• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Jag har nog mest matrelaterade pedanterier. Snöar in på olika grejer typ ett visst märke på Keso och då blir jag galen om mannen så mycket som rör min burk. eller ett visst bröd. Är inte så ordningssam förutom när vi har gäster, då vill jag att det ska se schysst ut i lägenheten med blommor, en liten lyx man kan unna sig här i Kina där det går att få en jättebukett vackra rosor för under hundralappen. Ja, och sen är jag en av få människor som framkallar bilder och sätter in dem i album, känner mig "dålig" när jag inte hinner med det.

Jag är också en sån som klagar mycket, typ om servicen på hotell är dålig, eller på restaurang. Det funkar i ett land där folk generellt är väldigt serviceinriktade och inte tar åt sig personligt (i motsats till Sverige där klagande kund kan leda till jobbiga scener).

Sitter och försöker boka nån sorts långhelg-resa inom Kina, bekymmersfritt, lyxigt och avslappnande, men det vill sig inte. Alla hotell här är så fula... utom det vi bodde på, på Hainan (ni vet, paradisön). Men vi har inte råd med en till 18.000-kronors långhelg, bara för att få lite lugn och ro.

• Gemma

Sen blir man ju inte så inspirerad av klimatet heller... medeltemp på 30-40 grader på de flesta ställen, i juli.

• Gemma

Första ensammorgonen gjorde jag så lik som möjligt en tvåsammorgon. Alltså: Omelett och mackor och fruktfat i sängen (fast det tidigare dignande fruktfatet har bantats ner till de enda två sorter jag numera gillar: vita persikor och kiwi). Lite bättre smakar det när mannen lagar frukosten och jag kan ligga och dra mig. Men jag lyxade med nya numret av Jalouse (prenumerationen var julklapp från mannen sföräldrar) i efterhand istället. Sen tog jag en taxi till Fitness First och tränad e rysligt duktigt i 1,5 h. Köpte fler burkar, insåg att de har en diger flora Chili Con Carne som jag omgående tänker äta (och självklart även betygsätta). Sen gick jag hem och motstod impulsen att tömma burkarna till lunch, istället gjorde jag en riktigt schysst lunch med lammfilé+paprika+tomatsås+fullkornspasta. Två portioner, jag åt bägge. Medan jag var i butiken ringde mannen från Paris, han hade landat välbehållen och glad. Idag ska han luncha med lite vänner i Malmö sedan tar han tåget norrut till Mamma och Pappa, den lyckosten.

Förhoppningsis: Hötorget är fantastiskt, särskilt viltbutiken. Handlade jämt där när jag bodde i Stockholm. Och rosenbladen som folk kastade på oss när vi var nygifta kom från Hötorget. Låter perfekt att bo så centralt. Själv hade jag under studenttiden en minietta med balkong mot Klara Sjö, 3 min från centralen. Perfekt när man pendlade mellan Skåne.

Ett kinesiskt lyxhotell är ofta byggt i prålig kommunist-stil, dvs ett enormt betongkomplex med marmor och fejk-guld överallt, små fönster och tjocka, mönstrade gardiner. Överallt finns tungt doftande liljor och fyra personer bär dina två bagage upp till rummet och sedan, när de ställt ner dem på golvet, så rapar en av dem ljudligt. Rummen är överhöljda av rysch och pysch men de små sängarna är stenhårda. Hotellet har även live entertainment + disco + karaoke som dånar nätterna igenom, kalla, grå nudlar och torkad fisk till frukost och olika, gåtfulla sötsaker i knallfärgad gelé. Om det finns en trädgård utanför har man belyst den i olikfärgat sken som blinkar, medan rockmusik pumpar från många små högtalare.
    Vår smak är en annan. För oss är lyx ofta disktret, småskaligt, lågmält, luftigt, nära naturen, utan så mycket människor. Den typen av lyx är nästan omöjlig att finna i ett land med över en miljard invånare, där samtliga tycks vara överens om att ju mer det låter, desto roligare har man. Tack och lov börjar det växa upp fler och fler västerländska hotell av typen kempinski Sanya (där vi alltså var i februari). Men smakar det så kostar det... Ett alternativ är att åka långt ut på landet, det tar ofta en halv dags flyg och sedan lika långt med buss pga avstånden här. Bort från skitiga industrier och nedlusade städer. Sen bor man på B&B och står ut med nudelfrukost och hårda sängar. Men är man gravid blir man dessvärre lite nojig för malaria, rabies och magsjuka (vanligt i synnerhet i de södra regionerna). Så vi tar det säkra för det osäkra när vi reser i Asien, just nu. Ska diskutera saken närmare med min man när han kommer tillbaka. Vad gör förresten din pojkvän? Och när ska ni gifta er, har ni planerat något än?

