• Skogshuggarbrud

Schalinsringar...

Jag och min sambo ska nästa vecka till helsingborg och Hellkes Showroom för att titta ut och beställa våra ringar. Men för en tid sen så kom det hem reklam från guldfynd om att de för tillfället har den lilla ringen på köpet vid köp av två ringar i samma modell. Nu till frågan, jag har hört att guldfynd m.fl både döper om schains ringar och att de innehåller mindre guld än vad "äkta" schalinsringar gör, stämmer detta? Ringarna som vi funderar på och ska titta på kommer att kosta oss ungefär 5000kr hos hellkes... Någon som vet om det stämmer? Annars kanske man ska passa på att köpa dem på guldfynd...

• Svar på tråden Schalinsringar...
  • ~L8~

Vi beställde våra ringar från Guldfynd när vi förlovde oss i november.
    Varför skulle de ha mindre guld i sig när Guldfynd endast är återförsäljare till Schalins? Skulle guldfynd sitta och göra om ringarna?
    Guldfynd har inte alla Schalinsringarna utan endast ett antal modeller.
    Sant är att de döper om ringarna till andra nummer.

• klurifax

Min guldsmed säger att schalin specialtillverkar ringar till guldfynd och att de är lättare än motsvarande ordinarie modell. Jag vet inte om det stämmer men så sa han.

• klurifax

Guldfynd är ingen "riktig" återförsäljare, de finns inte med som återförsäljare på schalins hemsida...

• ~L8~

Så då är inte Guldfynds Schalinsringar äkta då?

Tur att vi ska byta ut våra förlovningsringar när vi gifter oss i juli.

• Mrs.K

www.schalins.se/news.asp

Har era ringar samma info så ÄR det inget avvikande med guldet eller kvalitén på Schalins-ringen utan helt enkelt en tvättäkta Schalinsring. Oavsett om det är guldfynd eller kalleankas guldsmedja som säljer ;)

• PennyJenny

Det är väl äkta Schalinsringar på Guldfynd oxå, men specialtillverkade för just dem och därmed inte rätt av jämförbara med de ringar som andra återförsäljare har.

• TezzAmore

Skogshuggarbrud: Det finns mängder av gamla trådar här på BT om just Schalins ringar! Jag vet för jag letade efter massa info för jag hade hittat en vigselring som var av märket Schalins. Jag hade hört från en del guldsmedar att Schalins ringar inte var bra osv. Men efter mycket efterforskning så köpte jag min ring ändå och än ångrar jag mig inte!

Det som oftast diskuteras när det gäller schalins ringarna är att schalins inte gått ut med hur hög palladiumhalten är i deras vitguldsringar! Den ska vara minst 14% för att anses som bra (enligt vissa affärer)

Iaf. om det är en ring i gult guld så är den precis lika fin och innehåller lika mycket "fint" guld som en ring av nått annat märke! Se bara till att den är stämplad med märket Schalin (eller BÖS om den är gjort innan 2006). Det ska även vara en kattfotsstämpel i...

Schalins tillverkar ringar, men har ingen egen affär utan säljer sina ringar genom återförsäljare i sverige. Tex. Guldfynd säljer visa modeller som inte säljs i andra affärer, men de är inte sämre för de. Bara att de blir lite mer exklusiva eftersom de bara går att köpa i en viss affärskedja...

• Skogshuggarbrud

Har någon av er köpt ringar på hellkes och fått alla de stämplar som det ska vara i en schalins ring?
    Har ni som köpt de på guldfynd eller liknande också fått stämplarna? Bara så man vet nu i förhand, annars så känns det kanske som om man ska börja kolla på andra ställen...

• TezzAmore

Skogshuggarbrud: Jag tror inte att du behöver vara orolig för att det ären kopia som du får... står det att de säljer schalinsringar så är det säkert så! För att vara garanterad är det bara att titta inuti ringen och se att den är stämplad!

• klurifax

Alltså guldfynds ringa ÄR äkta, men inte exakt samma som övriga schalinsringar, eftersom de är specialtillverkade för att kunna säljas till något lägre pris.

