• luscious

Studenter! Hur har ni råd?

För lite mindre än en vecka sedan så överraskade sambon mig med ett "frieri"! Vi ska båda börja plugga till hösten och i ca. 5år framöver och hade väl tänkt gifta oss först när vi är färdiga, men nu har vi börjat leka med tanken på att gör det tidigare...men hur sjutton får man råd? Som student lever man inte fett direkt.

Vet att många får hjälp av sina föräldrar men det är inget alt. för oss förutom kanske nån tusenlapp och det kommer man inte långt på.

Berätta gärna hur ni tänkt göra och hur det ser ut ekonomiskt

• Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?
  • student85

Jag och min fästman ska gifta oss sommaren -09. Då kommer han har varit klar med utbildningen i ett halvår och jag precis blivit klar.

Vi har uppskattat att vi behöver ca 40-50 000 minus min ring (som hans lön halvåret han hinner jobba får gå till :)). Vi tänker definitivt inte snåla på bröllopet utan sparar hellre innan. Anledningen till att det ändå blir relativt billigt beror nog mycket på att vi har rätt personliga saker som vi vill ha. Vi kommer t ex ha persiskt korsat med Dalarna som tema eftersom det är där vi har vårt ursprung. I min lilla hemstad i Dalarna finns inga dyra lokaler så det blir till att satsa på dukningen.

Vi kommer laga maten själva eftersom det inte finns persisk catering i den staden. Efterrätten och huvudrätten kommer antagligen innehålla mkt saffran så det köper antingen vi eller min blivande svärmor från Iran under resa. Vi kommer inte köra stenhårt på bröllopstårtan utan fyller ut med en massa klassiskt svenskt fika för att bryta av mot maten. Alkoholinköpsresor är smidigt eftersom vi bor i Gbg, vi kommer inte ha betalbar, vi betalar allt. Klänningen köper jag antagligen i Kina eftersom jag ska dit och plugga i sommar. Där kommer vi även köpa fint papper till inbjudningskort och annat samt antagligen en del dekorationer samt tyg till tärn- och brudnäbbsklänningar, samt eventuellt hans frack.

Sparandet kommer vi fixa med minst en tusenlapp i månaden från vanliga studielånet samt alla extrainkomster från jobb och stipendiesökande. Jag rekommenderar även varmt att sälja all kurslitteratur som du inte behöver efter kursen (vi har dubletter av allt eftersom vi läser samma så det är ett enkelt sätt för oss att tjäna pengar).

Sedan kommer vi inte åka på bröllopsresa direkt främst eftersom två nyexaminerade affärsjurister knappast är kända för att få superledigt direkt, haha.

• luscious

Vad roligt att vi ska gifta oss samma år, midsommarafton 2009 blir det för oss

Och vad spännande med persiskt blandat med Dalarna! Hur ska ni lägga upp det? *nyfiken*

Ja vi ska också lägga undan ca. 1000:-/månad varje månad, fram tills det ev. blir en liten bebis, då har vi kanske inte råd med 1000:-, men iaf 500:-

Sen ska mamma hjälpa oss med de få kronor hon har råd att spara. Klänningen funderar jag på att beställa från någon sajt...ex. Kanacca, 1koo eller liknande.

• student85

Ja, jag såg det, skoj!

Åh, det finns så många idéer som flyger runt just nu, får se om jag kan ge ngt mer konkret svar längre fram. Var ju trots allt bara en vecka sedan vi fick på oss ringarna ;).

Ja, det sparar man som sagt lätt. Jag brukar spara 1000 och shoppa för 1500 samt går på gym så drar man in lite på de sista två så kan det sparas ännu mer (till saken hör att vi bor centralt så hyran är rätt dyr). Vår förlovning gick säkert på 13 000 bara den så spara funkar om man vill, haha. Bebis kan säkert vara lite fördyrande, ja, haha.

Aha, det blir säkert bra. Ebay brukar ha underbart fina klänningar annars om man gillar vintage. Köpte själv klänning till förlovningen på det sättet eftersom jag inte ville ha en vanlig klänning då.

• luscious

Ja vi bor också mitt inne i stan här och hyran ligger på nästan 6000:- men vi vill inte tumma på boendet. Är ett bra område och en fin lght. Gymkortet är 349:-/månad på SATS, sambon har ett likadant men betalar bara 315:-.
    Sen har vi vovve också som kostar ca. 800:-/månad i utgifter.

Ja vi är ju inte ens förlovade än...på midsommar i år är det dags! Ska inte göra något speciellt, vi ska bara i vårt sommarhus vid havet i Norge tillsammans med några vänner och fira på restaurang i Oslo.

• luscious

Kikar ebay för fullt Vill ha en klänning med snörning i ryggen efsm man inte riktigt vet om dem passar...men de flesta klänningar jag vill ha har dragkedja bak...*suck*

• luscious

www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20621777.html

Det här underbara cafeét ligger ett stenkast bort från vår lght och är helt fantastiskt! Hyrs även ut...perfekt! MEN det är bara 20platser inne och 30 ute...

Perfekt om solen skiner, då man kan vara både ut och inne men om det blir regn, vart sjutton ska man göra av de som inte får plats inne?!

• luscious

Sorry....blev en lite mer morbid länk än vad som var menat...detta är rätt länk:

web.telia.com/~u55405695/grafik/fikastallen/Slusswakten_04.jpg

• Cira

Jag ska snart läsa igenom hela tråden men innan dess tänkte jag posta en fråga.

Jag och min sambo pluggar båda. Vi har varit förlovade i ett år och åtta månader (tillsammans i fem år) och nu funderar vi på att gifta oss till nästa sommar. Vi är osäkra på hur mycket pengar man behöver spara. Hur mycket tror ni att nedanstående bröllop kostar med 40-50 gäster (varav en del barn)?

Det vi ännu så länge har kommit överens om är att det blir ett borgerligt bröllop. Till festen tänker vi hyra en hembygdsgård och ha ceremonin utomhus utanför gården. Jag vill inte ha en stor vit klänning utan mycket hellre en fin "vanlig" klänning som man köper på affär eller eventuellt låter en bekant sy upp. Hans kläder är vi mer osäkra på. Håret tänker jag övertala en kompis till att fixa. ;) Vi behåller våra gamla förlovningsringar och graverar in ett nytt datum i dem. Maten tänkte vi buffé typ pajer som vi fixar själva innan. Två glas vin eller öl till buffén sedan bar till självkostnadspris. Tårta/bakelser, inbjudningar och dekoration fixar vi själva. Blommor har jag tänkt plocka utomhus.

Nu har jag säkert glömt en massa kostnader (påminn mig gärna då) men vad tror ni man kan räkna för budget på detta? Är 10.000-15.000:- orimligt?

Svar på tråden Studenter! Hur har ni råd?