• Anonym

Tecken på grav.? Oregelbunden mens

Jag funderar på vilka tecken på graviditet som är vanliga och när de vanligtvis inträffar. Min mens är lite konstig; 60 dagar, 33, 34, 29 i den ordning har cykeln varit de senaste månaderna och nu är den uppe i nästan 50 utan mens på gång. Jag/vi tror att det kan ta lång tid att få barn och vill börja i tid. Vi har haft sex utan preventivmedel sedan aug 2002, kring förväntad ägglossning har vi haft extra ofta (varje dag oftast, ibland flera gånger per dag) men chansen är väl ändå bara 20 % per gång har jag hört.
    Nu har jag lite ont i halsen, har varit yr och så, haft ont i magen de tre senste morna speciellt men det har inte varit konstant(känner mig också lite snuvig). För en och en halv vecka sen tog jag ett grav. test(efter drygt 40 dagar)- jag klarar inte av ovisshet och det är också jobbigt att gå och vänta på mensen varje dag. Testet var negativt. Man kan väl inte ha en 60 dagars cykel, då har väl mensen hoppat över en gång, eller? Jag är säkert bara förkyld med magont och jag vet som sagt inte ens om det i detta läge skulle kunna va ett tecken, men då måste ju testet visat fel. Vi har även haft sex efter jag tog testet.

Vad tror ni om detta? Är det någon som har liknande erfarenheter eller tankar om detta? Vilka är de vanliga och ovanliga första teckena och hur tidigt märks de? Jag blev så glad när jag igår upptäckte detta forum för det är ju jättebra sätt att snacka om sånt hät som är lite känsligt. Ha det gott!

• Svar på tråden Tecken på grav.? Oregelbunden mens
  • Jennie med ie

Du skriver att ni har extra mycket sex runt förväntad ägglossning. När inträffar det? Jag menar, när menar du är förväntad ägglossning? Eftersom du har oregelbunden mens är det ju svårt att veta när den troligen borde inträffa.......

Visst kan man ha en menscykel på 60 dagar, men det räknas tyvärr inte som normalt. Är det bara nån enstaka gång som cykeln är så lång ärd et ingen större fara, men när mensen är oregelbunden alltid och då cykeln är så läng vid upprepade tillfällen så tycker jag att man bör höra sig för om man kan få hjälp. Om inte inom landstinget så i alla fall privat. Berätta om dina oregelbundna och ibland väldigt långa menscykler. Tills dess kan ni försöka ha samlag varannan- var tredje dag, då täcker ni in en eventuell ägglossning hyfsat bra.

Första tecknen på graviditet? Ja förrutom det uppenbara med utebliven mens så är extrem trötthet ofta ett av de tidigaste tecknen. Andra kan vara spända ömma bröst, illamående samt "drag" i båda sidorna av magen som beror på att livmodern växer.

• pinglan

en kort fråga till Jennie: "drag i båda sidorna av magen" menar du i vänster och högersida?

• Anonym

Jennie med ie, tack för ditt svar och dina tips

Ja eftersom det varit oregelbundet har förväntad ägglossning varit allt efter 14 dagar efter förra mensen. Det blir ju knivigt när man inte vet, jag har använt sånt där ägglossningstest vid några tillfällen också, men jag vet inte hur bra de funkar.
    Lite Illamående(inget extremt men så att jag tänkt på det) och trötthet känner jag av, men funderar på om det har med ev. förkylning att göra alt. att man vill va gravid och känner efter för mycket.
    Fast jag bestämde mig för att inte ta ett nytt test tänker jag ta ett senare idag...
    Det kluriga är ju att jag aldrig varit gravid förut och inte vet hur kroppen skulle kännas. Jag är dock inställd på att jag inte är gravid utifrån min konstiga menscykel(innan förra sommaren antecknade jag inte hur mensen kom så jag kommer inte ihåg exakt hur skum den varit förut)
    Nån gång ska man väl bli gravid och i sommar kommer jag ha antecknat från ett år hur menscykeln varit och då kan man kanske få hjälp också om man vill det.

• Jeez

Det kan ju vara så att stressen att försöka bli gravid kan få återverkningar på menscykeln. Sedan kan du ju ha varit gravid och fått ett väldigt tidigt missfall eller att det befruktade ägget inte fastnat i livmodern. DÅ kan det bli blödningar både lite innan förväntad mens och lite senare...

Svar på tråden Tecken på grav.? Oregelbunden mens