• **hone­y**
    Äldre 8 Jun 11:27
    68940 visningar
    47 svar
    47
    68940

    Modern psalm - Du vet väl om att du är värdefull

    Hej tjejer!

    Jag blev tipsad om den här moderna psalmen av Ingemar Olsson som verkar vara precis det vi söker efter.

    Du vet väl om att du är värdefull
    Att du är viktig här och nu
    Att du är älskad för din egen skull
    För ingen annan är som du

    Det finns alltför många som vill tala om
    Att du bör vara si och så
    Gud Fader själv, han accepterar dej ändå
    Och det kan du lita på

    Du vet väl om ...

    Du passar in i själva skapelsen
    Det finns en uppgift just för dej
    Men du är fri att göra vad du vill med den
    Säga ja eller nej

    Du vet väl om ...

    Är det någon som vet vart/om man kan lyssna på den någonstans? Har letat och letat utan framgång. Eller är det någon som haft den på sitt bröllop och kan recensera den?

    Tack för hjälpen på förhand!

  • Svar på tråden Modern psalm - Du vet väl om att du är värdefull
  • Snowgi­rl84
    Äldre 8 Jun 12:27
    #0

    Du får gärna skicka den till mig:

    malinnilsson84@hotmail.com

  • Maves
    Äldre 8 Jun 12:30
    #0

    Jag är ledsen att låta negativ, men vi sjöng den under våran konfirmationstid (14år sendan), och den är en dop-låt rakt igenom... sorry.

  • A:s wife
    Äldre 8 Jun 12:31
    #0

    majsanna
    nix, den är inte sänkt i psalmboken. däremot kan man säkert be den som spelar att transponera ner den lite och sänka den ett par tonarter =)

  • **hone­y**
    Äldre 8 Jun 13:15
    #0

    majsanna:

    Jag skulle bli jättetacksam om du kunda maile den till mig :) :) :)

    gutefjallan@hotmail.com

    Supertack på förhand! :D

  • majsan­na
    Äldre 8 Jun 13:32
    #0

    Snowgirl84 och **honey**: Ni har mejl att vänta ungefär vid kl 17 i eftermiddag

  • janson­77
    Äldre 8 Jun 13:40
    #0

    Nån som har lust att maila mig oxå?
    ekeroth50@hotmail.com

    ????
    Tack på förhand!

  • Äldre 8 Jun 13:47
    #0

    Maves - för DIG är det kanske en doplåt, men psalmer och känslan av dem påverkas ju av vilka sammanhang man har hört den.

    För mig är "Du vet väl om..." en psalm som passar lite när som helst. Samtidigt som just jag har sjungit den (och många andra av Ingemar Olssons låtar) VÄLDIGT många gånger... på gränsen til utjatat.

    Samtidigt skapas en speciell stämning vid vigslar, där uttjatade psalmer kan få nytt liv bara av stämningen!

  • jench2­4
    Äldre 8 Jun 14:04
    #0

    Fast det är ju oftast så i psalmboken att psalmerna är indelade efter vilken tid på kyrkoåret/vilken högtid/vilken ritual de hör till. Och det här är faktiskt en doppsalm.

    Däremot så hindrar det ju ingen att ha med den på bröllopet, texten är ju väldigt vacker, men jag tror att ffa många äldre kanske kommer reagera och undra varför man sjunger om nyfödda barn under vigseln...

  • Äldre 8 Jun 14:19
    #0

    jench24- kan inte låta bli att inflika att Ingemar Olsson är baptist och alltså troligen inte skrivit psalmen som någon BARNdopspsalm utan i så fall till VUXENdop - men det kanske är en petitess i sammanhanget...

  • Fjällr­äv
    Äldre 8 Jun 16:26
    #0

    Psalmen som har nr 791 i den senaste psalmboken är nog inte på något sätt en doppsalm utan en allmänt bekräftande psalm om att Gud älskar människan. Den förekommer både på dop och vigslar eftersom många som är i dop och vigselålder har sjungit den vid konfirmationen.

Svar på tråden Modern psalm - Du vet väl om att du är värdefull