• Hjärtat

Hur blev du friad till?

Jag är nyfiken på hur ditt / ert frieri gick till.

Det vore skoj att få en sådan detalierad beskrivning som möjligt, då det är roligt att få läsa om hela händelseförloppet.

/Hjärtat

• Svar på tråden Hur blev du friad till?
  • Fru Cinderella

Det blev jag inte, jag friade till min dåvarande sambo

Sen sparade vi ihop till ringarna gemensamt och förlovade oss ett halvår därpå. Nu ett år senare är vi gifta sen två veckor tillbaka!

• Te66an

Jag skulle hälsa på min prins när han pluggade i USA. Vi åkteen vecka till Hawaii och där gick han ner på knä på boardwalken och frågade om jag ville krypa in i hans hjärta för alltid. Klart jag ville det!!!:)

• PennyJenny

Blev inte friad till. Beslutet om vårt bröllop var ett resultat av långa och hårda förhandlingar. ;)

• Kajsa 0721

För några veckor sedan kom jag hem från jobb och träning, svettig och med träningskläder på mig. Möter en kostymklädd sambo i hallen. Han hämtar rosor, champagne, går ner på knä, öppnar en liten röd ask med en diamantring i och frågar om jag vill gifta mig med honom.
    Jag blev alldeles överväldigad, skönk ner på golvet och kastade mig om halsen på honom. Glömde säga "ja" utan i stället blev det "men det är väl klart att jag vill!"
    Sedan smällde champagnekorken, vilket också var startskottet på den halvtimme jag hade på mig att göra mig vacker inför restaurangbesök. M2b hade bokat bord på en lyxig, nyöppnad restaurang som jag har suktat efter. Det blev sååå himla mysigt och romantiskt!

Hjärtat, hur var det för dig?

• Anna84

Min man hade precis fått sin lgh (den 1 nov, en tisdag) så han var där rätt så mycket och städade och gjode fint. På fredagen undrade han om jag kunde komma över till honom, han ville ha lite sällskap för han putsade fönsterna. Och mycket riktigt, när jag kom gående nedanför så står han och putsar fönstret.
    Jag går upp för trappan och när jag kommer till dörren så är den lite öppen och jag hör musik. Då han jag gjort en gång med rosenblad och kantat det med värmeljus. Jag går in och ser vardagsrummet och där är massor med rosen blad på golvet (lägenheten var tom, inga möbler) och en gången av värmeljus fortsätter fram till att han har skrivit med ljusen I "hjärta" (formade ett hjärta med ljusen.) YOU. Det fanns ett litet bord med två stolar och massor med rosor stod nedanför.
    Där satt min man på stolen. Han spelade vår låt på steron och han frågade om jag ville dansa. Som jag bölade!!!! När sången var slut tog han ringen som var i asken i hjärtat och gick ner på knä och frågade mig! Kunde knappt svara, var så lyckling och tårarna bara rann för det var så fint.
    Min man är kock så han hade lagat en 3 rätters middag. Det var såååååååå romantiskt!

Han hade köp ringen 6 månader innan. När vi hade varit tillsammans i 5 månader. Han var säker på att denna flicka var den rätta!
    Och han var så gullig för han frågade min mamma om "lov" innan. Gulligt av honom.

• Nattson

Min blivande kom till jobbet en fredag´s förmiddag. Han hade en bukett blommor med sig som han gav till min kollega. Sedan kidnappade han mig till Arlanda. Han hade packat kläder, halva badrummet osv. Han vägrade tala om vart resan skulle gå. när vi kommer fram till check in tanten så säger hon Paris? Jag tappade hakan och bara stirrade på min sambo. Dagen efter, när vi gått runt lite i Paris så undrar han om han får låna min mob. Säger att hans inte funkar och att jag ska slå numret till mina föräldrar för att testa. Så jag gör det och han tar telefonen. När han får min pappa på tråden så hör jag honom säga: Det är något jag vill fråga dig. Får jag gifta mig med din dotter.... mitt hjärta stannade och jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Vi var mitt i en park i Paris. När han lagt på så tar han fram en ring, går ner på knä och friar!! Jag var först helt allvarlig och svarade klart och tydligt ja. Sen brast det och tårarna rann....
    Det hela var mycket romantiskt!

