• MollyMolly

UVI för 53de gången... Kan man utreda??

Hej!

Jag är en av alla kvinnor som ständigt drabbas av urinvägsinfektion... För ungeför 2 år sen började jag med p-ring och sedan p-piller och under de 9 månader jag använde detta fick jag 7 urinvägsinfektioner...! Jag var så jäkla trött på det så det var inte klokt, därför slutade jag med alla hormoner och jag och killen använde kondom. Då blev allt jätte bra och jag fick inga mer infektioner.

Men nu... Idag kände jag av att det var här igen. Mer än ett år sen sist, men det känns precis samma och det går inte att ta miste på. Jag blir så ledsen. Jag vill inte ha det så här jämt..
    Jag har samma pojkvän nu med och det senaste har vi slarvat med kondomen för att jag faktiskt känner mig kropp väldigt väl och vi funderar även på p-dator eller kopparspiral. Men tänk om det är hans bakterier jag inte tål!!! Vad gör man då? Använder kondom resten av livet?
    Någon som råkat ut för samma eller som vet om man kan få en utredning för alla urinvägsinfektioner? Hos doktorn eller gyn. Kan man kanske få reda på vad orsaken är??

Jag vet alla 1000 kurer man kan hålla på med när man har en infektion och för att förebygga så sånna tips så det behöver ni inte skriva men all annan info är mycket välkomen!!

• Svar på tråden UVI för 53de gången... Kan man utreda??
  • brud_aug08

Jag tycker att du ska vända dig till en gynekolog med det här, jag har en kompis som hade det PRECIS som dig...hon åt dessutom hormoner(mot urinvägsinfektionen) samtidigt som p-pillren...hade UVI JÄMT...
    När hon och hennes kille bestämde sig för att skaffa barn (och därför sluta med p-piller) slutade hon även med hormonerna, och blev bra!! =) Vad jag vill säga med detta är iaf, att hör av dig till en gynekolog så du kan få hjälp med någon medicin/hormoner.

• jocelyn

Tyvärr är det ju så att vissa är mer mottagliga för UVI och att vissa killar funkar man bättre med... En kompis hade såna problem med sin kille att hon ALLTID fick kissa efter 6 plus ta en tablett antibiotika...Men hur kul är sånt? De gick över till kondom sen för hon orkade inte mer. Inget upplyftande svar direkt.

Tycker du ska be om utredning faktiskt! Och glöm inte att kolla killen...om det är nåt som inte stämmer där.

• Lillamig

Hade ocksa nagra riktiga omgangar med UVI som kom tillbaka och tillbaka for nagra ar sedan nar M2b och jag hade varit tillsammans ett 1-2 ungefar. Forsokte alla kurer som fanns men pratade tillslut med min gynekolog som gav det rad som fungerade: ga omedelbart upp och kissa efter 6. Inte mys, inget vanta - upp direkt och forsok kissa sa mkt du kan. Sen kan man ga tillbaka och mysa!

Har inte haft en enda UVI pa 3 ar sedan jag inforde denna regel!

• LukasU

UVI beror nästan alltid på e-kolibakterier, alltså bakterier från avföringen. Tyvärr är tjejer anatomiskt sätt så skapta att vi lättare får UVI eftersom urinröret är kort. Förmodligen är det inte din kille som smittar dig utan det är dina egna bakterier. Tycker att du ska försöka få remiss till en urolog via din husläkare för vidare utredning och ev långtidsbehandling med antibiotika. Det kan vara så att din urinvägar nu är så känsliga efter upprepade UVI:er att det "slår på dem" lättare, detta kan avhjälpas med antibiotika några månader så att ditt eget skydd kan byggas upp igen. Lycka till!

• Lena+Mattias=sant

Jag hade UVI nästan jämt när jag var liten, då gjorde man en bakterieodling när jag var frisk och upptäckte att jag hade en ovanligt hög bakteriehalt utan att vara sjuk. Det kanske är något sådant för dig?

• Cira

Jag har samma problem, i år har jag haft UVI fem gånger hitills. Det som funkat för mig (har inte haft någon på snart två månader) är att gå upp direkt efter sex och kissa, sedan skölja med varmt vatten och endast använda Lactacyd när jag duschar. Jag äter även regelbundet c-vitamintillskott (tabletter eller brus). Kontakta en läkare är mitt tips! De utredde mig på så sätt att de kollade om jag hade bakterier kvar efter avslutad kur och det hade jag inte, det kan hända att du har det.

• Ellte

Absolut ska du söka för detta! Jag hade jättemycket problem i många år (ända sedan jag var liten) och vågade till slut söka hjälp... (nä jag gillar inte läkare ;))

Genomgick en behandling (vidgning av urinrör :-S) under en hel vår. Smärtsam, ja, MEN det hjälpte!!! Slut på att ligga och gråta av smärta, slut på att aldrig vilja ha sex pga ont ont, slut på att alltid känna mig trasig! Är vansinnigt lycklig för detta!

Lycka till!

• MollyMolly

Tack för alla bra svar! Jag har varit hos doktorn idag men det gick så himla snabbt och jag kände mig inte alls "välkommen"...
    Jag får alltid UVI efter sex och jag tror att hormonerna jag tog tidigare också var en stor anledning. Jag kissar alltid direkt efter sex och torkar mig åt rätt håll så något av detta tror jag inte att det är. Antagligen är jag väl en av alla dem som är extra känslig. Jag ska äta c-vitaminer varje dag och även testa tranbärskapslar så får vi se hur det går. Får jag snart tillbaka det igen kommer jag absolut söka hjälp hos gyn!!
    Jag hoppas bara inte att det är pojkvännen jag får det av, men det verkar onekligen så just nu.. När vi använder kondom får jag inget men när jag hade p-piller och nu när vi har kört på "säkra perioder" så har jag åkt på det. Det känns verkligen jobbigt tycker jag, jag älskar ju min pojkvän och vill inget hellre än att vara med honom. Men vi får försöka med tranbär och vitaminer och annars får det bli kondom och gyn!

Skriv gärna mer om ni kommer på nåt =)

• Bobou

...bara en fundering; den bakterie din pojkvän troligen bär på som är sjukdomsframkallande hos dig kanske han kan bli av med? Vad händer om ni båda genomgår antibiotikakur? Om det är E. coli eller någon annan vanlig tarmbakterie hjälper det nog inte, men det kan ju vara en mer "konstig". Det finns många bakterier som ganska många har men som bara vissa blir sjuka av! Risken är väl dock att läkaren inte vill skriva ut antibiotika innan de vet vilken bakterie det rör sig om.

• MollyMolly

Jag har också funderat på att han ska käka antibiotika han med men läkarna skriver inte ut det om man inte får utslag på tester... Så tyvärr tycker jag det ser mörkt ut. Det kan ju hända som du säger att han har nån slags bakterie som han inte får några symptom av men skulle det i så fall visa sig om han gjorde ett test tror du??
    I så fall kanske han skulle gå dit å säga att han tror att han har UVI fast att han inte känner nåt.

Jobbigt det är när man måste fundera ut hur man ska lura sjukvården på bästa sätt! Haha!
    Gärna mer sånna funderingar!

• Bobou

Det kanske skulle kunna synas på en odling, men det är inte säkert. Men han skulle även kunna ha en förhöjd halt vita blodkroppar om det är en stygg bakterie även fast han inte märker den, och det borde räcka för att få antibiotika. ...eller så får han luras, hehe.

Svar på tråden UVI för 53de gången... Kan man utreda??