• Cindrella

Öppna presenter på festen....

Har läst i andra trådar, och tycker själv också, att presentöppning på bröllop verkar ganska trist.....

Men ändå vet jag inte hur vi ska göra??
    Vi kommer vara ca 20 gäster bara, så att öppna presenter borde inte ta så lång tid. Dessutom vet jag att de som kommer (släkten) är oerhört "Jo men klaaaaart ni ska öppna dom nu!!!" av sig och gärna vill kolla vad vi fått o sånt där.

Vad tycker ni? Att öppna dagen efter är inget alternativ för oss eftersom vi åker bort direkt efter festen.

• Svar på tråden Öppna presenter på festen....
  • toastmastrarna

För 20 pers så borde det inte ta så lång tid.

Man kan ju dela upp det så man öppnar lite presenter då och då... Inte alla på en gång. På så sätt orkar folk engagera sig och ta del av öppningen på annat sätt. Plus att ta det inte allför sent heller.

• Fru Cinderella

Men om du tycker det är tråkigt, varför överäger ni då att ha det?

• Troll-P

Ett alternativ är att be någon som hjälper till att öppna presenterna under middagen. Då kan ni titta och beundra allt tex när man äter tårta/dricker kaffe, utan att lägga tid på själva öppnandet.

• bröllops häxan

Öppna dagen efter.*L*

• malle_1

Man kan också be någon annan öppna och lägga fram presenterna på ett bord så att alla kan se. Men som sagt om ni är så få borde det inte behöva bli så långdraget...

• pralm

jag ville inte öppna på festen men frågade för säkerhets skull min mamma svärmor o mormor vad dom tyckte och alla skrek rakt ut att självklart måste vi öppna alla paket på festen! så var det med den saken :) bara att öppna på för vår del... dubbelt upp för den delen då vi har dop samtidigt också..

• bröllops häxan

MEn om ni inte vill öppna dom på festen?? Om dom vill öppna så kan dom då ordna ett eget bröllop där dom öppnar sina presenter. Viktigaste är ju hur ni vill ha det. Inte alla andra. Det är ju erat bröllop. Jag tycker det är as tråkigt att se vad folk får av andra på sina bröllop. oavsett om det läggs upp på ett bord. Men det är jag det.

• toastmastrarna

Eller så har ni en lysning en vecka innan eller så...

• Cindrella

Anledningen till att vi ändå nog/kanske öppnar paketen på festen är för de andras skull helt enkelt..... Vet att det är vårt bröllop, men det är så mycket annat som vi inte kommer ha som man traditionellt har så det känns som man kanske borde göra nåt som "gamlingarna" vill.....

Vare sig min eller gubbens släkt bor i samma stad, så alla har resväg på ca 20 mil.... därför det blir lite krångligt att ta det nån annan gång också.... *funderar*....

• bröllops häxan

Ja..men då vet ni hur ni ska göra då ;)

Lycka till *L*

• toastmastrarna

Kör uppdelad presentöppning med några paket efter förrätten, några efter varmrätten osv eller så. Då blir det itne så långdraget, varken för er eller gästerna.

Alternativt be någon annan öppna paketen.

Men tror du att ni får väldigt väldigt massa paket? De kanske har lagt ihop till ett... Då är problemet löst... *fniss*

• Cindrella

toastmastrarna---> *hihi* Så sant så.... dessutom blir det någ några paket i kuvertform Ibland behöver man "se" problemet på dataskärmen innan man bestämmer sig

• Majsan_älskar_Martin

Att öppna presenterna på festen är enligt mig ett "big no no". Min kusin gjorde det och det var förfärligt. I nästan 2 timmar skulle vi stå där och se på när de öppnade och läste alla kort så alla fick veta vad de fått och från vem. Och maken blev sur och irriterad och hyschade gästerna när de pratade/ville mingla.
    Nej fy...

• Lillsys

Vi hade tänkt att vi inte skulle öppna paketen på festen men det blev stora protester från familjerna och vi vill inte bråka över en sån struntsak tyckte vi.
    Så vi kommer att öppna paketen vid tårtätningen, eftersom vi tar först så är vi klara långt innan gäst nr 100 har tagit så då passar vi på att öppna paketen. Vår toastmadam kommer att informera om att dom som vill se närmare på presenterna får göra det efter alla ätit klart tårtan.

• förhoppningsis

öppna paket när ni äter tårta då, ni kan öppna och äta samtidigt, så står ni så folk kan sitta å äta å titta på samtidigt.
    Med 20 gäster, där säkert flera är par eller har gått ihop så blir det nog inte så många paket så det borde inte ta nån evighet

• Ellte

Tror också det är helt okej när det är såpass få gäster :) Kan ni dela upp det är det ännu bättre!

Däremot säger jag precis tvärtemot de andra i tråden! Låt inte nån ANNAN öppna paketen, det är det värsta jag varit med om på bröllop jag varit på! Alla paket som många gäster lagt ner möda och tanke på att slå in vackert slets upp av brudparets mödrar och systrar och fästes ihop med respektive kort för att sedan ställas upp på display för gästerna. Själv lägger jag ofta ner mycket tanke, pengar och ansträning för att göra speciella och vackra paket och skulle bli förfärligt ledsen om den paketet var gjort för inte ens såg det... Säg isåfall till i förväg att alla gäster ska slå in paketen i cellofan eller inte alls så slipper ni öppna och gästerna slipper bli ledsna ;)

• förhoppningsis

ha lysningsmottagning som man hade förr å i vissa fall nu oxå, alla gäster kommer över nån vecka innan å tar med presenterna minglar å man lär känna varnadra lite.

•  Miss Cee

Ni behöver inte göra det till en egen programpunkt om ni inte vill, utan öppna lite då och då, så gästerna inte behöver titta på hela tiden.

Men låt ingen annan öppna. Vi hade tex flera gäster som lagt _massor_ av tid på själva paketet, med små fastsatta fjärilar, snyggt papper, speciella band, konstgräs och jag vet inte allt. De hade blivit extremt besvikna om inte vi hade sett deras möda...

Svar på tråden Öppna presenter på festen....