• Bettina 070428

Fula brudar? - Vad är egentligen ok att säga på ett forum?

Det finns en tråd här på forumet som heter ?Finaste & Fulaste bröllopsdetaljen? där vissa räknat upp saker under fulaste som t ex. tjocka brudar, korthåriga brudar och bleka brudar. Det blev en del protester, men även åsikter som att det ju ändå var sånt som efterfrågades (även om jag har svårt att se bruden som en ?bröllopsdetalj?) samt man ju kunde hålla sig ifrån tråden om man blev sårad av sånt.
    Vill gärna spinna vidare lite av nyfikenhet, men jag öppnar en ny tråd för att inte sno den första från TS.

Jag tycker personligen att det är stor skillnad att dissa ner på t ex en viss typ av klänning och att dissa ner en hel kroppsform.
    Vid vilken vikt är man en ?fin brud? och när övergår man till att vara ?ful??
    När det gäller färgen på huden, om det är ok att skriva att bleka brudar är fula, hur hade samma personer tyckt om någon skrivit att mörkhyade brudar var fult? Jag hoppas och tror att det hade blivit ett ramaskri. Men det kanske är ok det också, tål man inte såna åsikter kanske man helt enkelt ska hålla sig därifrån?
    Eller är det så att vissa utseenden är ok att tycka att de är fula på medan andra är förbjudna?
    Hur är det med för stor eller för liten näsa, sneda tänder, eller gröna ögon? Är det sånt man får kommentera som fult?

Min personliga åsikt, så att det inte råder några som helst tvivel om detta, är att kommentera en persons utseende när det gäller själva personen är både ofint och ouppfostrat. Jag tycker att det är stor skillnad att kommentera don och person.
    Och tro det eller ej, jag tycker det gäller ÄVEN om man gör det i mycket generella ordalag eller bakom ett anonymt nick på ett forum.

Jag vill gärna höra era åsikter, särskilt om ni inte håller med, jag är som sagt väldigt nyfiken på hur man motiverar att det är ok att kommentera människors fysiska utseende som fult.
    Säger ni allt sånt i verkliga livet också eller är det anonymiteten som gör att det är ?ok??

• Svar på tråden Fula brudar? - Vad är egentligen ok att säga på ett forum?
  • glad tjej

Har man inget gott att säga så ska man hålla tyst.

• Daphne

Precis som Lady o Lufsen skriver; "OM man då startar en tråd där det ena ger det andra och alla förväntas uttrycka sin åsikt om finaste och fulaste...ja, då kan man nog räkna med att sån´t här uppstår... "

Det är just därför jag håller mig borta från vissa trådar. Jag är rätt känslig av mig och därför vill jag inte utsätta mig för onödiga sårade känslor. Sen behöver jag ingen utomstående som påpekar att något jag har eller är är fult eller fint det har jag nära och kära till och om jag verkligen vill veta så kan jag ju starta en egen tråd för det.

Tråkigt att det är så många som blivit sårade. Men lyssna på era nära och kära istället.

Jag gör också så som någon annan skrev. Jag skriver bara när jag tycker något är fint. Varför såra någon och skriva att det är fult då är det bättre att låta bli. Men samtidigt är det ett diskussions forum där det frågas efter folks åsikter och då kan det bli en del negativa svar också. För alla har så olika smak.

Man får starta trådar som beröm min brudklänning eller jag vill bara höra positiva svar och tankar om min buffe :D

Ta hand om er alla vackra brudar :D

• Gotland-08

Jag har läst igenom hela finaste/fulaste detaljer-tråden och en sak som slog mig är:

En person skriver att det är fult med tjocka och bleka brudar. En person som kläcker ur sig något otrevlig och ganska korkat, en av 2000-3000 besökare. Kan vi inte bara ta den kommentaren och inse att det finns alltid en liten procent som kliver över gränsen och ignorera den personen.

Istället blir alla jätteupprörda och skriver "Tack tjejer för den kommentaren" Helt plötsligt är det som om alla i tråden tycker så som det inlägget... Ibland tror jag att ens egna sårade känslor svallar över och man tror att många eller alla tycker som ett korkat inlägg.

