• Mr Perfect´s blivande fru

Dilemma ang. presenter

Vår vigsel kommer att ske med bara dom allra närmaste närvarande. Två dagar senare har vi bjudit in till en enorm fest för alla (familj, släkt, vänner, bekanta). Nu till min fråga. Har gjort iordning en liten infosida/hemsida till våra inbjudna. Där har jag skrivit allt dom behöver veta om festen, vigsel, oss, ja allt. MEN vad ska jag skriva om presenter? Får man ens önska sig saker av gäster som inte var bjudna på själva vigseln? Kommer folk att tro att vi förväntar oss presenter? Ska jag skriva att dom inte behöver köpa något? HUR gör man? Lååångt! Förlåt!

• Svar på tråden Dilemma ang. presenter
  • Lena+Mattias=sant

Vi önskade oss av alla men det var ju frivilligt

• Kakan -07

Jag skulle nog inte skriva något om det, men ange gärna någon gästerna kan kontakta om de har frågor (kanske den som tar emot anmälningarna). Frågar de den personen om vad ni önskar er så kan ni ju ha en liten lista där.

• Karis Annelie

jag tror att de flesta kommer att köpa ngn present.... så vill du inte det så skriver du nåt om det,..

Kakan -07 Grejen är den att det är vi själva som tar hand om allt, ja hela arrangemanget. Blir lite svårare i och med det, vill inte att vi ska uppfattas som giriga om vi börjar tala presenter!

Karis Annelie Jag tror också att dom flesta kommer att vilja ge oss någonting. Så därför vill vi ju självklart få fram vad vi vill och inte vill ha... Men jag vill inte att folk ska känna sig tvingade.

• Joleen

Vi kommer ha festen efter 6 veckor och vår värdinna/toastmaster som tar emot OSA kommer veta vad vi vill ha om någon frågar. Vi känner att det är det bästa sättet att lösa det, på så sätt väljer alla om och vad de köper och kan få lite hjälp på traven om de behöver men vi slipper önska oss.

En sak vi funderat över är det att ingen i min familj eller umgängeskrets känner värdinnan, kommer de att fråga henne ändå? Och kommer folk att respektera våra önskemål eller ringa oss och lämna besked i förbifarten?

• c_t

Vi har lysning innan vigseln för dom som vi tyvärr inte kunde ta med oss och vi skriver i infobladet vad vi önskar oss i bröllopspresent.
    Frågade Magdalena Ribbing om det var OK att göra så och hon sa att det var helt ok.

• Troll-P

Om jag går på en fest (särskilt bröllop även om vigseln inte ingår) så vill jag ha med en present. Och jag avskyr att köpa saker som jag inte VET blir uppskattade. Mao så skriv en lista som ni ger till någon. Denna någon måste ju pricka av vilka presenter som är "tagna".

Om ett av era önskemål är bidrag till "Rädda Barnen" eller liknande behöver ingen känna sig snål som kommer utan present - de kan ju lika gärna ha skänkt pengar - det är det ju ingen som kollar!

• MrsFellerA

Jag tror att många kommer att vilja ha med sig en present. Kan du inte skriva något fint på er infosida, något i stil med: "Den bästa presenten vi kan få är att ni kommer på vår bröllopsfest och att vi får en riktigt trevlig kväll tillsammans. Om ni ändå skulle vilja ha med er en gåva så finner ni en önskelista nedan".

Alternativt att ni uppger en mailadress eller ett telefonnummer de kan kontakta för att få en önskelista. Ni kan också lägga upp en önskelista här på BT (om jag inte missminner mig så kan man göra det) och länka till den.

• jagärsåkär

Jag tycker det är ofint att nämna önskelista i inbjudan. Däremot kommer vi ha en hemsida med massa info om boende, kyrkan, stället, sevärdheter osv och där har vi också en önskelista (eller nämner att det finns en önskelista i en viss affär)

Om ni nämner att det finns en önskelista så kan ju den som vill gå dit o köpa nåt från den. Då har ni inte riktat nåt mot nån... Alla kan i inbjudan få en hänvisning till hemsidan bara.

jagärsåkär
    nej då, inbjudningarna är redan skickade utan något nämnt om presenter, men det var på vår hemsida jag hade funderingar om att skriva "önskelista".

Svar på tråden Dilemma ang. presenter