• mrztigger

istället för grädde under sugarpaste?? hjälp mig snälla

jag har en fråga.

vi skall ha SP över tårtorna men jag undar vad man har under? jag vill juh inte lägga SP direkt på tårtbotten men har hört att man inte skall ha grädde under.

vad skall man ha??

sedan undrar jag en sak.. jag skall baka dem själv, kan man ha SP och allt klart dagen innan? vill helst inte stå och fixa allt på bröllopsmorgonen.

nån tårtkunnig person som kan tänka sig svara?

• Svar på tråden istället för grädde under sugarpaste?? hjälp mig snälla
  • ogift Malin

Gå in på kakburken.se och maila till supporterhjälp. De kan massor. Jag har hört att man bör sk pudra innan sockerpasta och något som ska vara bra att använda sig av är smörkräm!!! Annars varför inte gå till ett bageri och hör dig för...

Lycka till!

• Billa

Smörkräm eller rent smör! Tanken med det är att man behöver ett lager fett som ser till att fukten från tårtans fyllning inte når SP. Fukt bryter ner SP. Du kan göra dom dagen innnan men ta då ett extra lager med smörkräm så du är helt säker på att fukten inte kommer igenom! Vore ju trist om SP va helt blöt å rinning på morgonen!

• Yllo

Antingen fodrar du tårtan med smörkräm eller så penslar du smör direkt på undersidan av SP innan du klär in tårtan (personligen rekommenderar jag det förstnämnda, då det ofta blir en del SP överlopps som skall skäras bort och det inte är så bra att återanvända SP som är penslad med smör). Ha inte för mycket smörkräm på bara för då är det svårt att få SP att lägga sig fint. Har du gräddbaserade fyllningar i tårtan är det alltid en mycket bra idé att fodra ordentligt med smörkärm längs kanterna då grädde av någon orsak får SP att smälta fort.

Du kan utan problem göra tårtan helt klar dagen innan. Oftast är det viss string work spritsning som man lämnar till bröllopsdagen efter att man transporterat tårtan till festlokalen. Men ska det inte vara den typen av spritsning så är det inget som hindrar att man gör tårtan dagen innan.

Försök också att inte ha så mycket fuktiga saker i tårtan. Fromager och mousser är helt ok, men ska du ha t.ex. färska bär i så är det jättebra om du låter dem rinna av ordentligt innan du lägger dem i tårtan.

Jag brukar göra mina tårtor dagen innan och täcker då in dom med SP. Endast en av dem har "smält" lite under natten och det var den jag fodrade med kristyr...

• mrztigger

yllu:
    tack så jättemycket.. nu vet jag*ler* och kan känna mig lugn igen *ler*

Svar på tråden istället för grädde under sugarpaste?? hjälp mig snälla