• dolly5

Usch!! Vem har rätt att säga att tjocka brudar är fula? Jag är glad att jag inte läste den gamla tråden för jag hade blivit riktigt arg. Det är verkligen att vara ytlig och ingenting annat. Det finns en insida också!!!!! Det har verkligen gått för långt i Sverige, det är allt folk bryr sig om, hur man ser ut, hur man klär sig osv. Var tacksam för att man mår bra istället och tänk positivt!!!!

• miffolina

Jag tycker att även om man bör räkna med att känslor kan bli sårade i en sån tråd - även om jag inte förstår resonemanget med att man måste blint räkna med att inte bli sårad, man här väl ett personligt ansvar att inte såra andra - så tycker jag att man bör protestera om man tycker att nåt inte är ok. Struntsamma om det var en medlem eller 200. Skulle nån kläcka ur sig en sådan kommentar IRL, hoppas jag att folk säger ifrån.

Det ÄR inte ok att dissa folks utseende. Jag tror att folk har betydligt mer distans till om deras klänning eller färgtema hamnat under ful-listan, där är det en fråga om smak, och smaken är som den välvda kropssdelen ni vet.

Att skriva att en viss typ av människor är fula bröllopsdetaljer, är som att skriva att dessa människor inte är värdiga att gifta sig. Man hoppas ju att man kommer upp i ålder då man slipper sånt med att fula flickor inte får leka med de coola barnen, usch, vi är för gamla för sånt.

*nyvaken - svamlig*

• Vernalis

Jag tycker det är bra att så många reagerar på det klumpiga inlägget i finast/ fulast-tråden, det visar att de flesta vill hålla en högre nivå än så på BT. Som någon skrev - skulle det vara ok att tycka att färgade brudar är fula? (Eller asiatiska? Brudar med glasögon? Brudar med handikapp? Var går gränsen för vad som anses ok att dissa på ett forum som detta?)

Jag har sett flera bilder på fantastiskt vackra överviktiga brudar här på BT, tjejer som valt klänningar och detaljer som klär dem och som de ser nöjda ut med. Det finns saker som smickrar oavsett kroppstyp, det gäller att hitta rätt - hur man än ser ut, 34:a eller 44:a. Det gäller dessutom att se till sig själv och koppla på empatin när man ska ge respons på bilder: Vad skulle man själv vilja höra, vad är möjligen konstruktivt och hur ska man på bästa sätt skriva det? Eller är det kanske bättre att låta bli att skriva något?

"Tack för det tjejer!" kan ju komma sig av att det dels finns en som uttryckt åsikten och dels många tysta, som genom att inte reagera väljer att "hålla med" i åsikten, enligt den påhoppade? *spekulerar*

• miffolina

Opps! Hold on! Är en 44a överviktig?! :o
    Nä, fan, skija bara, fattar din poäng ;)

• Lady o Lufsen

Observera att jag absolut INTE tycker att uttalanden av den karaktären är okey på NÅGOT sätt MEN jag har full förståelse över att dom kan komma- speciellt i den typen av trådar...

Vad jag kan bli minst lika förvånad över är varför folk startar (och hänger på) sådana trådar- vad är syftet, liksom??

Man måste ju kunna räkna ut med bakänden att en sammanställning av den kalibern kan komma att såra hur många som helst!

En del skriver "Har man inget bra att säga så säg inget alls" vilket är en bra tumregel! Ingen skulle gå in och titta på någons bröllopsbilder och lämna en nedlåtande, kränkande kommentar OAVSETT vad man tycker men så fort det kommer en tråd som efterlyser åsikter så smyger det fram...fast då lite mera allmänt och inte riktat till någon person ifråga...

Nä...bättre att hålla sig borta från vissa trådar!

• Gotland-08

Håller med dig miffolina, men jag tycker också att den-de som känner sig sårade tar det med den som skrivit inlägget och inte tror att det står för alla i tråden eller att det är den uppfattningen som står för de flesta på BT.

Har märkt den senaste veckan att en del uppfattar ALLA på BT som elaka, bittra och bitska och det är inte min uppfattning. Man kanske skulle ta och starta en tråd om alla bra idéer man fått på BT

• Vernalis

Vill ändra i mitt inlägg:

"34:a eller 104:a" ska det vara. Såklart!

*skäms lite*

Svar på tråden Fula brudar? - Vad är egentligen ok att säga på ett forum?