• midsummer

Kan man servera paj kall?

Min m2b tycker att vi ska ha några pajer med på vårt buffébord. Jag har satt mig på tvären eftersom allt annat vi har är kallt och eftersom vi fixar allt själva är det lättast att inte behöva tänka på någon varmhållning. Han påstår att när han gick på restaurangskola serverade de kall paj som förrätt. Kan man göra det? Vilka pajer funkar i sådana fall? Jag har bara ätit varm paj... (Brukar göra med köttfärs, ost/skinka, kyckling eller räkor/curry och sedan bara en äggstanning, ost och in i ugnen) Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Kan man servera paj kall?
  • Tomtemor

Åhh ! Jag har ett recept på världens godaste kalla paj med räkor och cayennepeppar ! Vill du ha receptet ??

• rocketqueen

Visst kan man, jag tycker dock att kalla pajer är himla tråkiga och smakar inte speciellt mycket alla gånger, plus att de lätt känns lite kompakta när de är kalla.

• 070630 - Uppsalabrud

vi ska ha kall skaldjurspaj, dem e supergoda. blir lite som en Toastskagen..

• rocketqueen

Jag reserverar mig dock för skagenpaj, det är mums...

• Damen i röd hatt

Kan kan man väl. Men det är ju inte så gott. Är det äggstanning i pajen så blir den gummiaktig när den är kall.

• 070630 - Uppsalabrud

man kan ha massa olika kalla röror i men man bör nog som ovan sa inte ha äggstanning. man gör bara ett pajskal som man fyller sen.

• ringsökaren

Håller med om kall skagenpaj - Underbart god! (ingen äggstanning, bara härligt god räkröra :)

• Miamaja

Jag har av en kompis mamma ofta blivit bjuden på små kalla minipajer hon gjort i bullformar av aluminium. Dem har vi fått i skidbacken och på andra ställen som matsäck det har varit jättegott. Käöttfärsfyllning minns jag.

• midsummer

Åh! Tjejer! Ni är underbara! Skicka alla recept ni har!

• midsummer

Puffar upp denna tråd så Tomtemor kan se våra mailadresser...

• Tant Brud

Inte paj, men kallt.. jag har några midsomrar gjort matjessilltårta, ungefär som cheesecake, men man har kavring som "kak-botten" och sedan en gräddfilstopp, gräslök och matjessill då. Det är faktiskt väldigt gott, och lite annorlunda än bara matjessill och gräddfil. Finns massor av recept, jag har inte mitt här, men hittade ett på nätet, men det finns som sagt fler:
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=1919

• midsummer

Ok Tant Brud! Tacck för tipset! Ska prova göra den någon dag så får vi se vad jag tycker. Tror det kan passa just en midsommar! Men jag är fortfarande sugen på receptet på kall paj ju!!!

• JePPes_brud

070630 - Uppsalabrud :

Vill du dela med dig med det receptet ?? ;) slakdjurspajen alltså... sååååå sugen för det lät så gott

• midsummer

Tomtemor!!! Håll oss inte på halster längre!!! VIll ha receptet!!!!!

• luzorsus

kan ni inte skriva ut recepten här? Jag vill oxå ha bra recept?

Svar på tråden Kan man servera paj kall?