande ändamål.

Det visar rätt tydligt att ni avstår alla prylar o saker o onödigheter. Och VEM kan gå o köpa en vas framför att hjälpa barncancerfonden eller SOS-barnbyar eller nåt? Det verkar ju korkat... Den där vasen blir så fånig i jmf med de fina ändamål ni vill stödja!

Jag tycker ni ska välja nåt ändamål som "passar er". Miljö, fattiga människor, forskning för sjukdomar eller vad det än kan vara. Motivera också att ni genom erat giftemål inte vill bidra till onödig konsumtion och slöseri utan mkt hellre ser att nån annan blir glad/ går framåt av erat bröllop!

• Skalaren

Hästsson, jag tycker också att man kan sälja/byta eller ge bort saker man inte gillar. Finns ju liksom ingen anledning att behålla saker i någon låda. Men min inställning är ändå att man kan önska det man vill (t.ex. inga presenter), men man kan inte bestämma vad gästerna får ge. Många får en eller annan sak som de inte blir jätteglada över, sånt är livet. Man kan inte göra något åt det i alla fall, så det kan vara onödigt att våndas i förväg över en sån sak tycker jag.

• Bianca73

Vi önskade oss penger till Redda Barnen och andra goda organisationer. Vi hade ett eget konto i organisationen och fick på prent vem som hade satt in pengar.

• scottishwife

jag förstår inte varför det ska hymlas om det här med pengar. vad är problemet, om man inte vill ha någonting utan ett bidrag till en resa eller festen så varför inte respektera det. varför inte ge pengar om det är det som brudparet vill ha.

alla vet att det kostar att gifta sig och om nu brudparet har allt så ge ett bidrag. det är inte summan som räknas, 50 kr är lika välkommet som 500 kr, jag skulle inte göra någon bedömning av hur mycket folk väljer att ge.

och om man nu inte vill respektera brudparets önskan om ett bidrag så ge ingenting istället. jag vet att jag skulle inte vilja ge bort något och sen att brudparet säger, kan jag få kvittot för vi vill inte ha detta. speciellt om de uttryckligen bett om att inte få något. det spelar ingen roll hur väl man känner brudparet, jag tycker att det handlar om respekt för sina vänner.

Svar på tråden Det här med presenter... Pengar...