• gargis

Kaffe till efterrätt el tårta?

Vi ska servera både efterrätt(marinerade jordgubbar och glass) och tårta men inte direkt efter varandra.Vi ska servera efterrätt direkt efter maten och tårtan ska vi servera ett par timmar efter maten.
    Nu är min fråga,ska man servera kaffe och avec till efterrätten eller tårtan,och vad ska man isåfall bjuda till det andra alternativet?

• Svar på tråden Kaffe till efterrätt el tårta?
  • 20071231

Vi bjuder kaffet till tårtan, tycker det blir bäst så.
    Kanske kan ni ha ett dessertvin till efterätten?

• fru Vargtass

Jag känner verkligen igen ditt problem, vi har haft samma huvudbry. Nu har vi kommit fram till följande lösning:

Till efterrätten (pannacotta) serverar vi kaffe och avec. Till tårtan serverar vi mousserande vin, enligt tips från någon här på BT. Dels tror jag att många (i alla fall av våra gäster) förväntar sig kaffe efter maten, och sen är det ju rent praktiska saker. Vi räknar väl med att bordsplaceringen är "bruten" vid tårtan, och att då bära runt på en kopp kaffe, ett fat med tårta och ett glas avec känns lite knöligt. Bra mycket enklare då att bära tårtfat och ett litet champagneglas. Dessutom känns det festligare och drar kanske igång festen lite mer än kaffe gör.

Detta är säkert inte helt enligt etiketten, men vi bryr oss inte så mycket om det.

• gargis

Det låter ju praktiskt att servera kaffe direkt efter maten och det är nog sant att många förväntar sig det.Har aldrig druckit champagne till tårta men det låter ju gott..
    Tack för svaren.

• jagärsåkär

Oj vad bra att du tog upp det för jag hade inte ens tänkt på det... Vi står inför samma problem.

Jag tror vi gör så att vi serverar kaffe på maten (till efterrätten eftersom man är superkaffesugen då) och sen till tårtan kommer gästerna få välja mellan kaffe, dessertvin och champagne.

Eller också får de alltid välja mellan dessa tre, även till efterrätten. Får se.

• Fru Cinderella

vi hade kaffe till både och, väldigt uppskattat

• Marcus Brud

För våran del blir det ingen alkohol alls då det ska vara middag i församlingssalen :) Så nog blir det kaffe till tårtan bara :) Och alkoholfritt vin och cider :) Många kommer bli besvikna, men man måste ju följa reglerna :)

• gargis

Det är ju faktiskt sant att man kan ha kaffe till både och egentligen eller att man kan låta folk välja mellan kaffe och något annat,vilka bra ideer man får här:)

• Fru Cinderella

För att utveckla vårt så hade vi självservering på kaffe både till efterätt och tårta så det fick du gå och ta själv om du ville ha

Under efterrätten stod det vinet som blivit över sedan varmrätten kvar på borden, samt läsk.

När tårtan serverades var baren öppen, så förutom kaffet så kunde man välja vad som helst därifrån

En sak vet jag i alla falls om är inbiten kaffedrickare att hade jag inte fått kaffe till efterätten vid 9 (Hade inte druckit kaffe sedan klockan 1 vid lunchen) så hade jag somnat efter all maten!

• fru Vargtass

Fru Cinderella
    Det är så jag har resonerat oxå; först lite kaffe så folk vaknar och sen bubbel så festen kommer igång ordentligt lagom till dansen. :D

Vi tänkte ha kaffe till båda först, men när jag hittade tipset om bubbel här på BT så tyckte jag det lät klockrent. Min mamma lät dock lite skeptisk när jag nämnde det häromdagen, men skit i det! ;)

• ullis_dfs

Vi kommer att ha vanlijparfait med marinerade bär (jordgubbbar, hallon mm) som dessert. Efter det förflyttar vi oss från matsalen till salongerna där det blir kaffe, chokladpralin och avec.

Några timmar senare kommer bröllopstårtan fram och till den serverar vi Asti Cinzano (sött vitt mousserade vin) allt enl rekommendationer från vår sommalier/restaurangchef.

• tree

kankse champagne till jordgubbar och kaffe med tårta senare.. det ske också hjälpa alla att hålla sig vaken

• Fru Cinderella

Mamma var också skeptisk när jag nämnde kaffe till efterrätten, men min hon bidde helt lyrisk när hon sen kände kaffedoften

• Jättelycklig

Vi har tagit bort efterrätten och kör ostar istället. Sedan kaffe, avec och tårta.
    Annars blir det lätt "tårta på tårta"...

• viktualia

gargis - vi hade samma frågeställning innan. vi löste det genom:

Efterrätten - dessertvin
    Tårta - kaffe/te och avec

Svar på tråden Kaffe till efterrätt el tårta?