• Theresekarlsson

Hur ska din tårta se ut?

Igår var vi och beställde tårta på "Tårtverkstan" i Täby....

* Vit tårta, 30 bit
    * 2 våningar
    * Röda rosor & vita callor
    * Silverkulor
    * Hallon & choklad mousse
    * Text där de ska stå: Therese (hjärta) Reza

Barnen får en egen figurtårta (Bamse), 12 bit med princessfyllning.

Pris för allt....1600:-

Hur ska er tårta se ut????????Och hur mycket ska ni betala för den?????

• Svar på tråden Hur ska din tårta se ut?
  • SpookysKira

Vi betalade $3.50 / bit, sa ungefar 25 sek.

• N&N

Måste ställa en dum fråga, ska garnera våra tårtor själv med rosor, men tror ni att de färgar av sig på moussetårtor, ge mig några bra tips? Hur långa skaft ska man ha kvar...?

• fru?

Vi kommer att ha vita fyrkantiga bakelser med ett vitt "sidenband " längs med botten och ev pärlor runt kanterna och en vit ros eller vårt monogram på toppen
    Chokladbottnar, med mörk chokladmousse,rommarinerade hallon och chokladganach :)

• fru?

Glömde skriva ... strax under 30:- st och ungefär 58 st (funderar på att köpa två extra till vår frukost dagen efter :) )

• maljor

Vi kommer ha helt vita tårtor (ingen bröllopstårta). 5st 16-18 bitars för 1325:-
    Sen så köper vi lösa sockerblommor och trycker dit själva plus att min blivande är händig så han gör tårtställningen själv (istället för att pröjsa 2500!!! för den)
    Alt. att vi sätter dit riktiga rosor =)

• gargis

Ni som ska ha amerikanska modeller på era tårtor,behöver man en vanlig tårtställning,eller används något annat?
    Spookyskira
    vilken otroligt söt tårta ni hade!!Får man fråga vad bavarian creme är för något?

• thalia82

vi letar tårtor just nu, men har hittat ett ställe (chokladcaféet i Uppsala)som gör chokladmousse-tårtor med hallon- eller passionsmousse-fyllning för 32 kr/bit. ca 70 bitar behöver vi (några gäster tackar nej, några kommer säkerligen att äta mer än en bit. jag känner min släkt... lite svårt att beräkna faktiskt!)
    Ska ringa och boka provsmakning snart hade vi tänkt.

• Blivande fru Eriksson

gargis

Hos bland annat kakburken så finns det ställningar för sån "amerikansk" tårta. Man behöver separatorpinnar och plattor. Det finns sidor på nätet där de visar hur man går till väga, på bla. www.taxens.se har jag för mig att de förklarar.

• tintilar

Vi ska ha en vitchoklad-cheesecake med mörkt botten och hallon- eller jordgubbsås till. Priset kommer att ändra, för jag ville ha en lite maffigare tårta än den vi fick provsmaka (den var alltså för liten/tunn), men ca 30 kr biten blir det.

• tågjäntan

Vi hade tågtårta (vi träffades på tåget =)). Det var 4 tårtor med tre vagnar. SEdan beställde vi en vanlig princesstårta till de som hjälpte till att servera där det stod "Tack för hjälpen!". Vi ville att de skulle få tårta men tänkte att de skulle känna sig förstressade eller så för att äta av bröllopstårtan.
    Jag blev lite besviken på tårtan; den såg lite barnslig ut. Även om vi beställde den att se ut som ett tåg så tyckte jag fortfarande att det var en bröllopstårta och kunde ha sett finare ut. Men bland gästerna blev den en succe.

• Wicks

vi kommer baka våra själva och blir kring 10 tårtor (ja det är många bitar...) så det blir varierat utseende, pris? tja några hindra, bakar dom själva

• Hobby

Vi ska ha Valrhonatårtan som finns med på bilden här. Vet inte riktigt vad vi får betala per bit, det är redan inräknat i kuvertpriset från festvåningen. 65 bitar beställda.

www.billstroms.net/tartor.html

• mooogn

Håller på att skissa på en tårta som en kunnig vän till mig skall göra (vill inte själv stressa med sådant innan bröllopet):

* Svart marsipan/sugarpaste/modelleringschoklad (inte bestämt än)
    * Långpannebotten med en mindre kvadrat på (alltså två våningar)
    * Ev. vita sockerorkidéer på
    * Första lagret liggande text utskuren i vit flowerpaste med svarta målade bokstäver i: "Nygifta"
    * På andra våningen (lilla tårtan) ett sittande kyssande brudpar
    * Smak är inte bestämd än

Låter lite mysko men det kommer att bli bra!

• Gudinnan

moogn - ska ni göra socker-orkideerna själva?

• gargis

Spookyskira och blivande fru eriksson
    tack för svaren,låter jättegott med bavarian creme.Vill ha en rejäl tårta,alltså ingen lätt variant med mousse.Undrar om konditorier i sverige använder sig av denna creme?

• mooogn

Gudinnan: Nej, jag är inte intresserad av att lära mig göra sockerblommor så det skall min ävn göra

Svar på tråden Hur ska din tårta se ut?