• maja07

Jag har en vitgulds schalinsring med två stenar som jag har haft i 2 år. Är mycket nöjd med den.

Tycker det är skittråkigt med dessa ryktesspridningar "jag har hört att...", kattmat på pizzan osv....

Det heter ju inte guldFYND för inte. Ringarna är ju mkt tunnare = har mindre guld = kostar därför mindre.

• ~L8~

Mycket tunnare vet jag inte om min ring är som kommer från Guldfynd. Den är 1,9mm hög.

• DalaAnna

Hmm.. Detta verkar vara ett riktigt virrvarr... Jag arbetar på Guldfynd. De förlovningsringar vi säljes är inte av sämre kvalitet. Eftersom Guldfynd är en väldigt stor återfösäljare till schalins, kan schalins ge koncernen ett bra pris på ringarna. När Guldfynd har erbjudanden som "den mindre ringen gratis" genererar detta att vi säljer sådana stora mängder förlovningsringar att det ändå lönar sig för oss att ha detta generösa erbjudande. Som tidigare nämnts, så bör man kolla stämplar i ringen, om man är osäker på guldhalten! 750 (75% guld i ringen, dvs 18 k guld, och BÖS (guldsmed Bror Örjan Schalin) står det alltid i Schalins ringar! Ringarna från schalins är inte specialtillverkade för Guldfynd, utan är samma ringar som säljs hos diverse återförsäljare. Så om någon undrar nåt mer om ringarna från schalins, fråga i butik! Bättre det än att en massa konstiga förvirringar uppstår!

• Vidalila

jo det stämmer att guldfynd har mindre guld i sina ringar, och en "sämre" klarhet på sina diamanter jämfört med andra affärer i samma koncern - dvs. hallbergs, albrekt och guldfynd - de tillhör alla samma ägare. dyrast av dem är hallbergs och billigast är guldfynd.

jag fick det grundligt förklarat för mig när jag köpte min ring nämligen!

• Vidalila

men 18 k är alltid 18 k, men de är t.e.x tunnare, (för att förklara mig ytterliggare)

• Klurifax

DalaAnna
    BÖS är den gamla stämpeln, nu ska det stå schalin i ringen.

En undran, varför står inte Guldfyndsbutikerna med på Schalins lista över återförsäljare?

Jo, för att de ringarna som finns på schalins hemsida inte är 100% identiska med de som schalins säljer till Guldfynd. De specialtillverkas, men är äkta. Detta svaret fick jag av både min egen guldsmed, samt när jag var inne och pratade med Hallbergs... Båda dessa är återförsäljare som står med på schalins hemsida.

Konstigt att inte Guldfynd fått samma information. Det verkar dessutom svårt att få ett svar direkt från schalins, då de bara svarar genom sina återförsäljare!

Det verkar svårt att gå till botten med denna fråga och få reda på "sanningen"!

Men jag vill förtydliga att alla ringar märkta "BÖS" eller "schalin" är ÄKTA schalins ringar!

• Charlotte & Ronny

Vi har letat länge och mycket efter ringar innan vi bestämde oss. Även på Guldfynd. Vi hittade samma ring som fanns på Guldfynd även på ett annat företag som var mycket mer prisvärda än Guldfynd. Så guldfynd är inte alltid ett guld-fynd! ;)

• DalaAnna

:Vidalila

nej, guldynd har inte mindre guld i ringarna. alla våra ringar är 18 K, och innehar alltså en guldhalt på 75%.

om klarheten i diamanterna.
    Hallbergs-VVS klarast diamanter, därav högst pris.
    Guldfynd - Wesselton diamanter, bra kvalite - därav priset.
    Albrekts Guld- piké, mest infattningar i diamanterna - och därav priset! (billigast)

• Gable

DalaAnna, Vidalila menade nog att vikten på ringen är lägre hos Guldfynd jmfr med andra. Alltså att det är mindre guldmängd man betalar för.

Svar på tråden Schalinsringar...