Izunia, Prag låter sagolikt. Europa överhuvudtaget. Och hav, sjö, vem bryr sig så länge det är rent och vackert? Men jag förstår dig, är ju själv uppvuxen vid en 6km sandstrand i nordvästskåne. Bara att springa nerför backen varje sommarlovsmorgon och ta ett dopp. Var brukar ni bada någonstans? När jag bodde i Malmö gillade jag Klagshamn, inte så mycket folk som på ribban.

Hur det känns, ungefär: Man är självklart glad och lite chockad samtidigt som man inte vill ta ut saker i förskott. Det är hög risk för missfall (ca 30% innan vecka 12) i början och vi har inte berättat för familj eller vänner i Sverige, bara några enstaka här i hemstaden. Man vill av samma skäl inte tänka på det som ett "barn", dels är den bara drygt 2cm stor, dels blir det väldigt mycket jobbigare om nu något skulle gå snett. Så jag försöker leva på ungefär som vanligt, trots att jag är fruktansvärt trött och mår småilla dygnet runt. Går och tränar, undviker att trycka i mig alltför mycket junkfood (det mesta som är nyttigt smakar nämligen bläääh), umgås med väninnor... och försöker hålla masken. Just nu är här cirka 35 grader (extra jobbigt eftersom kroppstempen stiger när man är gravid. Du vet den där "friska rosigheten" som man ser hos graivida kvinnor? Blank hy och röda kinder? Inte mer romantiskt än hög kroppstemp) och luktar sopor i hela stan. Ingen hit när man mår illa. Men jag har peppar peppar haft en mild graviditet hittills. Sen har jag ju den enorma lyxen att kunna stanna i sängen en halv dag OM jag vill. och slippa städa. I övrigt är det mysigt, konstigt och otroligt spännande.

Är du i Prag med jobbet? Vad för handväska? Berätta!

• Gemma

Hej förhoppningsis! Blev ingen chili con carne, blev hemlagat (skrev ju om det i mitt förra inlägg). Men jag återkommer med rapport snart.

Å vad spännande med bröllop så snart! Känns som om du har läget under kontroll eller? I alla fall ingen noja som är uppenbar för mig ;)

Om du inte bott utomlands tidigare kan jag absolut rekommendera dig att testa det. Jag har tidigare bott ett år i Australien (pluggade på konstskola), ett halvår i London (jobbade där) och nu i Kina. Jag lovar att bo på ditt hotell när du öppnar det! Och du har absolut rätt, vi skulle kunna åka till Malaysia, Thailand, filippinerna eller nån annanstans, skulle nog göra det om det inte vore för att vi precis varit i Europa och ska tillbaka dit om en och en halv månad. Mannen har begränsat med ledighet och vi väljer att lägga den mesta av den i Europa. Övrigt blir långhelger och då kan vi inte resa så långt / dyrt.

När det gäller att vara hemmafru så vet jag faktiskt inte, tror inte att jag skulle trivas med det. Själv känner jag ingen i min ålder som är det, de flesta jobbar eller pluggar, eller - som i mitt fall - bägge. Själv var jag ledig några veckor precis i början men i längden blir man lätt isolerad och uttråkad. Pluggar sedan i september förra året heltid på universitetet, kinesiska, plus att jag har privatlektioner och ett litet frilansjobb som jag sköter hemifrån. På senare tid har jag dock varit så gruvligt trött att skola och jobb fått stryka på foten. Sen är det helt klart en skillnad att man inte - som i ditt fall - MÅSTE plugga en väldigt krävande utbildning, här sker ju det mesta på frivillig basis för mig (dock inte för mannen som jobbar väldigt mycket). Så visst är det på många sätt ett bekymmersfritt liv.

Tack för tipset om mineralvatten, har precis varit och köpt en stor flaska tillsammans med senaste Gilmore Girls-boxen och 20-30 helt nya filmer som jag ska njuta av under veckan. I alla fall en del av dem.

Ha det kul på valsklassen! Vi körde snabbkurs med mamma kvällen innan bröllopet, i matsalen. Funkade också.

• Gemma

Förhoppningsis: Känns som om du fått en bild av mig som inte riktigt stämmer... som uttråkad hemmafru som sitter hemma och deppar för att mannen inte är här. Jag förstår verkligen det, de senaste dagarna har jag varit lite låg och så är jag trött pga graviditeten, sommaren är inte direkt nån höjdarperiod i Kina.
    Men faktum är att vi har haft väldigt mycket kul under det år vi bott tillsammans här i Shanghai! Det är en otroligt häftig stad som jag skrivit flera kilometer om. Tjugo miljoner invånare, coola restauranger överallt, enorma kontraster, party, champagne, resor...

