• brudgum25

Svensexa

Nu är det så här att jag sitter och planerar en svensexa. Ska jag bjuda några gamla barndomskamrater till brudgummen som inte är med på bröllopet, och kan/ska man bjuda brudens kusin? Dom kommer jätte bra överens men umgås inte privat. Och sen har vi en kille som är gemensam vän till paret men ca 20 år äldre. (Men beter sig som 25 år) ska man bjuda honom med?

Vad tycker ni? Detta är nog det svåraste jag gjort.

• Svar på tråden Svensexa
  • A:s wife

mitt snabba tips:
    bjud de som är bjudna till bröllopet och som känner brudgummen (dvs inte barndomskamraterna, men resten av de du nämnde) så får dom avgöra om dom står tillräckligt nära brudgummen eller inte. de kan ju tacka nej om de inte skulle känna sej bekväma
    lycka till med planeringen!

• toastmastrarna

Bjud dem som du verkligen tror brudgummen själv kommer bli glad för att de kommer. Ålder spelar väl iofs ingen roll, kan jag tycka...

Lycka till!

• m2b08

Det beror ju på hur många som är bjudna på bröllopet? Jag är bestman till min bror och har bjudit in till svensexan. Jag utgick från dom som var bjudna på bröllopet....men alla kom inte med. Jag har bjudit in 14st. Sen när jag hade min lista klar så gick jag till den blivande bruden och frågade vad hon tyckte! Så bjud de du tror brudgumen vill ha med och fråga bruden.

• BrudSommar2006

Jag vet egentligen inte vilka man bör bjuda men jag tror att jag hade tyckt att det var lite pinsamt att det dök upp folk på min möhippa som jag inte bjudit till bröllopet men det kanske är dumt att tänka så och i det här fallet kan det ju vara för att man valt att ha en liten familjetillställning bara som folk inte är bjudna, det vet jag ju inget om.

Däremot så var det både på min möhippa och makens svensexa med folk som vi inte kände så väl som var respektive till nära vänner eftersom vi bjudit alla etablerade par. Det tycker jag är jättebra eftersom de då får chansen att lära känna fler innan bröllopet. Lite olika ålderskillnad tycker jag inte gör något heller men man vill väl inte ha sina föräldrar och moster/faster etc med, det är väl det enda.

Lycka till med planeringen nu!

• brudgum25

Ja. Detta är ju svårt då jag vet att brudgummens typ ALLA arbetskamrater vill vara med, trots att de inte är bjudna på bröllopet. Hur många kan man vara på en svensexa?

• A:s wife

hur många ni kan vara beror ju helt på vad ni ska göra.
    ett alternativ är ju att vara närmaste kretsen om ni t ex ska lira paintball eller liknande under dagen, och sedan bjuda med "alla" om ni ska gå ut på kvällen. likaså kan ju folk droppa av eftersom om de känner att de inte vill vara med hela tiden.

• kentfantast

Vet inte om nån skrev det men jag tycker att det är en trevlig gest att bjuda in eventuella svågrar (dvs om bruden har en eller fler bröder)...

• m2b08

Det du skulle kunna säga till hans arbetskamrater är att de ordnar en egen svensexa. Det är svårt att få med alla som vill på en och samma.
    Om det är 80 gäster på ett bröllop så måste man ju dra gränsen någonstans, tyvärr!!

• mattesbrud06

Jag tycker man kan fråga alla killens bjudna vänner men även te x hans arbetskamrater/vänner som inte är bjudna! Men vänner som man vet att han umgås med eller känner...ibland har man inte möjlighet att bjuda alla på ett bröllop

Till min blivandes svensexa tillfrågade bestmannen alla killar som var bjudna på bröllopet, men han frågade även min blivandes arbetskamrater som ej var bjudna(de som stod honom nära).
    Endel tackade JA och andra inte, men min man uppskattade detta enormt!
    Även arbetskamraterna blev jätteglada att dom blivit tillfrågade...

• toastmastrarna

Annars kan ju arbetskamraterna fixa en egen svensexa. Kanske hinner brudgummen uppfatta mer vilka som är med om det är 'lagom' med folk och inte allt för många...

Svar på tråden Svensexa