• grodan07

Ni som är duktiga på vin...

Hej! vi åker till puttgarden i helgen och har inte lyckats hitta rätt i vindjungeln. Har fått tips på systembolaget på viner men dessa verkar ej finnas i bordershopen eller calles. Vad har ni handlat för viner? Någon som varit nyligen och köpt något gott torrt, ej för söt, riesling vin? Någon som köpt ett gott shiraz vin, eller cabarnet/sauv? Ju billigare desto gladare blir vi...

• Svar på tråden Ni som är duktiga på vin...
  • Soffi 070707

Måste då passa på att tipsa om Mauro (rött Primitivo-vin). Smaskens! Finns både på Calle Bordershop, men är billigare på Calle.
    Verkar kosta 35 pix på Calle för en flarra, på Systemet går det på 58.

Vi brukar köra på Dreams när vi köper vitt vin, vet inte om du tycker att det är för sött, vi tycker att det är perfekt! :)
    Verkar kosta 42 på Calle för en flarra, på Systemet går det på 69 pix.

Köpes lämpligtvis i 6-pack så är det lätt att frakta. På Calle kan man även provsmaka, hoppas att ni hittar något som passar!

• FruOhlsson

Vi köpte Mauro (rött) och San Tiago (vitt) när vi fixade vinet från Tyskland. Billigt och gott vin. Masi är också ett gott o prisvärt vin

• Smurfa Gbg

Åker i natt på bussresa till Calles i Burg. Har tagit ut några olika alternativ efter timmar av surfning på Calles hemsida genom att leta upp dem på systembolagets hemsida och läsa om dem där. Vita viner på flaska - Oude Kaap, Gallo Sierra Valley eller Stoneleigh. Röda viner på flaska - Faustino Rioja, Moutepulciano d´Abruzzo eller Gallo Sierra Valley. Bröllopsskål - Chapel Hill (provdrack det igår och fick godkänt) Tar tacksamt emot tips o tycke om någon smakat något av vinerna.

• Smurfa Gbg

BlivandeOhlsson: Vi har tänkt ha olika vin till mat resp. mingel. Hade ni Mauro och San Tiago till maten?

• grodan07

Kollar febrilt era tips, tackar! Smurfa,Gbg :Moutepulciano d´Abruzzo har jag druckigt, om jag inte minns fel så var det väldigt gott. Det är lustigt, man har ju konsumerat en hel del vin men plötsligt är man helnojig över att välja fel. Dags att vila hjärnan...

• Tess070908

Kan tipsa om ett gott rött vin, Gandia. Helt suveränt gott!

• Superpuman

Finfint riesling: Dopff & Irion, Frankrike (Alsace)
    Gott billigt rött: Mezzacorona Lagrein, Italien (Trentino)

• FruOhlsson

Smurfa Gbg:
    Ja vi ska ha dessa till både maten. Som brudskål köper vi chapel hill till gästerna och vi själva dricker "gula änkan", men det köper vi på systembolaget. Tjänade inte så mycket på att köpa chapel hill i Tyskland plus att man kan ju lämna tillbaks på systemet om det blir över...

• grodan07

Tess070908;
    Vilken Gandia är det? Hittar inte på systembolaget men hittar fler varianter på calles, ett spanskt vin.

• Sussa - juni 07

Vi ska ha ett rött vin som heter "Da Luca" som finns i bordershopen. En baginbox kostar 140 kr. Jag personligen föredrar detta över Mauro. Det har en mycket fylligare smak. Men som sagt, smaken är som baken...

Smurfa Gbg:

Om inte jag minns helt fel är Moutepulciano d´Abruzzo ett mycket gott vin!

• mazarinen

Sitter också och tittar på "tysklands priser"

Undrar vad ni skall äta till dessa viner?
    Vi ska ha buffé och är inga vin drickare...behöver jag säga att vi kört fast!? M2B och Toastmastern åker nästa helg till "Calle"

• FruOhlsson

mazarinen:
    Vi ska ha buffé, potatisgratäng, äppelmarinerad skinka, rostbiff och så något mer kött, sallad med räkor och bacon (en kletig historia) och en grönsallad

• Smurfa Gbg

mazarinen :Vi var på Calles igår. Det röda vi hade tänkt oss var slut, vi blev lite stressade för det var mycket folk men vi chansade och köpte San Tiago. Men i vilket fall så är de mycket hjälpsamma i butiken och tipsar gärna om viner som kan passa till den mat man tänkt sig. De har också olika kampanjer varje vecka. Våra kompisar som var med ska bjuda på buffé o de blev rekommenderade Santa Christina. Lycka till!

• mazarinen

Smurfa Gbg: Ok tack. Vi har suttit och tittat lite på vad vi ska ha nu i kväll.
    Och tittat ut ett par viner för att M2B inte ska stå helt handfallen på lördag

Men det är svårt när man inte dricker vin så ofta. Lättare med Öl och cider

Sedan är det ju sprit och likör också. *Pust*

Fick ni tag i allt ni ska ha?

Vart gifter ni er? Blir det i Gbg? (antar det pga ditt nick ) Vi gifter oss i Gbg´s N.Skärgård i september
    OBS! Bara nyfiken du behöver inte svara!

• Smurfa Gbg

mazarinen: Vi fick tag på allt. Nu ska vi bara komplettera med alkoholfritt, men det köper vi på ica kan jag tänka . Vi bor i Göteborg men är från Växjö så vi gifter oss där. Har stor del av släkt o vänner där, så det underlättar för dem, men funderade länge innan vi bestämde oss. Just skärgården är så vacker här i Gbg så jag avundas er lite.

• grodan07

hej! Här kommer en liten rapport hur det gick med vår "spritresa"! Det blev inte vinet som vi tänkt köpa då det var slut. Vi var både på bordershopen och calles och handlade, både ställena går det provsmaka, det är bara att be så korkade det upp några vi ville prova. Vi införskaffade till förrätten Les Fumées Blanches. Till huvudrätten blev det Gallo cabarnet/sauv för cirka 30 kronor flaskan. Vi är nöjda!! Vin tips till er som köper bag in box, chill out boxarna är väldigt goda och prisvärda!

Svar på tråden Ni som är duktiga på vin...