Tack vare mannens jobb har vi dessutom en livsstil här som vi absolut inte skulle ha råd med i Sverige, lyxboende i ett mysigt område precis i centrum, 4 betalda hemresor per år, hemhjälp, medlemsskap i 2 fitnessklubbar osv. Att hitta nya vänner gick jättesnabbt, vi har nu en stor bekantskapskrets som vi träffar flera gånger i veckan. Så jag känner mig väldigt lyckligt lottad. Att kunna prata hyfsat flytande kinesiska ger dessutom en enorm kick. Det gör att jag även kan ha kinesiska vänner och på så vis komma in ännu mer i samhället.
    Kan absolut rekommendera er att flytta utomlands.

Jag är utbildad copywriter med journalistbakgrund. Jobbade på byrå vid Hötorget, nu gör jag en hemsida från datorn.

Kram, G

• Gemma

Margaux, du är sååå beundransvärd. Jag har en hel hög med pluggböcker som inte kommer att bli öppnade idag, heller. Förstår absolut att bad distraherar. Tycker att du hittade en finfin kompromiss, att plugga iförd bikini. Asfaltsdamm, varför i all världen? Från staden utanför? Hmmm, trodde bara det exisisterade i Shanghai. När vi öppnar fönstren blir golven (och fotsulorna) svarta efter ett tag.

förhoppningsis! Ja jag hade absolut fått fel bild av din bild av min bild ;) Känns skönt att veta! Tänkte kanske också att jag gnäller så mycket nu, att man får intrycket av att jag är en sån där kronisk gnällspik. Och det vill man ju inte vara. Gillar mitt liv men önskar att man kunde leva minst tio olika parallellt, visst saknar man alltid det man inte har, men det näst bästa är väl att gå in här på BT och "leva" alla era respektive liv, varje dag..?

Hur som helst, gjorde en rejäl uppryckning idag. Andra ensamdagen och det är great! Precis vad som behövdes för att jag skulle vakna ur min dvala och åter känna något som liknar eufori over att vara här, att vandra under de grönlummiga platanerna, kika in i nästan dolda lilonger som vindlar i det oändliga, fulla av liv och hemligheter, gamlingar som spelar mah jong, guldfiskskålar med sköldpaddor, tanter som slaktar hönor med ena näven medan de använder den andra till att gulla med tultande småbarn som saknar blöja; istället har de praktiska hål i byxorna. Gick upp åtta, åt omelettfrukost i sängen och gick sedan rätt omgående till gymmet på andra sidan gatan. Känns som om jag börjar komma i form igen, efter tre rätt katastrofala veckor där jag inte orkat någonting. Tänker försöka hålla stilen veckan igenom.
    Vid lunchtid hade jag stämt träff med en kinesisk väninna och hennes svenske make, de är båda i vår ålder men han har bott här i fjorton år och pratar flytande kinesiska så? respect. Väninnan kommer från Guangdong (Kanton) så det blev kantonesiskt och Stålis ? VILKEN god mat ni har där nere! Dimsuns såklart, små frasiga bakverk, mörgrillad duva (jag lät dock bli huvudet, däremot snaskade jag i mig tre kalla kycklingfötter, säg den gravida lätt illamående kvinna som toppar det eh ;) ) you name it. Sååå gott. Svårt att förklara för man har liksom inget att relatera till, friterad marinerad rättika, hur förklarar man att den är ljuvlig och smälter i munnen? Eller sticky rice med ägg och kyckling, ångkokt i näckrosblad, en sensation.
    Efteråt gick vi upp till deras lägenhet, en rätt sunkig liten trea inramad av två motorvägar som de köpte för över 4 miljoner kronor och som med shanghai-mått mätt är ett palats. Där drack vi juice och jag lyssnade hänfört på deras berättelser från olika resor de gjort och planerar göra. När man bott så länge i Kina har man uppenbarligen ingen lust att besöka de ?vanliga? turistmålen Xian, Guilin eller Tibet. Kulturen, menar de, finns hos minoritetsfolken och för att ta sig till deras byar måste man ofta först flyga ett par timmar och sedan ta tåget i ett par dygn och därefter vandra rätt ut i bushen. Väl på plats bor de hemma hos familjer som aldrig sett en TV eller bil, än mindre en nästan 2 meter lång, blond svensk ? som pratar flytande på deras språk. Nästa resa ska de besöka den minsta minoritetsgruppen av Kinas totalt cirka 50 st, denna uppgår till knappt hundra personer som bor i skogen i nordöstra delen av landet. Jag avundas dem, skulle faktiskt inte våga. I Europa, eller om jag kunde språket väl, men inte här, långt utom räckhåll från sjukhus, telefoner, hygien. Kanske är det inte farligt, kanske är det på samma sätt som när vi valde att flytta till ett gammalt hus ? folk sa ?ni är galna, fullt med ohyra, ni kommer att frysa ihjäl på vintern?, och sen när man är på plats så bara? ?vad var vi så rädda för egentligen?? Nåja, i nuläget tänker jag i alla fall inte ta några risker.
    På kvällen var jag bjuden på vinbar av en väninna som inte visste att jag var gravid. Hon är en ung fransyska, på fransyskors vis rädd för att bli tjock och fullt upptagen med att leva livet som reseledare samtidigt som hon dejtar tre killar samtidigt. Hon kan inte tänka sig nåt mer fasansfullt än att bli gravid. Hennes första kommentar när jag berättade var: ?tänker du behålla det?? Sen slumpade det sig så att jag för ovanlighetens skull nästan inte kunde äta nåt på menyn. Och då är jag ändå inte kinkig eller så. Men det var idel prosciutto, rökt lax, carpaccio och opastöriserade ostar. Plus vinet naturligtvis. Så där satt jag och åt en croque monsieur (minus prosciutto) och drack mineralvatten. Och hon sa saker som ?the day i have to give up cheese is the day I will commit suicide? och ställde frågor som: ?Are you going to breastfeed? Why?? How fat will you get?? Och det var faktiskt riktigt trevligt! För mindre än ett år sedan hade jag ganska exakt samma inställning som hon. Finns till och med dokumenterat här på BT om jag inte minns fel.

