• Bröllopstokiig

Fri bar = ruinerad?

vi diskuterar för fullt huruvida vi ska ha fri bar efter bröllopsmiddagen. Vi vill helst inte får en chockräkning!

Tacksam för synpunkter på hur andra upplever att gästerna själva får betala för sina drinkar.

Ett alternativ vi funderat på är att vi tillhandahåller ett bål som gästerna fritt får ta av och önskas annan dricka får de bekosta det själva i baren (1 drink = 60kr)

Hur har ni andra gjort eller hur kommer ni att göra?

annat alternativ är att vi suventionerar halva priset så gästerna får betala 30kr per drink?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Fri bar = ruinerad?
  • Bröllopstokiig

Bröllop håller helt klart på att bli en klassfråga när det mer eller mindre "krävs" att man ska göra vissa saker. Det "ska" bjudas på middag, det "ska" bjudas på fri sprit osv osv. Snart kommer folk inte att ha råd att bjuda på bröllop utan att samtidigt ta banklån. Alla har inte 100.000:- att spendera.

Visst, om jag bjuder på fest hemma hos mig och bjuder kanske två par på middag så att vi blir max sex stycken, då bjuder jag på all alkhol som vi dricker under kvällen. Men varken jag eller min fästman har råd att bjuda 70 pers på restaurang där alkoholen kostar mer än maten.

Så ni som har råd, det kanske är dags att tänka på andra än er själv och inse att alla inte är så lyckligt lottade som er. Det är jättekul att ni har råd att bjuda era gäster på all alkohol, men få det inte att låta som om vi, som inte har råd, är futtiga och inte bjuder till ett bra bröllop bara för att vi inte bjuder på mer än alkohol till maten. Vårt bröllop kommer att kosta rätt mycket ändå och jag tror inte våra gäster kommer att tycka att vi är snåla om vi inte betalar deras fylla.

Petra

• Bröllopstokiig

Håller med dig Petra! Idag har många bröllop blivit en klassfråga där man bara måste göra på ett speciellt sätt.
    Nej, gör som ni vill! det är ER dag! Ett bröllop kostar - var så säker! Vår budget stannade på 30.000 kr (1997).

• Bröllopstokiig

Vi hade fri bar. Bjöd på rubbet. Men allas ekonomiska situation ser inte likadan ut, det måste man som gäst tänka på. Vi hade dessutom möjlighet att handla både vin, öl och sprit jättebilligt i Tyskland och Danmark, en möjlighet inte alla har. Vi hyrde dessutom en "vanlig" festlokal och inte en restaurang eller liknande med egen bar. Så vi bestämde själv vad som skulle finnas i baren. För att dämpa drickandet hade vi en personal stående i baren hela tiden, så gästerna gick inte och tog själva.

Tycker man inte att man har utrymme till fri bar finns det flera alternativ:
    * gästerna betalar självkostnadspris i baren (om man har en "egen" bar)
    * gästerna betalar normalt pris för drinkarna (restaurang och dyl)
    * kanske 2-3 drinkbiljetter per gäst, sedan betalar de själva
    * kontanta bidrag till festen istället för presenter och sedan "fri" bar.
    osv.

Så länge det framgår av inbjudan att man själva får stå för en del av kostnaden så är det helt OK tycker jag. man har som gäst inte rätt att kräva en fi "fylla"....

• Bröllopstokiig

Det är sant som CyberPet skriver att bröllop är på väg att bli en klassfråga. Och det finns bara ett läge, som räknas som det normala. ALLA oavsett om de är låg- normal- eller högavlönade, förväntas hålla sina bröllop på en veritabel lyxnivå, som inte stämmer med deras sätt att leva och bjuda i vardagslag.

Det finns tysta oskrivna "regler" och en rädsla för att göra någon gäst upprörd, och det är det som haussar upp brudparets egna krav på sitt bröllop. Det finns så otroligt mycket att leva upp till.

Kärnfrågan är: vad har man som gäst rätt att förvänta sig?
    Det sägs ofta till brudparet "det är ER dag, ni får göra som NI vill", och vi vet att det är en sanning med modifikation. Omsorgen om gästerna är mycket viktig - bjuder man folk så måste man ta hand om dem. Men tyvärr sätts det ofta likhetstecken där någonstans: Ta hand om gästerna = förse dem med fri sprit. Den optimala gästfriheten i Sverige är att bjuda på alkohol. Serverar man sprit så att det räcker till alla gästernas fylla, då kan man inte bjuda på mer. Då har man varit så generös man kan bli.
    Och i värsta fall har man satt spriten i centrum, gjort den fria fyllan till hedersgäst på bröllopet.

