• Giiirly

Vikthjälp!

Nu har jag ca 1 1/2 mån kvar till bröllopet. Är i dagsläget inte tjock men vill ändå försöka gå ner lite till bröllopet, om jag hinner :) typiskt mig att skjuta på saker... Fick barn för ca 2år sedan, har inte ammat så jag gick ej ner i vikt efter graviditeten me hjälp av det. E hemma me dottern dom flesta dagarna, jobbar mestadels kvällar. Vet självklart att man går ner i vikt av promenader men det tar ca 45min att ta sig till gångvänliga vägar, vi bor i skogen! Min pappa har ätit modifast från apoteket o gick ner i vikt men jag vet inte hur jag ska lägga upp det. Behöver massvis me förslag i o me att tiden e knapp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vikthjälp!
  • Ellte

Maten är 90% av em viktminskning... Dvs. ändra din kost, ät nyttigt, dra ner på onödigt snabba kolhydrater, fett och socker. Ät enligt tallriksmodellen. Börja inte med en pulverkur nu, det är för ont om tid för att du ska hinna både göra kur och börja äta "normalt" igen innan bröllopet. Möjligen om du tar nån drink som mellanmål eller så men inte ren kur, snälla du.

Så okej, konkreta råd:

* Ät fem gånger om dan, var 3-4:e timma. Frukost - mellanmål - lunch - mellanmål - middag (-ev. mellanmål om du är uppe länge)
    * Ät långsamma kolhydrater (dvs. hoppa vitt bröd, pulvermos, snabbmakaroner o. dyl)
    * Fyll minst halva tallriken med grönsaker, gärna grova, mättande som broccoli, kål, bönor...
    * Mellanmålen kan vara frukt, nötter eller möjligen en modifastdrink el likn.
    * Ta bort socker ur kosten så mycket som möjligt.
    * Drick mycket vatten.
    * Lek med din tvååring, det är motion som heter duga ;)

Lycka till!

Svar på tråden Vikthjälp!