• Bruden med stort B

Är alla som friar förlovade innan?

Hej!
    Har läst lite om allas frieri här på BT och upptäcker att de flesta som friar är redan förlovade innan.
    Jag planerar att fria till min älskling på midsommarafton men vi är inte förlovade, utan det är det jag vill att vi skall göra. Självklart också gifta oss inom ett eller två år.

Är det fel att göra så.
    Jag tänkte fria men jag vill att vi sedan går och kollar på ringar ihop. Kan man förlova sig utan ringar?

• Svar på tråden Är alla som friar förlovade innan?
  • NollSju

Nix! Vi är inte förlovade, och vi har inte heller haft nåt "riktigt" frieri. Bara pratat fram och tillbaka om giftermål i ca 10 år. Nu ska vi slå till (gifter oss i juli), men vi skippar förlovningen innan!

• Gemma

Tror att man "regelboksenligt" friar, får man "ja" så är man automatiskt förlovad tills bröllopet ägt rum (eg. inom ett år men många väntar längre). En förlovning har vad jag vet ingen direkt funktion, mer än att det kanske känns trevligt för paret.

• miffolina

nollsju - ska man gifta sig och spikat datum, är man tekniskt sett förlovade, även om man skippat ceremonierna runt om :)

• Klurifax

För mig känns det konstig att någon friar om man redan är förlovad. Förlovning är för mig ett löfte om äktenskap - oavsett hur länge det dröjer...

Min blivande frågade mig om jag ville gifta mig med honom, jag sa ja, vi tittade på ringar och graverade dem med frieridatumet. Men av olika anledningar (stavas barn ) kommer det ha gått nästan 5 år sen dess när vi gifter oss.

• Lilla Li

Vi var inte heller förlovade sen innan. Min sambo friade till mig med frieriringar - begagnade ringar som han fick låna av guldsmeden i utbyte mot att vi sedan köpte våra riktiga ringar där. Vilket vi gjorde en vecka senare.

• Roslagsbrud
    Inte behöver man vara förlovad, när man gifter sig.
    Min ena bror och hans fru gifte sig för 1½ år sedan i smyg och bär idag likadana guldringar med en diamant i .. mycket snyggt och det är ju inte lika vanligt att båda har vigselring, så det är ju ett alternativ.
  • tingtingeling

Precis som c_t för min del! Han gick ner på knä och friade med "temporära ringar" som sedan byttes ut till de förlovningsringar vi ville ha!

• 070609

Min blivande man friade till mig med frågan "Vill du gifta dig med mig?". Han hade ingen ring eller så just då. Vi bestämde sedan datum för förlovningen då vi skaffade ringar och han ställde frågan igen.
    Nu har vi kommit till bröllopet och gifter oss imorg!.
    Redan när vi förlovade gjorde vi lart för släkt och vänner att det inte blir bröllop inojm ett år.
    Han friade 030725, vi förlovade oss 031120 och gifter oss 070609. Däremellan har vi hunnit få en son som är drygt 8 månader!!

• Hästsson

Bruden med stort B,

Det du beskriver är för mig vad ett frieri är: en önskan om att gifta sig, någon ställer frågan och med ett "ja" som svar blir det därmed en förlovning. Tycker inte det spelar någon roll om man har ringar vid friandet eller inte, det är säkert jättemysigt att gå och titta på dem ihop senare!

Jag har inte riktigt förstått grejen med att "fria" om man redan är förlovade och planerar bröllop. Då är ju båda redan med på noterna, varför då fråga en gång till?

• Lillamig

Om nu fragan ar vad som ar etikettmassigt ratt sa ar det sa att ett frieri leder till en forlovning - sa det du vill gora ar helt "ratt".

• MaryamZ

Vi trolovade oss först... och efter det (och efter att killen snackat m pappsen o smörat :) ) så tittade vi på ringar tillsammans. Därefter friade han. Nu är vi förlovade (sen april) o planerar ett bröllop till nästa sommar.

• Ansulupe

Vi är inte förlovade alls enligt konstens regler, gifter oss om en vecka. Rakt på sak, och bara en ring!

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Fattar arligt talat inte detta med att vara forlovad innan, vad ar det da for vits med att fria om man redan har bestamt att gifta sig?

Min man friade vilket for oss raknas som forlovnings datumet och sen gifte vi oss.

• Mrs. 170307

Får inte heller ihop att fria när man redan är förlovad och så.
    Antingen förlovar man sig som ett gemensamt beslut eller så friar ena parten ("ställer frågan") och om/när den andre säger Ja är man förlovad. När man förlovar sig och sedan väntar på ett frieri eller friar - om man redan är förlovad, vad är vitsen (ok, man kan kanske se det som en "kul grej" men själva syftet går ju förlorat)? För mig är dagen när min man friade och jag sa Ja och lovade att gifta mig med honom dagen vi förlovade oss.

Tycker du gör helt rätt TS. Om du friar och han säger Ja är ni förlovade, mer behövs inte.

• Mrs. 170307

Och klart du kan fria utan ringar! När ni sedan har tid kan ni ju gå och titta ut de ringar ni vill ha och gravera in förlovningsdatumet.

• förhoppningsis

nu har inte jag läst alla svar, men i min värd så blir man förlovade iochmed frieriet. Frågan är vill du gifta dig med mig? DÅ blir man förlovade. Sen om man har ring innan eller går och tittar tillsammans är en annan sak, fria med en fantomenring om du inte har hittat "rätt" innan.
    Frågan "vill du förlova dig med mig" utan att planera att gifta sig är något helt annat.
    DOck kan man fria och planera at gifta sg efter 1 år om man tex pluggar och har ont om pengar eller så, även om jag tycker att det bör ske inom ett år. MEn jag är rätt så traditionell av mig *S*

• Ansulupe

Sista gången: BÄ! Puh, det gick!

Svar på tråden Är alla som friar förlovade innan?