• Eddieislost

Svenska traditioner i USA

Hej på er bröllopstokiga människor

Är en kille som varit sambo med min tjej (som f.ö. är amerikanska) under ett år innan hon åkte över till USA för ett halvår sen för att avsluta sina studier där.
    Vi har planerat att när mina studier är över om nåt år att hitta nånstans i USA och flytta ihop igen.
    Nu åker jag själv över i sommar för att studera under en eller två terminer och har planerat att fria till henne. Men jag har lite problem att bestämma mig för om jag skall göra det enligt svenska eller amerikanska sk frieritraditioner. Dvs. skall jag satsa på enkla ringar eller "bling bling" ringar nu.
    Min tjej har svenskt ursprung långt bak i sin släkt och tycker att svenska seder är roliga/mysiga och emellanåt föredrar dem framför de amerikanska. Men samtidigt vill jag inte göra något dumt då jag vet att hon, likt så många andra tjejer haft drömmar om hur det någon gång kommer att bli i framtiden när någon kommer fria till henne.
    Någon annan som kanske haft liknande funderingar?

Är oerhört nervös (redan) men tycker samtidigt att det skall bli väldigt roligt, men vill som sagt inte alls göra henne "besviken" genom att ta en svensk tradition för given.

/Eddie

• Svar på tråden Svenska traditioner i USA
  • Tizzeltazz

tycker att själva frågan är viktigast men har läst i andra trådar om bla amerikaner som tagit en slät ring för 'snålhet'...
    varför inte fria med ett ringmått? ;)
    då kan ni gå och leta ihop sen...
    eller så får du ta upp det lite casual på telefon i kategorin seder - underkategori 'jag läste ngt lustigt på nätet om en svensk tjej i usa... vad skulle du tycka (eftersom dui ibland föredrar...)osv'

• Tizzeltazz

och sen att du är svensk och hon bott i sverige borde ge lite heads up/förståelse men som sagt, luska lite först du :)

hihi eller köp en enkel slät silverring plus en bling bling (fake) i silver och låt henne välja när du friar, sen går ni ut och köper en riktig ;) ;)

• SpookysKira

Jag skulle kora pa den traditionella Amerikanska varianten, med bling ring till forlovningen och en enklare vigselring. Aven om hon har svenska rotter sa ar hon anda uppvuxen i forlovnings-solitarens land ;)

• Snart_FruL

Ska ni bo i USA så tror jag nog det är bäst att du kör på den amerikanska seden med bling bling, så tjejen slipper försvara dig inför alla sin kompisar som antagligen kommer tycka du är världens snåljåp.

• Kaffemoster

Skulle också köra Amerikanskt .. Sorry ;)

• Eddieislost

Hehe, inget och be om ursäkt för =)
    Jag var väl lite inne på den linjen själv, men kände mig ändå lite tveksam.

Tack för alla bra tips och råd. Har givetvis flera frågor som den villrådiga kille jag är. Kan någon tipsa/rekomendera lämpliga ställen att leta efter ringar då inte de svenska ställen som guldfynd m.m. verkar ha anammat den typen av ringar. Drömmen vore givetvis att få köpa henne en ring från Tiffany´s men som student säger tyvär kassan nej till att köpa ringar för 15.000+.

/Eddie

• nejlika12

hmmm tror hon hade skämts om hon hade fått ring efter svensk förlovningstradition...såvida hon inte vet att hon får en lika fin ring som deras förlovningsring vid giftemålet istället... jag hade nog satsat på den amerikanska...särskilt då ni ska bo där..

• Bruden blå

ringar i amerikansk stil under 15 000kr.
    www.kaplans.se/kaplans/storeArt.aspx

• Anna_Sol

Kan du inte göra någon kombination då? Personligen tycker jag tunna ringar där man har diamanter runt om är jättefina. Då blir det ju lite bling bling och även enligt Svensk tradition.

www.vigselbutiken.se, under Vigselringar och Passions så finns det en sådan variant för knappa 6000 kr. Har du tänkt dig ngt dyrare så finns några andra varianter under Tropic precis under.

I vilket fall förstår du nog vilkentyp av ring jag menar.

Sedan kan du ju när ni väl börjat erat liv i hop, börjat jobba efter studierna och har mer pengar köpa en riktigt snygg bling bling ring!

• Sister of the Night

Vilken svår fråga! :)

Å ena sidan är hon ju uppvuxen med den amerikanska seden, precissom Spookyskira nämner.
    Å andra sidan är det ju en svensk man som friar till henne (och hon uppskattar även de sederna).

