• Buslinna

Laktosintolerant?

Jag tror att jag precis "kom i byxan". :D Som laktosintolerant brukar _en_ laktosfri mjölkproduktsnyhet framkalla jubel och glädjefnatt vid mjölkdisken varje gång (ser ni någon som hoppar runt jämfota och skriker "jaaaaaaaaa, jippie, jippie!" i den regionen i mataffären kan det alltså mycket väl vara jag som upptäckt något nytt). Nu har det precis kommit TRE nyheter. :o Och vilka nyheter sedan! :D

Jag har inte kunnat äta sådant här på närmare 15 år! Jösses, vad jag ska göra och äta tzatziki, fetaoströra och cheesecake i sommar! :D Som jag har drömt, längtat men inte vågat hoppas på detta!

Yoghurt: www.valio.se/valio/smpage.fwx&product=1412

Fetaost: www.valio.se/valio/smpage.fwx&product=1414

Philadelphiaost: www.valio.se/valio/smpage.fwx&product=1416

Weeeee!! :D

• Svar på tråden Laktosintolerant?
  • Rheannon

Underbart
    Jag har längtat efter tsatziki

• Ostbågen

Åhh tzatziki!
    ICA here I come!

• Joleen

Åh vad skoj, sambon är laktosintolerant så vi blir lika glada!

Vill bara poängtera en sak angående fetaosten, ni vet att det inte finns någon laktos i fårmjölk va? Så ni kan äta fetaost endast baserad på fårost (som den SKA va!) vilket finns i de flesta affärer. Detsamma gäller getost/chevre.

• Buslinna

Joleen,
    Jag önskar att det vore så, men tyvärr stämmer det inte. Laktos finns i ALL mjölk, oavsett om den kommer från ko, får, get, buffel etc. Kan vara bra för sambon att veta! :)

Skönt nog kan jag ju äta fetaost numera. :D Hoppas att den är god! Undrar när det kommer mozzarella och andra ostar också ... :o

• Joleen

Konstigt för min sambo är väldigt känslig och han klarar får- och getost! Hmm...

• Buslinna

Joleen,
    Det är ju väldigt individuellt vad som fungerar och inte. Jag kan inte äta någon olagrad ost över huvud taget utan att känna av det, exempelvis.

Get- och fårmjölk innehåller mindre laktos än komjölk, vilket gör att din sambo kanske inte reagerar på fetaost gjord på sådan mjölk. Han har i sådana fall högre tröskel än vad exempelvis jag har. Men äter man mer laktos än man klarar av så blir ju resultatet detsamma oavsett vilket djur mjölken kommer ifrån. :)

• Rheannon

Är det någon av er laktosintoleranta som testat laktasenzym-tabletter?
    Har dom fungerat?

Skulle ju va trevligt om de funkade så att man kan äta ute igen.

• Buslinna

Rheannon,
    Effekten av laktastabletter blir som bäst ungefär som låglaktosprodukterna som finns att köpa. De spjälkar som mest 80 procent av laktosen, som jag har förstått det.

Jag är väldigt känslig och för mig kan de hjälpa om jag vet att det finns lite, lite laktos i den mat jag ska äta. I värsta fall blir jag lite svullen om magen, men slipper i alla fall bli dålig. Om maten innehåller mycket laktos är de däremot inte tillräckliga för mig.

Om du inte är jättekänslig mot laktos och ska äta mat med mindre mängder laktos är de ett bra hjälpmedel! :)

• Joleen

Min sambo blir dålig av Lactrase på ett annat sätt än vad han blir när han äter laktos och inte tar medicin. Det är typ som att välja mellan pest eller kolera. Men vi käkar ute då och då och det funkar, man måste bara granska matsedeln noga och påtala vad man har för problem så att de har koll på det!

• Rheannon

Tack för svaren.
    Jag har nyss fått veta att jag är laktosintolerant så jag har inte koll å allt ännu. Men jag får köpa sådana tabletter och testa om de funkar.

Svar på tråden Laktosintolerant?