Detta:
"Kombinerade p-piller ska inte användas om man har haft blodpropp eller har ökad risk för blodpropp, cancer i bröst eller underliv, underlivsblödning utan känd orsak eller leversjukdom"
Som stod i slutet av artikeln gäller ALLA kombinerade p-piller. Inte bara Yasmin/Yasminelle. Utan ALLA som innehåller östrogen och även högdoserade gestagenpiller. Men alltså INTE sedvanliga minipiller. Vilket är anledningen att många äter minipiller istället för kombinerade p-piller.
Om du har blodpropp i släkten, är rökare och/eller överviktig så ligger du i riskzonen. Annars borde du inte göra det. Men oavsett så kan man kolla detta med ett enkelt blodprov. Jag vet inte om dom är 100% säkra men dom ger en bra indikation vad jag vet i alla fall.
Jag har själv blodpropp i släkten så jag fick inte äta kombinerade p-piller (pga riskerna) förrän dom uteslutit att jag ärvt anlagen genom ett blodprov.
Är du orolig så kontakta din BM! Här kan vi ju självklart komma med råd och åsikter men bara din BM kan ge dig verklig hjälp.