• mrs peanut

Frieri endast på skottdagen?

Tänkte vara lite traditionsenlig och ta tag själv i frieriet nästa år (så det händer något hihi), men är det jag som är lite yr i bollen som fått för mig att man endast "får" fria på skottdagen? Eller är det hela skottåret som gäller för frieriet?

• Svar på tråden Frieri endast på skottdagen?
  • carro 2008

Enligt något som jag inte riktigt vet vad så har jag också hört att om tjejen i förhållandet ska fria så gäller enbart skottdagen! Men undra vad det är för tradition?

• FruÖlandstok

jag har alltid fattat det som att det är skottår som gäller.. dvs hela året..

• Lilla Li

Enligt BT:

Frieriet är traditionellt mannens sak, under ett skottår ansågs det dock fritt fram för kvinnan att fria. Idag finns inga regler hur ett frieri ska gå till, men det ska helst vara en fråga och inte ett påstående - Vill du gifta dig med mig?
    Många kvinnor drömmer om vackra ord i någon romantisk miljö, men numera är det ofta vanligare att par helt enkelt kommer överrens om att gifta sig.

• mrs peanut

åh skönt, jag litar stenhårt på BT (och skulle kanske letat lite mer noga ;) )! då har jag 366 dagar på mig :)

Svar på tråden Frieri endast på skottdagen?