• clmi

Måste man ha presenter?

Jag har aldrig hört att man i Sverige ska ge bort presenter till gästerna. Är det vanligt? Vet att det är det i USA och Canada. Jag se liksom inte poängen med det hela. När man bjuder på bröllop och middag räcker det väl med det? Har fått frågan från en vän i Canada som föreslår massor av presenter men kan ge; tvålar, ckokladkakor med våra namn på etc etc. Jag vet inte hur jag ska säga att vi inte vill ha det. Något tips hur man ska ta upp det?

• Svar på tråden Måste man ha presenter?
  • Hemlig brud 07

Ja men det är ju bara att säga det...det är ju ert bröllop ni betsämmer.

• mooogn

Vete 17 om det är en svensk tradition att ge bort presenter till gästerna. Om det _inte_ är det så har du ju ett lysande argument!

Och nej, man måste inte ge bort "wedding favours"! Skulle aldrig falla mig in att göra...

• Lilla Li

1) Nej det är inte särskilt vanligt, men det blir vanligare och vanligare.
    2) Jag kan tycka att det är gulligt att ge sina gäster något, att spinna vidare på sitt eventuella tema - men egentligen finns det ju ingen poäng och vi skippar detta momentet.
    3) Hade jag varit du så hade jag för det första inte brytt mig om att förklara saker för mina vänner, vi gör som vi vill på vårt bröllop och det angår ingen annan. Vill hon prompt veta så kan du ju förklara att det inte är brukligt i Sverige och att du helt enkelt inte vill göra så.

Svar på tråden Måste man ha presenter?