• Fru 2009

hur få till kristyr?

håller på att provbaka kakor jag även tänkt ha till bröllopet.

Det ska vara kristyr på dessa, men misslyckades totalt med det ikväll. Den blev superrinnig och inte alls bra.

Hur gör ni för att få till bra kristyr som man har sprits (t.ex. ) för att få ut dem på kakorna?

tacksam för alla tips...

• Svar på tråden hur få till kristyr?
  • Buslinna

Är den florsockerbaserad? I sådana fall, blanda i minimalt med vätska åt gången och se hur konsistensen blir innan du blandar i mer. Det behövs väldigt lite vätska för att den ska bli bra.

Vill man att kristyren ska bibehålla lite höjd och inte flyta ut så ska den ju så klart vara väldigt fast redan från början. Blir den för lös är ju en möjlighet att blanda i mer florsocker, men det kommer nog att gå åt en hel del för att den ska bli fast.

• jessisca

eh, kristyr - eller glasyr...? För kristyr e stenhårt o inte så bra att äta, me tanke på tänderna... men annars håller jag me ovanstående talare - typ en droppe vatten i taget! d går åt så minimalt me vatten till jättemkt florsocker för att få d bra...

• minimusen

Har hört nåt om äggvita i kristyr, kan det vara nåt??!

• Yllo

Enklast att göra kristyr att spritsa med är att köpa äggvitepulver blanda med varmt vatten (ej kokande) och så florsocker. Gör man kristyr på äggvita (ej pulver alltså) är det jättesvårt att späda ut den om den blir för hård.

Själv gör jag alltid kristyr med äggvitepulver (se det som Tervmatte Anna rekommenderade). Oftast får jag den i perfekt konsistens

Recept:
    3 msk äggvitepulver
    6 msk varmt vatten
    500 g florsocker
    Vispa äggvitepulvret och vatten så att det blir stelt (ca 5-10 min)
    Blanda i florsockret och vispa på låg hastighet i ca 10-12 min. Kolla att det blir "toppar" av kristyren, om inte tar du mer florsocker (lite i taget).

Skall du ha vanlig glasyr så gör du som när man bakar chokladrutor, denna går dock ej att spritsa då den alltid är lite rinnig.

Kristyr blir inte så hårt som många tror.. men visst blir den hård när den torkat. Man kan ändå tugga i sig dekor utan problem

• Fru 2009

tusen tack för alla svar.

ska eventuellt göra ett försök imorgon igen.

ska försöka med florsocker och pyttelite vatten, se hur det blir.

Svar på tråden hur få till kristyr?