• Fru 2009

Vilka färger får man INTE ha på bröllop, som gäst?

Är bjuden på bröllop i sommar...men känner mig inte glad för det längre.

Hade tänkt ha en jättefin svart klänning på mig (med färgat linne under, så det blir inte helsvart), men det har jag precis fått höra av det får jag absolut inte ha. För svart passar inte på bröllop (den personen kommer garanterat hata vårt, för svart ingår i färgtemat).

Vet att man inte får ha vitt eller rött tydligen, men vad skulle ni säga om någon kom till ert bröllop med en svart klänning, med ett linne under som har annan färg.

Själv skulle jag bara tycka det var snyggt...men nu känns det inte ens kul att köpa någon annan klänning (som jag tydligen måste)

• Svar på tråden Vilka färger får man INTE ha på bröllop, som gäst?
  • Lollobi

Det går fint med de färger du nämner. Bry dig inte om gamla regler och ribbingska bestämmelser. Vi är ju mer moderna än så nuförtiden!

Lycka till oavsett vilken färg du väljer!

• Miss Cykel

Personligen skulle jag aldrig ha svart eller vitt på någons bröllop, men självklart kommer jag inte att avvisa någon på vårt bröllop som bär dessa färger.

Jag har dessutom hört att om man bär gult på ett bröllop så har man legat med brudgummen! :D

• Zozo

Nämen, de kan vâl inte förbjuda dig att ha samma fârg som tärnan heller? Vet alla om det? Far man kanske inte ha samma färg som svärmor heller da? Det later ju jätteknepigt!!

• Zozo

Miss Cykel, den skrônan (om gult) har cirkulerat fôr rött ocksa.. men det är bara dumheter

• Miss Cykel

Zozo: Tur, för annars kommer jag nog att bli lite orolig på vårt bröllop när man ser att folk har gult, rött osv... Vad har alla ens kompisar hållt på med egentligen??!!! ;)

• förhoppningsis

Att rött inte skulle funka stämmer inte, enligt nåt påfund i USA så betyder det att man haft sex med brudgummen... jättefånigt!! Varför skulle man tänka: hmm jag har haft sex med honom, det vill jag att alla ska veta så jag tar rött??
    Rött är en jättefin färg på bröllop

• Fru 2009

Kommer göra som såhär (har jag bestämt nu) att jag kommer leta efter nytt linne och en sjal (i blått eller grönt) och ha den underbara svarta klänningen ändå. Det blir inte helsvart och det kommer definitivt inte se tråkigt ut.

Sedan får folk säga lite vad de vill (brudparet blir nöjda bara jag inte har rött, vilket jag inte kommer ha).
    Passar det inte folk så behöver jag ju faktiskt inte vara med på festen efteråt.

Suck..förstår inte varför det ska vara sån pajkastning på de bröllop jag varit på? (visserligen bara 2, men ändå, det är tokjobbigt)..

Hoppas bara det inte blir så när jag och fästmannen gifter oss.

• Zozo

Det blir säkert bra! det är ju egentligen bara brudparet du behöver ta hänsyn till och tycker de det är ok sa kör bara. trist med dalig stämning...

• Fru 2009

som ni säger, rött är jättefint på bröllop (och passar tokbra till just svart).

Men fick höra av svärmor att rött får jag absolut inte ha bara för att tärnan har det.

så då får det väl bli så, även fast även det känns tokigt.

Men, men...f-n vad jag längtar till att göra vårt bröllop officiellt. Vet precis hur det kommer bli, och jag kommer köra över henne som s-tan.

*less*

• Frantic

Ok här kommer ett litet Ribbing inlägg igen:

"Alltså: allmänt gäller att kvinnor som vill vara artiga och uppföra sig korrekt inte klär sig i vitt och inte i svart när de är bröllopsgäster. Svart symboliserar sorg. Ingen kvinna ska klädd i vitt eller svart delta i ett bröllop där hon varken är brud eller sörjande. De som bär djup sorgklädsel ska inte gå på bröllopet. De som har börjat lägga av sin sorgklädsel kan bära beige, grått eller lila."

• Frantic

Det är väl klart att du kan ha rött även om tärnan också har det? Hu r skulle alla gäster kunna veta vad tärnan har valt för färg menar hon?

• Frantic

Nej Kat77 detta är vett och etikett som är gångbar idag. Visst kan man bryta mot det om man känner sig på det humöret, men frågan är väl för vems skull man gör det? Vad är det viktigaste? Att jag som gäst får känna mig läcker i min vita klänning eller att brudparet känner sig respekterade?

• Fru 2009

Frantic - ingen aning faktiskt.

Känner mig så fruktansvärt överkörd just nu, och som att min svärmor försöker få mig till "den lilla präktiga flickan" som jag inte är, och inte vill vara. Jag vill bara vara mig själv, men får inte.

Hon kommer garanterat lägga sig i vårt bröllop också sedan, men då kommer hon få höra ett och annat kan jag lova...

• Frantic

Åh jag är så tacksam att min sambos mamma är så toppen. Det är så knepigt det där som många här verkar gå igenom, men en sväris som inte riktigt kan känna av var gränsen går.

• Fru 2009

Frantic - du ska verkligen vara glad för att ha en bra svärmor.

Önskar att jag kunde ha en som i alla fall kunde acceptera att jag är jag, men hon ser bara fel hela tiden, och allt jag måste ändra på och bla.bla.bla.

*blir galen*

•  Miss Cee

Man får inte ha
    Helvitt
    helsvart
    (eller en balklänning om det står kavaj på inbjudan;)

Rött får man ha hur mycket som helst. Det finns inte och har aldrig funnits en regel om rött på bröllop. Det är totalt nonsens.

Om bruden väljer en annan färg än vitt så blir inte den nya färgen "fridlyst", så att gästerna helt plötsligt inte får ha ljusblått eller vad det nu är för färg på brudens klänning. Det är enbart vitt som bruden har ensamrätt på, inget annat.

...

Angående klänningen med det färgade linne under så är det så svårt att säga, det beror på helheten. Om linnet är tillräcligt färgglatt och tillräckligt synligt och du lägger till färgglada smycken så kan det funka..

• Duchess

En av våra gäster kommer att ha vitt. Hon frågade hur vi ser på klädkoderna, och vår åsikt är att det är helt okej att ha vilken färg som helst, inklusive vitt, så länge man inte har brudklänning. Jag vill gärna vara den enda iklädd just det plagget :)

• rocketqueen

Allting beror väl helt på vad brudparet vill att gästerna ska ha på sig? Det är ju så olika från fest till fest...

Svar på tråden Vilka färger får man INTE ha på bröllop, som gäst?