• Saga med Nova

Jag vill INTE ha möhippa, måste man det?

Jag vill verkligen inte, jag skulle gärna vilja ha med alla tjejer & träffas med middag osv, men inte kläs ut, sjunga eller vad dom kan hitta på. Måste man ha den sortens möhippa? Hur säger man det? MAn vet ju inte vem som planerar den

• Svar på tråden Jag vill INTE ha möhippa, måste man det?
  • Saga med Nova

Tack alla

Jag kan nog verka vara en person som gillar spex m.m., men inte Ja, dom gör säkert något "anpassat" för mig Är ju långt kvar än så länge...

• Kakan -07

Jag ville, precis som du, inte ha någon förnedring eller alltför grova pinsamheter. Det visste min tärna, mina systrar och blivande svägerska. Var ändå nervös eftersom det ju är mer regel än undantag att man som blivande brud får "stå ut med" en del på sin hippa.
    Men! I lördags tog de mig och det var en alldeles underbar hippa! (skrev om den här www.brollopstorget.se/Forum-1-11/m2378101.html)
    Så, se till att de som finns nära dig vet vad du ogillar, och se till att de förstår att du menar det så att de inte tror att det är något du säger bara för att "komma undan".

Du ska se att det blir toppen!

• jagärsåkär

Nej möhippan ska ju vara en rolig grej. Prata med tärnan (eller den som organiserar) och säg helt ärligt att du INTE skulle tycka det var kul med ett "vanligt" upplägg. Säg att det inte passar dig, det är inte din stil och berätta hur du hellre har det.

Jag tycker en middag med tjejerna låter hur bra som helst. Kanske ta en sväng på stan efter o dansa eller nåt, för att "festa" till kvällen. Jag tror förresten många uppskattar att det inte blir så dyrt... Ännu ett skäl att skippa CD-inspelningar o sånt...

• Hästsson

Förhoppningsvis(!) känner ju den som ordnar möhippan bruden väl, och då vet nog hon om att en "förnedringshippa" inte är uppskattad. Själv skulle jag må superdåligt av att löjla runt på stan, sälja kyssar, sjunga karaoke och sånt, men det visste såklart mina vänner som anordnade hippan. Blev därför picknick, spa, middag och lite drinkar med tjejerna - hur trevligt som helst!

• Saga med Nova

Tack!! Men om dom gör det i hemlighet? Jag kanske inte får veta något, kan ju säga det till några av dom så berättar dom väl vidare...

• Saga med Nova

Jodie: du har rätt.. tack!

• littlepixiegrl - Mrs B

Måste bara flika in med en liten åsikt. Bara för att man får på sig knasiga utklädnader och får göra galna uppdrag, så betyder inte det att man blir förnedrad. Jag blev inte förnedrad, mina vänner förnedrade inte mig. Jag hade superkul på min hippa! Bara för att jag personligen inte skulle tycka en lugn möhippa med picknick,spa och tre-rätters middag var något för mig, så beskriver inte jag den som mesig, tråkig, töntig eller lam, för det har jag ingen aning om ifall den är.
    Ursäkta att jag låter sur, men jag har bara tröttnat lite på att en möhippa som min så ofta benämns förnedringshippa. Mina älskade vänner, som planerat min hippa i flera månader, förnedrade inte mig. Känner man sig så förnedrad i en knäpp utstyrsel, så behöver man ju inte ta på sig den till att börja med. Smaken är som baken, men förnedrad blev jag då rakt inte!
    _Självklart_ ska man inte behöva "stå ut med" någonting som inte känns bra bara för att det är möhippa och förhoppningsvis så känner ens vänner en så pass väl att de vet vad man skulle uppskatta. Är man osäker på det, så är det ju bäst att prata med sina vänner, så det vet vad som gäller.

TS:
    Lycka till och hoppas du får en rolig hippa, som passar dig!!! :)

• Snart_FruL

littlepixiegrl - Mrs B jag skulle nog vilja se det så här, att om jag upplever det som förnedrande att bli utklädd och få göra en massa konstiga saker - ja då är det förnedrad jag blir.

Förnedring är en subjektiv känsla, om man gillar att klä ut sig och vara lite galen, ja då är nog en sån hippa jättekul. Men om man känner ett tvång, att det bara är genant och pinsamt, då blir man i mitt tycke faktiskt både förnedrad och kränkt.

