• Bröllopstokiig

Fri bar = ruinerad?

vi diskuterar för fullt huruvida vi ska ha fri bar efter bröllopsmiddagen. Vi vill helst inte får en chockräkning!

Tacksam för synpunkter på hur andra upplever att gästerna själva får betala för sina drinkar.

Ett alternativ vi funderat på är att vi tillhandahåller ett bål som gästerna fritt får ta av och önskas annan dricka får de bekosta det själva i baren (1 drink = 60kr)

Hur har ni andra gjort eller hur kommer ni att göra?

annat alternativ är att vi suventionerar halva priset så gästerna får betala 30kr per drink?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Fri bar = ruinerad?
  • Bröllopstokiig

Det är lite beroende på om ni är på restaurang eller om ni har abonerat ett ställe...
    Ni kan kanske komma överräns med restaurang ägaren om ni kan ha egen bar efter middagen om ni köper drickat till maten av honom. Det har vi gjort!
    El. ha en drinkbiljett till varje gäst (för första drinken) och resten får de bekosta själva. Det brukar folk ha förstående för.

Tina

• Bröllopstokiig

Vi kommer inte att ha fri bar. Vi bjuder på alkoholen till maten och välkomstdrinken men sen får gästerna själva bekosta sin fylla. Restaurangen vi ska vara på har egen bartender som står till vårt förfogande och i dagsläget vet jag inte om de kommer att ha en subentionerad bar eller inte. Möjligen (om vi får några pengar över) så betalar vi nån tusing till baren så att de kan subentionera drinkarna för gästerna.

Petra

• Bröllopstokiig

Och jag kan inte stava. Subventionerad heter det ju! :)

Petra

• Bröllopstokiig

Vi var först helt inställda på att ha fri bar men inser nu att det blir för dyrt (ska ha festen på restaurang). De av mina kompisar som jag nämnt detta för tycker dock inte att det är något konstigt alls att vi har betalbar. Det tyckte nästan att det hade varit konstigt om vi gjorde tvärt om eftersom alla vet hur dyrt det är. Vi ska dock vara väldigt väldigt noga med att påpeka i förväg att baren kostar. Dessutom är vi så pass frikostiga med dryck till maten att jag inte tror att det behövs så mycket i baren :)

• Bröllopstokiig

Som gäst på bröllopsfest skulle jag inte säga ett knäpp om att få bekosta alkoholen själv. Alla vet vad alkohol kostar (och har man minsta inlevelseförmåga eller erfarenhet så vet man vad ett bröllop kostar) och det är inte rimligt att förvänta sig att bli bjuden på obegränsade mängder av allting.

Det första och största är att brudparet vill ha en där, att man får äran att bevittna deras livs största stund. Sen är det gott nog att bli bjuden på mat och kanske vin till det. Sen tycker jag det är skräp om man inte vill betala vidare drinkar, vin etc. Kommer man bara för den fria spriten så kan man stanna hemma. Och det är ju faktiskt frivilligt att dricka eller inte.

• Bröllopstokiig

Jag tycker det skulle kännas pinsamt att ta betalt för alkoholen på festen! Bjuder man till bröllopsfest ska det väl vara fest!

• Bröllopstokiig

Men Kattis, menar du att det inte är fest om inte spriten är gratis?

• Bröllopstokiig

Jag anser fortfarande att det skulle vara drömmen att kunna bjuda på allt men som sagt det går inte. Att ha helt öppen bar skulle för vår del gå på ca 10-15.000 kronor. För de pengarna skulle vi kunna göra mycket annat, ha ett superhäftigt band, bjuda 10-15 personer till, hyra professionell filmare till vigseln, stråkkvartett till fördrinken m.m. m.m. Jag håller med Ejla och förstår faktiskt inte heller Kattis argument att det inte skulle vara fest om man inte har öppen bar. Vi bjuder 90 personer på tre-rättersmiddag med mycket vin till maten (har nog tagit i lite i överkant ;), mousserande med snittar, kaffe och avec, vickning, en massa gott under dansen, ett bra band som spelar i flera timmar och en masssa annat skoj. Skulle en avsaknaden av en fri bar förta effekten av allt detta? Om våra gäster resonerade så skulle jag nog bli tveksam till om de egentligen är värda att bjudas...

Men jag vidhåller fortfarande att det är viktigt att informera i förväg. Då slipper gästerna komma utan pengar och är det någon som, mot förmodan, blir lite grinig kan den få bli det i förväg i stället för på festen.

• Bröllopstokiig

Precis som Sara H och andra ska vi bjuda på tre rätters middag med vin till alla rätterna (personalen fyller på tomma glas, så vi vet inte hur mycket det blir) och mousserande vin innan, även det med påfyllning. Tycker inte att det är konstigt alls att gästerna får betala egen dryck senare på kvällen. Hade vi fått ha med egen dryck hade det sett annorlunda ut, men när vi nu betalar 60 kr/drink känns det ohållbart och slösaktigt att bjuda på även det. Vi har klargjort detta för gästerna och alla är förstående. Vi måste vara ute ur lokalen vid 02.00 och eftersom alla gästerna ska sova över på slottet (50 gäster) så kommer en av gästerna att ha efterfest på sitt rum. Hans rum ligger ensligt, långt från rummen där folk sover. Där kommer vi att bjuda på snacks och dricka för de som vill fortsätta festa resten av natten.

• Bröllopstokiig

Hej
    Vi ska vara på hembygdsgård. Vi kommer alltså ha catering. I det ingår inte vin så det ska vi köpa in själva. Vi ska också ha 3-rätters och tårta därefter. Men vi tänkte ha en egen liten bar, där alla får blanda sin egen drink. Kanske lite konjac eller wiskey för de lite äldre "gubbarna". Annars så kommer där att stå vodka, gin och en massa olika sorters groggvirke. Och tar spriten slut, ja då är den slut.
    Vi kommer att naturligtvis inte ha snålt med sprit men någon måtta får det vara.
    Vi är själva inga stordrickare.
    Alla sätt är bra utom de dåliga. =)

Svar på tråden Fri bar = ruinerad?