• Tant Brud

Vad dricker man till gravad lax?

Vi ska ha gravad lax till förrätt, mammas hemgravade, mums
    På sätt och vis vore det ju kul att fortsätta med bubblet, men det passar väl inte så bra. Frågan är om det inte passar bäst med öl? Eller har någon vintips??

• Svar på tråden Vad dricker man till gravad lax?
  • MrsFellerA

Spontant känner jag att öl nog passar bäst, men du kanske hellre vill ha det "lite lyxigare". Fast å andra sidan, om öl passar och är gott till, är det bättre att servera det än något som inte fungerar till, men som är "dyrt och fint" bara för att.

Om du vill kan ni ju "piffa till" ölflaskorna lite. Nu vill jag inte ge dig några som helst "prestationskrav", men när jag tog studenten var det en kille i min klass som fick en massa ölflaskor runt halsen av sina kompisar, där dem hade ångat bort orginaletiketterna och klistat fast egengjorda med hans bild på. Tyckte det var superskoj, men förmodligen inget som jag själv skulle orka göra (speciellt inte om det är många gäster...).

• Tant Brud

Nä, det där med etiketterna är nog inte heller något för oss
    Men vi får nog köra på öl ändå.

• F´s blivande fru

Tant Brud. Själklart går det att dricka både "vanligt" vin och mousserande vin till. Kolla systembolagets hemsida och sök under "mat och dryck", där kan du kombinera mat och vin. Under fisk hittar du gravad lax som recept. Du får ca 80 träffar (om du sållar bort allt utom vitt vin och mousserande). Sätt in ungefärligt pris så sållar du mer.
    Lycka till!

• Courage

Man kan väl tänka sig följande drycker:

* Öl av lagertyp. En kryddad snaps därtill.

* Vit riesling, gärna tysk.

* Champagne av finare sort.

• Tant Brud

Systembolagets sajt ger inga träffar alls på mousserande, så jag antar att det inte "passar".
    Just nu är vi nog mest inne på öl. Det känns bara lite tråkigt, särskilt som vi nog kommer att köpa dem i Finland, och då blir det burkar. Är det för tråkigt med burkar på bordet?
    Alternativet är nog en Riesling, kanske kan vara bra. Vi får nog provsmaka lite här hemma

• MrsFellerA

Ett Reisling kan helt säkert fungera bra! Kan hålla med om att det kan kännas lite tråkigt med ölburkar på borden, men visst finns det flasköl i Finland?!?! Jag har iaf köpt öl på flaska där.

• Tant Brud

Jo, det finns visst flasköl i Finland, men vi hade tänkt köpa taxfree på båten och där finns bara burkar

• Raspberry

Jag håller med om att burkar på borden kanske inte ser så himla kul ut.

Ett alternativ är att skaffa snygga bringare som man kan hälla upp ölen i och ställa ut på borden.

Annars hade jag kört på vitt vin.

• M.O:s älskling

eller såna där stövlar som man har öl i när Stig Helmer är i alperna:) men vet inte hur man skulle fixa det rent praktiskt utan att ölen blir avslagen om inte gästerna får se de fula burkarna:)

• M.O:s älskling

Ni skulle kunna låna en öltapp med fat:) hmmm, men då löser sig det ju ändå inte med burkarna som ni skulle kunna köpa på färjan...hmmm.

Svar på tråden Vad dricker man till gravad lax?