• zukigirl

Rengöring av guldsmycken

Vad ska man använda för rengöringsmedel när man vill göra rent en halskedja. Sån där puts går ju inte för man kommer inte åt emellan länkarna liksom. Finns det något flytande som man "lägger ner" det i? Var köper man det i så fall?

• Svar på tråden Rengöring av guldsmycken
  • jooki

Nej, jag skämtar inte :) Det funkar verkligen!

• zukigirl

jooki : Jag måste testa det genast! Hur länge ska det ligga i?

• LECT

Hmm... undrar vad det är i ketchup som tar bort fläckar på metall.... *nu har jag nåt att fundera på fram till kaffepausen*

• zukigirl

LECT :
    Ja visst låter det lite farligt att käka det?

• jooki

Vet inte riktigt hur länge det ska ligga, men över natten borde räcka. Det kansker beror lite på vad du har så testa. Ta upp efter ett tag o kolla. Behöver det mer så låt det ligga i lite längre.

Coca cola ska ha samma effekt.

• Kastellet07

Är det vinägern i ketchupen som gör det??

• jooki

Inte helt omöjligt, men då skulle man väl kunna lägga i vinäger direkt, o det har jag inte hört någon säga att man kan. Fast det låter ju väldigt vettigt.

• Fru vilda hilda

ketchup funkar jättebra. Jag har även putsat kopparsaker med det.

• zukigirl

Jaha... Nu har jag testat med ketchup. La ett guldhalsband och ett silverhalsband i ketchup igår kväll och lät det ligga över natten. Och jag är förvånad, det blev jättebra!

• LECT

Då ska jag också testa det!
    Man kan ju putsa upp silversmycken (jag har testat silverljusstakar) med tandkräm på bomull. Vad kan det finnas i tandkräm som biter på skiten!?
    Hmm... man ska nog inte fundera för mycket på sånt här, snart finns inget man kan äta utan att tänka "hmm... och det här innehåller ämnet x som biter på smutsiga silverbestick, och det här innehåller ämnet y som biter på det..."

• kittybrud

Har du någon guldsmedsbutik i närheten? Det är ju lika bra att lämna in sina smycken så gör de rent smyckena åt en. Antingen tar de inte betalt alls eller en liten slant.

• Kristina07

Jag fick en ultraljudsrengörare i förlovningspresent av barnen.
    (tror ni sambon var med på ett hörn)?

Funkar iallafall jättebra. Har en bissmarkslänk som jag kör i den och den blir som ny.

Vigselringen har jag bara haft 2 veckor så den har jag inte rengjort än;)

• zukigirl

Kristina07:
    tsss... det är ju alldeles för modernt för en gamling som jag! Här kör vi med huskurer!

• jooki

ojojoj... Ultraljud mot ketchup... Nej, ketchup känns säkrare :)

• zukigirl

jooki:
    Ja visst gör det! Man vet ju inte om man blir strålningsskadad eller nåt av sånna där apparater!

• mrztigger

lägger ni ner ringen i en ketschupklick då eller? och låter den ligga över natten i all ketchup.
    måste fixa min förlovningsring eftersom den ser så trist ut och alla medel inne i guldsmedsaffären är så dyra..

• Coloratura

Om man går till en juvelerare så tror jag de rengör med aktivt syre eller vad det kallas, tar en minut och smyckena blir skinande rena. Man kan även köpa hem en sån burk, inte dyrt alls!

• Kristina07

Försäkringen på min enstensring kräver att den ska inspekteras och rengöras en gång per år. Då använder juveleraren ultraljud.

• Fru maria1xx

Ja ketchup funkar till det mesta.
    hihihihihihi

Svar på tråden Rengöring av guldsmycken