Inom ett år?
Måste man gifta sig inom ett år efter det att man förlovat sig? Någon som vet var traditionen kommer ifrån?
Måste man gifta sig inom ett år efter det att man förlovat sig? Någon som vet var traditionen kommer ifrån?
Nej, det måste man inte, vet dock inte vart traditionen kommer ufrån.
Kanske för att man förr i tiden skulle avhålla sig från synd till vigseln. Över ett år av gå och "se men inte röra" skulle väl driva den bäste till vansinnets gräns?
Ingen aning om var "ettårsregeln" kommer ifrån. Gissning: kanske om man är lite äldre och/eller och mogna att förlova sig, gifta sig och skaffa barn i ganska rask takt? Har många yngre kolleger som gjort så.
Vi och alla våra vänner har däremot förlovat oss för att ta ett första steg och markera att relationen är seriös och att vi (förhoppningsvis) avsåg att gifta oss någon gång framöver. Vi gifte oss när vi var 22=knappt 3 år efter förlovning. (Har nu varit ett lyckligt par i snart 29 år, så jag hör ju till dem som enligt vissa inte 'får/bör' vara här på BT).
Nej det måste man inte :)
Men det var väl gammalt så att när man slutit ett avtal (trolovningen) så ville de ha ut tjejen ur föräldrahemmet så fort som möjligt ;)
Fast det var inte alls ovanligt med långa förlovningar förr i tiden heller. Speciellt par som inte var så rika kunde vara förlovade många år innan de fick ihop tillräckligt med pengar och husgeråd för att kunna gifta sig.
Miss Cee;
Det är väl lite det som är grejen, att jag vill ha råd att gifta mig, inte stressa in i det bara för att det ska ske inom ett år. Han däremot är av annan åsikt... Argumentet: det är tradition.
"Den ursprungliga idén med förlovningen var att man under förlovningsperioden skulle hinna lära känna varandra och rusta med det kommande bröllopet, men samtidigt signalera till omvärlden att man var "off the market".
Den mer romantiska förklaringen är att man vill visa att man älskar varandra och hör ihop.
Enligt gammal tradition betyder förlovningen att man tänker gifta sig inom ett år. En regel som inte följs så flitigt idag när de flesta hunnit bo ihop och kanske skaffat barn redan innan de är gifta.
Det finns inget juridiskt bindande i att förlova sig utan det är en romantisk överrenskommelse om ett framtida giftemål."
Det låter som att jag kan hävda att det är en gammal tradition som inte har något med dagens verklighet att göra.
Tack för förklaringen.
Vi förlovade oss efter 1 år ihop, men väntade i 8 år med bröllopet. Vi hade helt enkelt inte pengar att gifta oss på det sätt vi ville innan dess, och det kändes bara meningslöst att göra det på ett sätt som vi inte skulle känna oss nöjda med.
Men förlovningen innebar hela tiden att det var självklart _att_ vi skulle gifta oss. Och nu är vi gifta.
Jag är såå glad att vi väntade tills vi kunde genomföra det som vi ville :)
Vi gifter oss faktiskt exakt på dagen ett år från förlovningsdatumet. Men det är mest för att det råkade vara en lördag. Haha. Egentligen bryr vi oss inte.
Nej, det behöver man inte. Men vi gör det. Förlovade oss 061111 och gifter oss 070707.
vi gifter oss exakt ett år efter förlovningsdagen. Eller snarare så förlovar vi oss exakt ett år innan då vi bestämt bröllopsdatum låååångt före förlovningsdatum.
Vi kommer att gifta oss ungefär efter ett år men vi gör det för att vi inte vill gå och vara förlovade hur länge som helst och vill skaffa familj och så... vi väntade lite längre med förlovning för att ha råd att gifta oss ungefär ett år senare... Men sånt är ju upp till var och en jag tycker inte att man måste gifta sig ett år efter.
Jag har förstått det som (men har ingen källa) att det var tradition inom överklassen förr, medan andra som miss Cee säger kunde behöva längre tid för att spara ihop pengar.
Tänk på Anne på Grönkulla, den är skriven för hundra år sen och hon är förlovad i tre år.