• Ungtpar

Panik,klåda

hej alla, hoppas ni kan hjälpa mig. det är så att det kliar över hela kroppen på mig, jag har duschat av och tvättat mig och inte ätit något ovanligt. där det kliar är det som små pepplor, som finnar som inte slagit ut och när man kliar på dom börjar dom blöda. det är mest på benen, armarna, ryggen..någon som vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Panik,klåda
  • jocelyn

Gå till läkare! Du behöver veta vad det är för att kunna behandla det. För att bli av med klådan så ber du läkaren om Atarax, ett antihistaminpreparat som är effektivt mot klåda.

Vill inte skrämma dig men det KAN vara skabb du fått. Ofarligt men obehagligt. Även där finns det effektiva medel man får på recept.

Iväg och kolla hos läkare så du får rätt behandling!

• _elin_

testa köpa något receptfritt antihistaminpreparat på apoteket, finns massa bara att testa

• Ungtpar

tack för alla svar tjejer, det har varit lugnande.. men nu vet jag att jag inte har skabb eller någonting liknande. jag har fått vattkoppor, eller hur det nu uttalas. har inte haft det som barn så det kom i vuxenålder...

känner mig jättelarvig men ändå är det lugnande att veta vad det är

• _elin_

det lugnar alltid när man har fått en "diagnos", hoppas att du kommer må bra o inte bli så sjuk bara. Krya på dig!

• Snart Erics fru :)

låter exakt som nässelfeber. det fick jag för ca ett år sen. det är en typ av reaktion man kan få för något man ätit. man behövet inte vara allgergisk mot det annars utan det kan bara bli så. gå till läkaren. man kan få en sorts medcin som lindrar det ett tag men nässelfeber går ut kroppen av sig själv. med medicinen tar bort det värsta. det e hemskt när det kliar.
    lycka till :)

• snart Jockes fru...

Ungtpar: som jag sa till mina barn när dom hade vattkoppor "Klia inte"!!!!
    De ger superfula ärr om du kliar mycket dessutom blir klådan värre.
    Lider med dig...

• Ungtpar

ååh jag är så arg, har hört att man kan ta majsmjöl? stämmer det, för att lindra klådan?

• snart Jockes fru...

Oj, ingen aning! Googla så får du säkert bra tips..

• jocelyn

Potatismjöl fungerar lite mot klådan men även det jag nämnde tidigare; Atarax, eller Tavegyl -fråga din läkare.

• _elin_

potatismjöl funkar, testa o ställ det i frysen först så lindrar det ännu mera, o sen kan du naturligtvis ta något klådstillande läkemedel till natten så att du inte kliar dig så mycket när du ska sova o sover.. Kylbalsam (finns på apoteket) funkar oså.

men annars är bästa rådet: INTE klia! :)

• Hill070707

Ja, Tavegyl rekommenderas! Man kan även badda med en vätska som innehåller zink, kommer inte på nu vad den heter bara, finns på apoteket.
    Lycka till!

Svar på tråden Panik,klåda