Båda sätten är bra. Så mitt råd är nog att du snokar lite; är en amerikansk blingblingvariant det enda tänkbara för henne? Eller skulle hon finna det vackert och en smula exotiskt med den mera återhållsamma svenska varianten?

Kan tillägga att jag tycker det verkar märkligt det som däremellan har framlagts, att en svensk ringmodell skulle innebära att den blivande bruden skulle behöva försvara sin fästman, att hon skulle skämmas osv.

Varför då? Det är väl inte ringens utseende som avgör äktenskapets värde?

•  Miss Cee

Med tanke på hur besatta amerikaner verkar vara när det gäller storleken på diamant så skulle jag inte våga annat än att ge henne en traditionell amerikansk förlovningsring..

Hon kanske inte bryr sig, men hon lär ha tillräckligt med oförstående och oförskämda personer i sin närhet som kommer att pika henne.

Satsa på en sten i förlovningsringen och släta vigselringar, enligt amerikansk sed. det blir ju tvärtom mot Sverige.

• Snart_FruL

sister of the night alltså personligen tycker jag inte heller att ringens utseende är det viktiga. Men jag har hört flera exempel både här och på andra ställen om amerikaner som ifrågasatt svenska killar på grund av deras tjejs släta förlovningsring. Att de alltså trott att han är snål osv..

• Sister of the Night

SnartFru_L

Din iakttagelse är säkert riktig.
    Men förstå vad taskigt; en fiktiv situation där tjejen går och är glad, medan kompisarna ojar sig över vilken snåljåp killen är :D
    (Kulturkrock, någon? )

Liten (OT?)fundering: gäller denna syn på ringen även om det handlar om en riktigt bred och tjock guldrng?

• _Ninna_

Håller med tidigare inlägg om att det bästa är om du kan luska lite så hon eventuellt slipper bli besviken. Du kanske kan fråga någon nära väninna till henne så du får hjälp?

Om du mot all förmodan inte lyckas bli nåt klokare:
    Kan du inte köra på något mellanting då, så att du får med både lite svensk och amerikansk tradition? Jag tänkte att många förlovningsringar här i sverige har ju en vigselring med stenar i samma serie. Du kan inte helt enkelt vända på steken då så att säga och köpa den lite mera smyckade vigselringen i serien som förlovningsring, så kan ni ta de enklare ringarna sen till vigseln?
    Kolla t.ex. "Sarek" som finns hos guldfynd. Jättefina ringar som jag kan tänka mig är lite exotiska i staterna och som dessutom är lite "svenska" i designen. Deras vigselring är kanonfin med diamanter i. (Finns garanterat flera också bara man kollar runt lite, men det var denna jag spontant kom att tänka på.)

• Damen i röd hatt

Skulle köra på amerikansk bling-bling - visst är det kul med svenska seder men bara småkul.

• Lilla Li

Min sambo friade till mig med frieriringar, begagnade som han fick låna av guldsmeden mot att vi köpte våra riktiga ringar där sen. Så sedan valde vi ringar ihop. Är hon inte förtvivlat amerikansk så skulle det ju kunna vara en idé.

• U+M

Själv är jag de stora kompromissernas förespråkare.

Ha en solitärring till henne men fortfarande en förlovningsring till dig.
    Ha ett Amerikanskt frieri och ett svenskt bröllop? Eller blanda traditioner hej villt.

• Sister of the Night

Ingen som har svaret på det?
    *puffar lite försiktigt på frågan*

Är den typiska amerikanska frieriringen alltid en stor maffig ring med diamant eller liknande, eller "räknas" en rejält bred/välarbetad guldring som lika "fin" i sammanhanget?

• Eddieislost

Hej hej

Ledsen att jag inte svarat på alla era svar. De flesta av er verkar vara inne lite på den linje jag själv tror på. Jag tror visserligen att hon skulle uppskatta att jag friade med en "vanlig" ring. Men då hon som sagt är uppvuxen i USA tror jag ändå att hon såsom alla andra tjejer någon gång ändå fantiserat om hur det kommer vara den dagen då någon skulle fria. Därför tror jag ändå att det kommer bli en amerikansk variant och så väljer vi kanske istället att blanda svenskt och amerikanskt senare, förutsatt att hon svarar ja såklart =)

Tack så mycket iaf för att ni tar er tid och hjälper en vilsen man.

/Eddie

Svar på tråden Svenska traditioner i USA