Hur var er helg? Min är alldeles strax över. Kram, G

• Gemma

Blev plötsligt väldigt sugen på apfelstrudel och Lustans Lakejer. Lapinette, jag är exakt som du numer, en sucker för natur och lugn, mindre intresserad av flärd och konsumtion. Men jag är säker på att jag åter ska komma till mina sinnes fulla bruk. Superkul att läsa om din österrikiska helg! Låter helt fantastiskt, kan känna doften av edelweiss. Min mage börjar också komma fram, kör redan med gummiband i jeansen och trust me, det är INTE något barn som börjar synas, morr.

Själv blev jag väckt av min jäkla väckarklocka (aka palm smartphone) som för en gångs skull ringde MEN klockan 6 istället för begärda 7. Märkte inget förrän jag klätt på mig och satt och åt frukost utan att känna igen mig i TV-utbudet. Morr, igen.

Idag fick jag lämna skolan hals över huvud, en av byråerna som jag kontaktat (med kinesiska väninnan som referens), en global reklamjätte, ville att jag skulle göra ett frilansjobb. Det skulle, eh, vara lätt. Och ta en timme. Efter att förvissat mig om att kunden är stor (ett av världens största företag faktiskt) vågade jag i alla fall be om präktigt betalt. 2500kr för "en timmes" jobb är riktigt bra här i Kina, där min civilingenjörsväninna tjänar omkring 9000 i månaden... Sen var det såklart ingen timme utan snarare sex. Och deadline var idag klockan 16. Så jag slet järnet. Hoppas nu att de ska gilla mina texter och vilja fortsätta anlita mig. På sikt kan det bli en finfin liten merit att ha i portfolion.

Har också tjatat på ytterligare en byrå och lämnat IKEAS asienchef (god vän till oss) som refrens. Creative directorn svarade snabbt som blixten och lovade att åtminstone kolla min portfolio som jag mailade för 2 veckor sedan.

Guanxi, affärsrelationer, rules in the land of corruption.

Hur mår ni andra? Själv har jag en middagsdejt med en svensk väninna, vi ska ses i DVD-butiken och KÖPA en film för 6kr, sen ska vi beställa hem mat.

Kram, G

• Gemma

Förhoppningsis: Choklad och söta saker är märkligt nog något jag absolut inte klarar just nu! Trist med tanke på att jag investerade i en Michel cluizel lyxbox precis innan jag lämnade Sverige... och nu ligger den i garderobsvärmen och blir grå. Ge mig salt, salt, salt!

• Gemma

Och jag VET att ni inte kan föreställa er hur det känns, än mindre tro mig, men jag har inte kännt för champagne en enda gång ;)

• Gemma

Fick svar från byrån. Ingen feedback alls, klart man skulle vilja ha en liten klapp på axeln nu när man lagt ner sin själ i det där med kreativiteten, men... hon skrev att "no probs, you'll have the pay by the middle of the week."
    Och med tanke på att jag tog i rätt rejält när det gällde arvodet får jag nog nöja mig med detta, som beröm.

F.ö var jag och väninnan urdekadenta, beställde mat från ett ställe och smoothies med färska jordgubbar från ett annat! Svettiga pojkar med stora paket ringde på dörrklockan i ett. Just the way I like it.

Kram, G

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!