Som jag ser det så handlar det om att drickandet är varje gästs personliga ansvar. Vissa brudpar har råd att bjuda på allt, andra väljer att dämpa kostnaderna genom att låta de gäster som vill dricka mer än det som ingår, betala detta själva. Konstigare än så är det inte.
    Poängen är att huvudfrågan för den som blir bjuden på en bröllopsfest ska inte vara huruvida spriten är gratis eller ej. Då har man missat någonting väsentligt.

• Bröllopstokiig

Petra har så rätt så! Det verkar som om det blivit hysteri i bröllop, det SKA vara 100 gäster, det SKA vara exklusiva festställen, det SKA och så vidare.

Med tanke på att man ofta bjuder på välkomstdryck, trerättersmiddag med vin och dessertvin, tårta, kaffe och avec (så tänker vi i alla fall göra) så tycker jag det är lite otacksamt att gnälla för att det inte är fri bar!

Vi har för all del råd men det är lite andra skäl som ligger bakom. Personer i familjen har svårt att veta när det är dags att stoppa alkoholintaget. Vi vill inte ha en spritfest med högljudda larviga fulla människor utan en trevlig fest för alla i familj och vänskapskrets.

Vi ska se till att det finns alkholfria kostnadsfria förfriskningar så att gästerna inte ska behöva vara törstiga i alla fall. Duger inte det, då är det ju inte törstsläckande det handlar om utan annan sorts törst...

• Bröllopstokiig

Ni ska absolut inte känna er snåla om ni inte bjuder på alkohol. Vi ska sätta fram ett par flaskor vin på varje bord som gästerna kan dricka till maten. Därefter får de gå till baren och betala själva.

• Bröllopstokiig

Ejla, du skrev mycket bra!

• Bröllopstokiig

Hmm,det med taxi var en bra ide skall kolla detta!

• Bröllopstokiig

Petra, du är så klok!!! Oavsett vilket ämne du diskuterar så har jag hittills hållit med dig om varenda sak. Önskar dig ett sagobröllop nästa år.

• Bröllopstokiig

Hmm...skulle vi ha fri bar skulle det absolut inte bli nån fest, av ekonomiska skäl. Jo, alkoholen skulle förmodligen bli den största delen av bröllopskostnaderna -för oss! Vi kommer att ha bar till självkostnadspris och det skriver vi i inbjudningarna sen är det upp till var och en om de vill ta med sig pengar eller ej.

• Bröllopstokiig

Vi bjöd på alkoholfritt och vinbål övrigt fick gästerna betala själva.

• Bröllopstokiig

Vi hade fri bar på vårt bröllop. Det var mina snälla föräldrar som betalade för festen, och de ville även betala för alkoholen. Om vi själva skulle ha betalat för festen, hade det inte blivit fri bar - det skulle vår ekonomi nog inte riktigt klara av.

Vi hade vår bröllopsfest på restaurang. En av personalen stod i baren och serverade våra gäster det de ville ha. Flera gäster har i efterhand berättat att de tagit fram plånboken för att betala, och att de blivit jätteförvånade när baren var fri. Gästerna förväntade sig inte det, men det är klart att de tyckte att det var trevligt! Jag vet inte exakt hur mycket mina föräldrar fick betala för drycken i baren, men lite över 100 kr per person var det. Då drack inte alla gäster alkoholhaltiga drycker (en del var gravida, andra körde bil, själv ville jag inte alls ha mer alkohol efter brudskål i champagne och en massa vin till maten).

Vår erfarenhet är alltså att gästerna verkligen inte förväntar sig att man har fri bar. Men när vi nu hade det tyckte alla att det var otroligt trevligt och generöst!

• Bröllopstokiig

Vi hade fest i en föreningslokal och köpte mat från catering. Därför köpte vi även all dricka. Vi gjorde så att vi efter middagen ställde fram allt som blev över efter middagen (öl, cider, skumpa, vin, läsk och likör). När vi inhandlade drycken till maten hade vi detta givetvis i åtanke så att vi köpte lite extra. Det blev inte så mycket större kostnader och jag tyckte gästerna skötte sig bra. Det var fritt fram att servera sig själv. Jag tror det var uppskattat med fri bar och det blev som sagt ingen större kostnad.

• Bröllopstokiig

Vi funderar på att ha fri öl/vin i baren, men om man vill köpa drinkar eller wiskey så får man betala det själv. Jag frågade restaurangen där vi skall ha festen hur mycket baren brukar gå på och de sa att det sällan går över 5-6000 kr. Det är ju inte alla som dricker, även om det är gratis. Och efter en lång middag med massor av vin, så känner de flesta att det kanske räcker med en öl eller en drink. Men man kan ju inte vara säker.....

Svar på tråden Fri bar = ruinerad?