• Rosviol

Förlovningen: Vi förlovade oss den 19 november 2004 hemma hos mina föräldrar. Tanken var först att jag skulle komma hem till "fästmannen" i Tumba. Jag skulle säga JA och sen skulle hela min familj komma på middag för att fira. MEN, Jag var alldeles för sjuk, så planerna ändrades.
    "Fästmannen kom till mina föräldrar istället, hade med sig mousserande vin "Asti Cinzano" och cider till mina minderåriga systrar. Han ställde frågan och jag sa JA, trots röd näsa, otvättat hår och med astmamaskinen i munnen. När det offentliggjordes kastade sig min mamma i bilen och åkte och handlade "festmiddag", tanken var att det skulle serveras falukorv med makaroner.

Frieriet: Exakt 2 år efter förlovningen ställde m2b den stora frågan "vill du gifta dig med mig?".
    Dagen började med att vår 2 årsdag firades med en havreflarnstårta hemma hos m2b's föräldrar. "Svärmor" visade en ny snygg festblåsa och sade på skämt "nu får ni allt ta och ställa till med fest eller bröllop, så jag får användning av den". Sedan väntade bilresan hem och vid 21,00 kastade vi oss in på ICA för att köpa något att äta. Väl där inne sa jag lite uppgivet "Jaha, då blir man inte gift nästa år heller. Skulle ju ha varit en perfekt dag idag med tanke att man ska ha ett år att planera och så. Jaja, det är säkert bäst så!"
    Äntligen hemma tändes ljusen, bordet dukades, vinet hälldes upp och maten avnjöts. Jag blev helt paff när han tog fram en flaska Asti Cinzano ur kylen och ett litet fyrkantigt paket från Guldfynd (jag hade ju då inte planterat/införskaffat någonting). Han ställde sig på knä och sa några väl valda ord. Jag anade fortfarande ingenting, trodde att allt detta hade med våran 2 årsdag att göra och att han satt på knä tänkte jag inte ens på.
    I paketet låg det ett brythjärta:

"Vill du dela mitt hjärta och gifta dig med mig?"/M2B

• Snart Fru Seefeldt

Min m2b hade tagit ledigt fran jobb at mig och sa att jag bara skulle packa en vaska.

han hade planerat en luftballongsfard men jag hade ingen aning om vart vi var pavag. Tyvarr blev det lite ostabilt vader sa det blev installt sa han tog mig upp till london eye istallet.

Halvvags upp berattade han att overraskningen var ballongfarden. Jag blev helt till mig av nervositet och trodde saklart att det hade varit overrraskningen.

Nar vi kom upp till toppen gick han ner pa kna och tog upp en ask med en himla vacker diamant och friade efter en riktigt gullig karleksforklaring...

Jag grat...sen sa jag ja saklart

blev jag dubbelpaff eller...

• Hjärtat

Å, vad det är roligt att läsa om alla frierier

/Hjärtat

• rosesarered

Vilka fina frierier!!

Vi hade pratat lite smått om förlovning men inte på ett seriöst sätt. Men båda var sugna på det:)

En kväll hade jag varit och hälsat på mamma direkt efter skolan och kom hem lite senare än vanligt.
    Min pojkvän ringde på mobilen flera gånger för att kolla var jag befann mig och jag tyckte att det var ett lite märkligt beteende.
    När jag kommer hem så är det helt mörkt i lägenheten, i hallen står det några tända värmeljus och en lapp som uppmanar mig att gå in i vardagsrummet. därinne står min pojkvän uppklädd i kostym med middagen färdigdukad. Går fram till honom och han går ner på knä och frågar om jag vill förlova mig och gifta mig med honom:)

• Hjärtat

Finns det någon fler som vill dela med sig av sitt frieri?

/Hjärtat

• blueberrypie

Min man friade till mig på toppen av en vulkan på Java i Indonesien. Strax efter soluppgången...

KALLT men underbart...

• blueberrypie

...på Flores...(inte Java)...

