• Fru 2009

Vilka färger får man INTE ha på bröllop, som gäst?

Är bjuden på bröllop i sommar...men känner mig inte glad för det längre.

Hade tänkt ha en jättefin svart klänning på mig (med färgat linne under, så det blir inte helsvart), men det har jag precis fått höra av det får jag absolut inte ha. För svart passar inte på bröllop (den personen kommer garanterat hata vårt, för svart ingår i färgtemat).

Vet att man inte får ha vitt eller rött tydligen, men vad skulle ni säga om någon kom till ert bröllop med en svart klänning, med ett linne under som har annan färg.

Själv skulle jag bara tycka det var snyggt...men nu känns det inte ens kul att köpa någon annan klänning (som jag tydligen måste)

• Svar på tråden Vilka färger får man INTE ha på bröllop, som gäst?
  • Zozo

Jag hade inte brytt mig det minsta, men hör med brudparet. Annars är det bara helsvart och helvitt som enligt etiketten gâller som "förbjudet"..

• Zozo

Rött gar alldeles utmärkt, det är bara en gammal skröna att det skulle vara förbjudet.

• Frantic

De enda färgerna som är big no no är vitt och svart. Vitt är av hävd endast för bruden och svart är en sorgefärg. Att rött däremot inte skulle vara ok stämmer inte.

• förhoppningsis

enl Ribbing (min husgud när det gäller får/får inte) så får man ha alla färger men inte HELT svart eller HELT vitt. Väljer man nån av dessa färger så ska man med stora tydliga accesoarer tex sjal, väska och smycken och skor osv bryta av det ordentligt, alltså inte en av dem utan typ alla

• Lollobi

I vår tid kan man göra precis som vill så du behöver inte tänka på gammal skrock eller förbjudna färger. Så du komemr bli fin i din lilla svarta.

• Kat77

Varenda gäst på vårt bröllop, utom typ 4, hade svart och vitt...

• Fru 2009

Men det blir ju inte helsvart, och kommer även leta efter någon slags sjal eller så som man kan ha över axlarna, som då skulle vara i annan färg också.
    så det blir inte helsvart, men det gick tydligen inte alls.
    Ska höra med brudparet då jag kan prata med dem, om någon vecka (bröllopet är någon månad bort än).

Blev så himla ledsen. Att de inte vill att jag ska ha helrött kan jag förstå, då brudtärnan tydligen ska ha det.
    Men svart och t.ex. blått eller grönt?
    Det skulle väl funka?

• Zozo

Haha och pa vart hade min bästa väninna helvitt, makens helsvart och min syster hade lyckats fa till exakt samma röda nyans som jag hade pa min brudklänning!! Jag kunde inte brytt mig mindre - de var sa vackra sa!

MEN om man nu vill klä sig i helsvart (som jag faktiskt gjort pa bröllop) sa kan det ju höra till god ton att försäkra sig om att inte brudparet tycker illa vara. Det finns ju de som är väldigt upphängda pa traditioner..

• Frantic

Lollobi det kanske gäller för dig, mn inte alla. För vissa så gäller klädkoden och vett och etikett. Det är som att sätta sig och gnaga på ett kycklingben med bara händerna, eller resa sig vid matbordet och säga att man måste gå och kissa. Vissa saker är ok hemma eller i goda vänners lag, men annat får man passa sig för, speciellt på bröllop, eftersom det finns folk runt om kring som inte tycker att det är ok. Att säga att "i vår tid" så gäller inte vett och etikett är helt fel, däremot kanske du kan prata om "i våra kretsar" eller något.

Svar på tråden Vilka färger får man INTE ha på bröllop, som gäst?