Det ska vara rätt hippa till rätt brud...
    och bra kompisar vet vad man gillar och inte gillar och anpassar hippan efter det.

TS hoppas du får precis den hippa du vill ha..

• littlepixiegrl - Mrs B

Snart_FruL: Just därför känns det olustigt när en möhippa med ful/knäpp/galen utklädnad och olika uppdrag jämt och ständigt kallas för en förnedringshippa. Det är en helt annan sak om någon, som varit med om en sådan hippa i efterhand säger att hon blivit utsatt för en förnedrande möhippa.
    Att kategoriskt omnämna en hippa, som min, som en förnedringshippa är att säga att jag blev förnedrad och mina vänner förnedrade mig. Ville bara att de som använder uttrycket på det viset kanske skulle tänka efter lite. Att säga att man upplevt en sådan hippa som förnedrande, eller att man skulle känna så är faktiskt annorlunda än att kalla min möhippa (t.ex.) för en förnedringshippa.

• MrsMoreira

littlepixiegirl

Jag ser en förnedringshippa som något som "vännerna" planerat för att skämma ut bruden. Det är helt ok med uppdrag, men om de är planerade för att det SKA vara pinsamt, då är det förnedrande. Det finns ju de som anser att det ska vara pinsamt för bruden, att hon inte ska få känna sig snygg eller att det är vännerna som ska ha roligast. Då pratar vi förnedringshippa. Men uppdrag som är kopplade till brudens historia är ju en helt annan sak.

• jocelyn

Jag vill inte heller ha någon hippa utan tänker bjuda på cocktailparty istället. Mina vänner känner mig och vet att jag inte gillar den typen av arrangemang som börjar i överraskning (chock).
    Om någon skulle ha den dåliga smaken att försöka med något jag inte vill öppnar jag inte dörren/går hem/ringer polis etc.

• Saga med Nova

tack alla.

Man m¨ste ju få välja själv liksom, att ingen tar illa upp, för man menar ju inget illa om man inte vill ha en möhippa..

• Alexxx77

Jag fick en "förnedrings"möhippa, trots att jag talat om för mina vänner att jag inte ville. Mådde skitdåligt och grät flera ggr på kvällen, ångrar att jag inte smällde igen dörren i ansiktet på de när de kom. Dagen efter talade en av tjejerna om för mig att jag var otacksam, jag skulle vara glad för att jag fått en möhippa för det hör till när man gifter sig...

• Saga med Nova

Alexx: men stackare! Vilka oshyssta vänner Fy..

• Lady o Lufsen

Man måste inte ha en hippa!!! Men det kan ju vara en fördel att berätta det för den/dom som kan tänkas hitta på något!

Däremot så behöver en hippa INTE innehålla något förnedringsinslag- om det är det du ogillar...

• lilltass

En möhippa behöver ju inte se ut på det där osmakliga traditionella sättet. Jag skulle personligen aldrig ställa upp på något sånt.

Egentligen ska väl det vara en dag(och kväll) som man spenderar med sina vänner för att fira enbart bruden. Det kan man ju göra på en mängd olika sätt.

Man kan hitta på roliga saker som inte innebär att göra bort sig eller så kan man väl bara ha värsta tjejmiddagen eller hemmafest om man vill.

Du kan väl försöka styra det själv genom att berätta vad du vill göra och vad du inte vill göra. Och sen får man ju hoppas att du har så shyssta polare så att de respekterar det!

• brud_aug08

Jag har redan berättat för min tärna vad det är som gäller...så hon förstår mig precis. Alltså jag kan gärna festa till och så, och jag nog t o m ha en krona med slöja liksom....men jag skulle ALDRIG gå omkring på stan och "intervjua" folk, ha fåniga lekar för mig eller sjunga inför folk eller så...där går gränsen! För säkerhetsskull kommer jag även att berätta för mina systrar så de vet också att det inte skulle uppskattas..

• hew

Vi sa ifrån oss allt som liknar möhippa/svensexa just för att vi verkligen hatar såna jobbiga överraskningar. Men vet ju som sagt inte vem som planerar och styr.

Än så länge har vi sluppit och vi gifter oss på lördag. Dom har förhoppningsvis respekterat vår önskning.

Tack alla goa vänner för det !!

Svar på tråden Jag vill INTE ha möhippa, måste man det?