• bonaqua

jag friade till min sambo på alla hjärtans dag 2005. vi har pratat om förlovning men jag tyckte jag väntat länge nog min sambo kommer aldrig till skott med saken.
    så jag friade till honom efter en god middag hemma. han fick 10 rödarosor så grät han *ler* vi ska gifta oss i augusti

• Rejca

Min sambo visste att jag gick och väntade på ett frieri och en dag när jag kom hem från jobbet var jag kokande arg. Min lillebror hade talat om att han skulle bli pappa, och jag var glad för hans skull, men levde rövare och svor över att vi inte tycktes komma vidare i våra liv. Min sambo hummade väl något, van vid mina utbrott som han är.
    Senare på kvällen frågade han om inte jag ville att vi skulle åka till Sthlm och se Mamma Mia som visst spelades där. Jag sa att det kunde väl vara trevligt, men "jag är inte så förtjust i musikaler, förstår inte varför folk måste brista ut i sång i tid och otid".
    Morgonen därpå när jag just hade vaknat låg han bakom mig och sa nåt i stil med: jag älskar dig, du betyder så mycket i mitt liv, och om du vill gifta dig med mig, så har jag två biljetter till Mamma Mia, i London, imorgon.
    Jag vet inte säkert vad som blev sagt eftersom jag knappt var vaken men till London for vi och vi såg Mamma Mia.
    Jag försöker få honom att fria igen, när jag är vaken, så att jag verkligen fattar och minns vad han säger, för som det är nu, så vet jag knappt vad han sa, och kanppt vad jag sa heller! Men vi gifter oss om 43 dagar iaf... B-)

• nina&micko

Jag är nog den mest oromantiska av oss alla här då.
    Jag var jättesjuk och var hemma från jobbet, arg som ett bi för att vi ej hade någon mat hemma så jag ringde till honom och sa att han MÅSTE åka och köpa mat och ta med sig hem... Men han var juh så himla snäll och go och sa att "visst, älskling, klart att jag gör det"... Då fick jag lite dåligt samvete så upp ur sängen med dunkande huvud och snoret rinner, och armen i gips. Va juh tvungen att duka fint nu när han e så snäll, lite levande ljus och grejer sen skrev jag en liten lapp och la i hans vinglas... "Vill du gifta dig med mig?" Sen 3 små rutor... "Ja", "Nej", "Kanske"!
    Jag kan glatt tillägga att han kryssade i "Ja"!

• Hjärtat

Åååå, vad det är roligt att läsa era berättelser

• tinlan

Min blivande man och jag skulle åka till Köpenhamn i vintras tillsammans med hans föräldrar.
    Jag hade sett fram emot att åka bort en helg utan barnen:).
    På Fredag kvällen strosade vi omkring och tittade på stan.Fick syn på en affär som sålde brudklänningar,stod och beundrade klänningen i fönstret (hade ingen aning om vad som komma skulle).

På Lördag morgon vaknade jag tidigt gick in och duschade gjorde mig iordning för att gå ner till frukosten.
    Då knackar det på dörren det var roomservice. Jag sa att det måste blivit ett missförstånd för det hade vi inte beställt.Då sa han, jo nu ska du bara sätta dig ner. In kommer en bricka med chokladdoppade jordgubbar ,champagne,wienerbröd m.m.Då börjar jag få puls kan jag säga:)

Han går ner på knä plockar fram en liten ask och frågar om jag vill gifta mig.Snacka om att bli tagen på sängen (hihi). Vi har varit tillsammans i 14 år och pratat flera gånger om giftermål. Jag hade verkligen inte en susning om att han planerat detta på våran resa,förstår inte att han har kunnat hålla det hemligt.

Tänk jag höll på att köra roomservice killen på porten,han visste ju så han bara stog där och flinade.

Kvällen innan när jag stod och tittade i fönstet på brudklänningar,hade min sambo nästan dött,han trodde att jag hade "kommit "på hans plan.

Efter att jag hade lugnat ner mig,ringde jag hem till min mamma och berättade den glada nyheten,hon berättade i sin tur för våra barn. Pojken som är 12 blev själaglad han har väntat på detta:)

Nu sitter man här och planerar för fullt till bröllopet den 25 Augusti.

Svar på tråden Hur blev du friad till?