• Pyssetroll

Vad svarar man på fråga....

.. varför ska vi anställa just dig?

Ska på anställningsintervju idag kl 1300. Bävar inför just denna klassiska fråga. Är så tråkigt att bara svara typ, "För att jag är såååå bra" typ. Ge mig ett bra svar nu tjejer för frågan kommer ju komma.

Andra tips mottages tacksamt också

• Svar på tråden Vad svarar man på fråga....
  •  Miss Cee

Har du någon speciell erfarenhet/utbildning/kunskap som du kan slänga fram?

Annars beror det så mycket på vad det är för jobb du söker, och vad det stod i annonsen etc.

• Lady o Lufsen

"För att jag kommer att vara en tillgång i den här verksamheten eftersom..."

och så räknar du upp dina relevanta kvaliteter och kunskaper

• snart Jockes fru...

Peka på alla dina goda egenskaper! Varför ska dom anställa dig enligt dig själv? Vad kan du tillföra? Lista det du tycker att du är jäkligt bra på....
    Lycka till!!! *håller tummarna*

• Lady o Lufsen

Hahahahaha...skulle du säga "för att jag är sååååå bra" så är jag inte säker på att du får jobbet...

• Eurolady

Jag fick frågan "varför ska vi INTE anställa dig" när jag var på intervju (för övrigt till det jobbet jag senare fick och som jag nu sitter och använder min arbetstid till att surfa på BT) Den var ganska svår att svara på och ändå få ut något positivt ur. Men jag tror jag lyckades (fick ju trots allt jobbet )

På frågan varför de ska anställa dig tror jag det är viktigt med det som sagts innan, dvs positiva kvaliteter som är viktiga för just detta jobb (det blir lite svårt att ge konkreta råd när man inte vet vilket jobb det gäller och vad du gjort innan) samt hur dina tidigare erfarenheter kommer att hjälpa dig i detta jobb. Glöm inte bort att nämna icke-arbetsrelaterade egenskaper. Om du tex idrottat, kan du nämna att det här hjälpt dig att bli målinriktad och fokuserad. Har du hållt på med lagidrott, har detta hjälpt dig att samarbeta och bli en teamplayer (som ALLTID är viktigt)

• A:s wife

Eurolady
    får man vara nyfiken och fråga hur du svarade (på ett ungefär) på frågan om varför de inte skulle anställa dej? vad svarar man på ngt sånt??

• Eurolady

Jo, det jag svarade först var att jag inte kunde komma på något (på ett litet skämtsamt sätt, mest för att få tiden att gå medan hjärnan jobbade) Sen sa jag att det möjligtvis skulle vara att jag var för snäv i min expertis och de ville ha någon som hade en bredare expertis. Och det svaret verkade falla i god jord. Det är alltid bra att vara medveten om sina begränsningar och visa det, för det visar att man har självinsikt.

Glöm inte att tänka ut bra svar på frågorna "vad är dina positiva egenskaper" och "vad är dina negativa egenskaper". Även här är det viktigt att visa på självinsikt, men ändå vrida det negativa till att inte bli bara negativt.

Lycka till!

• Cameline

Fundera på varför företaget lockar dig att börja jobba där.
    Jag brukar köra med att jag vill åt den kunskapsmassan som de anställda besitter i företaget och blil en i laget osv..
    (Beroende på bransch och företag)
    Inom vilken bransch är det du söker jobb?

Ett sista tips också: Var glad! och Positiv!

LYCKA TILL!!
    Berätta hur det går!

• Lilla Li

Skriv ner allt som du tillför på en arbetsplats så blir det lättare för dig att inte glömma något viktigt.

Jag har bara jobbat ca ett år efter avslutad utbildning, så när jag söker jobb brukar jag säga att jag har ganska lite yrkeserfarenhet men att det samtidigt betyder att jag kommer med helt nya idéer och infallsvinklar samt att jag är anpassningsbar eftersom jag inte fastnat i gamla rutiner och tankesätt.

Jag trycker också mycket på att jag jobbar snabbt och effektivt och oftast får saker gjorda snabbare än vad jag tror.

Skriv som sagt ner dina egenskaper och vad du kan tillföra, tänk sedan på det ur arbetsgivarens synpunkt och med just din tjänst i åtanke - hur ska du lägga fram det för att få dem att förstå att du verkligen passar för den tjänsten?

• Lilla Li

Kom förresten ihåg att egenskaper som att du är glad och positiv, lätt att komma överens med osv är bra egenskaper att tillföra till en arbetsplats. Ett arbete handlar ju också om att du ska passa in på arbetsplatsen och bland de som redan jobbar där.

• ceowyn

På frågan "Vilka är dina negativa sidor" har jag lärt mig att man kan svar.

"Jag har inga negativa sidor, bara sidor med förbättringspotetial"

• Pyssetroll

Tack för alla svar!! Behövde lite peppning och inspiration kände jag.

ceowyn - GRYMT bra svar!! Helt min stil!!

• ceowyn

Pyssetroll - tur att du förstod vad jag skrev...he,he, Kanske ett rättstavningsprogram behövs ibland

Har faktiskt fått beröm på en anställningsintervju när jag svarade så. Och ja, jag fick jobbet.

Hoppas det gick bra på intervjun!!! Berätta gärna.

• Pyssetroll

Kändes väldigt bra. Hade som vanligt inte vett att vara nervös utan bara pratade på som vanligt. Med tanke på att det är första intervjun som nyutexad är jag mkt nöjd. Antingen tycker dom om mig som jag är och då är jag "hemma" eller så tycker dom inte om det och då hade det inte passat mig att arbeta där i alla fall. Får besked innan midsommar.

• ceowyn

Jättekul - grattis.
    Lycka till.

• Saya

Jättekul! Grattis!!

Är själv arbetssökande och längtar såå tills den dagen jag får ett jobb!

Svar på tråden Vad svarar man på fråga....