• *A*

Bör jag vänta?

Jag och min pojkvän ska utomlands i vinter, och jag hade ju tänkt fria till honom då. Men när vi kommer hem är det bara 2 veckor kvar till min systers bröllop, och antagligen kommer inte alla som ska dit känna till vår förlovning. Gör jag fel som förlovar mig så nära in på min systers bröllop? Bör jag vänta till efter hennes bröllop?

• Svar på tråden Bör jag vänta?
  • Saya

Jag antar att det du är rädd för är att fokus tas från din syster bröllop till din/er förlovning?

Det bör inte vara några större bekymmer, självklart kommer ni få massa gratulationer men huvudfokus kommer ju naturligtvis att ligga på din syster och deras bröllop. Nu vet jag ju inte hur din syster kommer att reagera så du kanske ska ta och prata med henne först?

• InaHjärtarAdam

du kan ju alltid fråga din syster hur hon känner :)

• Fru Nyberg

Jag hade definivt väntat.
    Jag och min kille bestämde oss för att gifta oss i vintras och i samma veva berättade min mamma att hon och hennes man skulle gifta sig i april. För oss var det självklart att låta dem få sin tid där de var i fokus...

Detta är ju min personliga åsikt, och det fungerade bra i vårt fall.
    Prata med din syster och fråga hur hon känner! Det är himla svårt att spekulera i vad hon skulle tycka om det... :)

• majsanna

Vi förlovade oss samma dag som min blivande mans brors bröllop. Visst fick vi gratulationer, men inte så att det tog fokus från brudparet.

• Linum

Att förlova sig är väl inte närmelsevis lika stort som att gifta sig... Jag kan inte tänka mig att din syster kommer att bli sur för att ni ska förlova er, oavsett om det sker ett år efteråt, efter vigselakten bakom kyrkan eller två veckor innan bröllopet. Hon har liksom inte ensamrätt på att vara lycklig

Allt fokus kommer ändå att vara på brudparet, men tala om det för henne innan så att de vet det.

Lycka till!

• Angelill

Ett alternativ kanske kan vara att fria till din pojkvän under resan, och att ni då tillsammans bestämmer ett datum lite längre fram när ni sedan förlovar er? Kanske kan kännas lite tråkigt annars att avslöja för din syster att du har tänkt fria till din pojkvän, innan du "avslöjar" det för honom?

• Tittij

Har man friat och den andra sagt ja så är man ju redan förlovade. Däremot så kan ni ju vänta med att välja ut ringarna tills efter bröllopet så behöver ju ingen se att ni är förlovad. Alterntivt så kan nu ju lägga av er ringarna hemma just till bröllopet.

Men egentligen så tycekr jag att du självklart ska fria och inte kommer ni ta fokus ifrån bröllopet! Ett bröllop är ju en kärleksfest så det kan ju absolut inte vara fel att vara nyförlovade :)

• *A*

Tack för alla svar. Jag vill verkligen fråga honom under semestern, eftersom det blir på en underbar plats, som vi lääääääänge velat åka till. Jag hade tänkt att bara jag får ring när vi förlovar oss, eftersom han har sagt tidigare att han vill bara ha 1 ring. Jag vill inte diskutera det med min syster, eftersom jag vill att det ska vara en överraskning för alla.

• Saya

Det vanliga är att båda byter ringar när ni förlovar er...

Min sambo vill också bara ha en ring och den får han nu när vi förlovar oss. Den dagen vi gifter oss får bara jag en ring och han behåller sin förlovningsring(eventuellt med ny gravering).

• Angelill

Gör det, och lycka till! Vi gjorde i alla fall så när vi förlovade oss, att min m2b frågade mig och jag svarade ja, sedan bytte vi ringar två veckor senare och valde det som vårt förlovningsdatum. Men alla gör ju precis som de vill, såklart.

Svar på tråden Bör jag vänta?