• marranmi

förlovad?

jag har en fundering, jag och min sambo har varit tillsammans lite dryg fem år. Redan första sommaren sa vi "Ska vi gifta oss med varandra?" och det har sedan dess emellan oss varit självklart och vi har "på skoj" frågat varandra "vill du gifta dej med mej?" .. nu har vi mer eller mindre bestämt ett datum för den officiella förlovningen eftersom vi redan vet att vi vill vara med varandra så känns det fånigt att en av oss ska gå ner på knä och fråga. Det har vi ju redan gjort liksom. Min undran är nu då, är vi redan förlovade egentligen eftersom vi redan ställt frågan till varandra men ej bytt ringar eller är vi det först när vi bytt ringar?

• Svar på tråden förlovad?
  • FruÖlandstok

En förlovning är något man kommer överens om endast.. med eller utan ring.. så jag tycker det är en tolkningsfråga vad ni själva känner för..

det finns ju inte några regler kring förlovning

• LindaBirgitta

Känner igen "problemet". Jag och min m2b har varit ihop i sju år och har en liten son ihop. Att vi ska gifa oss har länge varit självklart. Jag minns faktiskt inte ens när vi bestämmde oss. Men vi har i flera år pratat om hur vi vill ha det när vi gifter oss etc. Anledningen till att det inte har blivit av är att min m2b är ganska traditionell och vill ha ett stort bröllop med massor av gäster och det är viktigt för honom att jag ska få välja exakt den klänning jag vill ha etc. Tyvärr har vår ekonomi inte riktigt räckt till förut, men nu har vi båda fått lite mer pengar så nu tänkte vi äntligen slå till.

Vi letar just nu efter hus och så fort vi flyttat in tänkte vi förlova oss "officiellt" För vi ser det nog som att vi redan är förlovade, trots att vi inte firat det på något särskilt sätt eller utväxlat några ringar. Vi har ju faktiskt lovat att gifta oss och leva med varandra livet ut, och vi ser det som en förlovning.

Att vi ändå vill göra det mer "officiellt" är ganska mycket för vår omgivnings skull, så de får en chans att mentalt förbereda sig på att det kommer att dimpa ner en bröllopsinbjudan snart. Dessutom hör det till att man i min familj bjuder in släkten på en förlovningsmiddag. Mamma skulle nog ordna en åt mig om jag inte fixade en själv. Fast vi kommer att åka på en liten weekendresa precis innan för att fira vår förnyade förlovning på tu man hand också.

• Smultronsommar

Det är nog som Ölandstok skrev ovan - en tolkningsfråga som bara ni kan tolka.

Visst har det pratats här om både förlovning och mer men just bara pratats så i vårt fall är förlovningen den dagen när vi tar på ringarna på våra respektive fingrar.

• marranmi

tack för era reflektioner!

Svar på tråden förlovad?