• SnartFru2007

Tips hotell/upplevelser Toscana

Är det någon som har tips på hotell i Toscana? Vi skulle gärna åka dit på bröllopsresa.... vi gifter oss i augusti. Vi funderar på att bila ner eller flyg!? Vad är bäst? Vi vill gärna ta oss runt på vingårdar...Tar tacksamt emot alla tips!!

• Svar på tråden Tips hotell/upplevelser Toscana
  • M23

Jag tycker det är bäst att ta flyget ner till t.ex. Milano och sedan hyra bil där och köra runt i Toscana. Finns ju billigt flyg dit med Ryanair om man inte vill lägga hela reskassan på transporten. Underbara vägar att köra runt på, man kan bara förvånas över hur vackert är överallt!

• Utomlands-brud

Låter som en god idé att åka till Toscana på bröllopsresa. Där är jättevackert!
    Jag håller med M23 om att det blir nog mycket billigare att ta flyg. Ta nån av lågprisflygen och flyg till Milano, Rom eller i bästa fall Florens. Jag tror att Sterling har flyg till de ställena.
    Boka bil som hämtas på flygplatsen. Vi har hyrt av AVIS och det har varit billigt och bra.
    Boende har jag tyvärr inget att rekommendera. Men kolla på internet. det finns massor. När man kör bil i Toscana ser man ofta skyltat agriturismo. Det är vingårdar och andra gårdar där de odlar, som hyr ut rum. En del är väldigt exklusiva med pool och andra är billigare alternativ. Dessa kan man också hitta på nätet.(Ett tips om ni vill prova nåt annorlunda.)

• Linum

Får man lova att tipsa om resmål, så gör jag gärna det...

Tycker att Lucca, Siena, San Giminiano, Volterra och Greve är bra ställen att åka till (förutom Firenze då...). Håller med ovanstående talare om att Agritorismo är bra skyltar att leta efter.

Gå in på www.lafamiglia.se om du vill ha fler tips. Bra hemsida med reseguide.

• SnartFru2007

Ja flyg blir nog det bästa! Tack för Era tips! Superkul! Ska genast se om det finns något flyg

• Paola

Snartfru2007, håller också med om att Toscana är jättefint för en bröllopsresa!

Man kan åka biltåg från tyskland till olika orter i Italien också. Då kör man på bilen på tåget i t ex hamburg eller Frankfurt, sover på tåget och vaknar i t ex Verona eller Livorno. Smidigt om man vill ha med sin egen bil, men inte vill köra hela vägen.

Annars tycker jag också att flyg är det bästa. Ryanair till Rom, sedan hyrbil från flygplatsen. Det tar ca 3 timmar med bil från flygplatsen till Toscana, beroende på vart i Toscana ni vill. Om ni vill ha nära till många vackra orter och vingårdar skulle jag rekommendera Val dÓrcia, Orciadalen. Där ligger både Montepulciano och Montalcino inom en timmes bilresa, dvs massor av vackra vingårdar och gott vin. Och det är svindlande vackert, också nära till Siena och den superfina lilla renässandstaden Pienza.

• V&L

Utan för San Gimingano (felstavat) ligger en LITEN ort som heter Pancole. Här finns ett hotell med UNDERBAR mat. ej att bo, men deras mat är fantastisk!!! Googla på Pancole så hittar ni det säkert!

• Linum

www.borgoariano.it/

Här bodde vi för ett par år sedan (jag började fundera på namnet igår kväll och kom på det nu...). Låg bra till och hade bra lägenheter. Vi var där i oktober.

• Mena

Toscana är fantastiskt! Bor själv i Bologna och har varit där en del. Tycker bil är ett måste om man ska runt i Toscana. jag har själv tagit biltåget till Verona och funkar kanon. Beställer ni en lördag online får man dessutom rabatt på många avgångar. Nära San Giminiano (otroligt vacker by) ligger vingården Voltrona. Där kan man även rida islandshäst i underbar natur! Det är en svensk tjej som har turridningen.

• SnartFru2007

Tack för tipset! Måste vara fantastiskt att rida i den naturen. Titta på deras hemsida. Detta kommer helt klart bli ett alternativ!! Tusen tack!

• PennyJenny

Vi var oxå inne på Toscana och att bila runt. Men så pratade jag med mamma om det som avrådde mig från att göra det just i augusti eftersom det ofta blir väldigt, väldigt varmt där i slutet av sommaren. Och personligen har jag svårt för 30 gradig värme och att då sitta och åka bil, det är jobbigt. De hade själva gjort just det i aug och hon sa att det var nästan jobbigt att lämna bilen eftersom det var så skönt där och så extremvarmt utanför. dessutom var det ganska tort och nästan lite uppbränt då tyckte hon.

Nu säger jag inte att det kommer vara så i sommar eller att det inte skulle passa er, utan bara tala om att det kan vara så. Själva har vi bestämt att bila i Toscana ska vi ta något år i slutet på maj början på juni för att få det så vackert som möjligt.

Svar på tråden Tips hotell/upplevelser Toscana