Någon som ska ha festen på Kungliga Borgen i år?
Min blivande man och jag har bokat lokalen i januari, för vårt bröllop 07-07. De gamla ägarna var jättetrevliga och allt såg jättebra ut.
I mitten av maj fick vi veta, på ett väldigt brutalt sätt utan varesig sympati eller förståelse, att vi kommer att få en helt annorlunda tjänst än vi förväntade oss - istället för hela Borgen skulle vi få en tiondel av den ytan där våra gäster får vara, och dessutom skulle Borgen hålla öppet under hela dagen för de café och glasskiosksbesökare.
Ett av husen som vi tänkte oss servera tårtan och kaffe i har blivit en glasskiosk som också skulle hålla öppet till kl 12.00 på natten, även i samband med bröllopet. Vi skulle inte ha någon speciell enskildhet (annat än gardiner för de fönster som vätter mot caféet). Vi skulle inte ens ha tillgång till separata toaletter, utan bli tvungna att gå igenom glasskiosken bland övriga "vanliga" gäster till de gemensamma toaletterna etc...
Enligt våran överenskommelse med de tidigare ägarna skulle borgen hålla stängt efter klockan 16:00 (så står det fortfarande på borgens hemsida www.borgenrestaurang.com och för det krävde de tidiga ägarna att vi garanterade 60 kuvert)
Vi tycker att det här kunde kommunicerats till oss tidigare; vi träffade en av de nya delägarna flera gånger, och pratade med dem innan vi skickade ut våra inbjudningskort.
Efter vi bad dem att ha lite mera förståelse för våra livs viktigaste fest fick vi inget svar förrän efter 10 dagar, och då fick vi en jättedålig offert, som inkluderade att för att få vara själva där under bröllopet, ska vi garantera minst 50000 SEK exkl bar till Borgen (för 70 gäster) och bland annat att våra gäster ska betala garderob själva, 20 SEK!!! De har flyttat alla tider, krävde pengar för allt möjligt etc.
Man undrar vad är det som skulle kunna ske senare, när det här gick så snett, vilka gömda kostnader som skulle presenterats till oss efter (eller under) bröllopet. Vi tackade nej till offerten och ska inte ha vårt bröllop där. Vi hade tur i oturen och tack vare mycket engagemang av våra närmaste fick vi tag på ett annat ställe med extremt kort varsel... annars skulle vi inte ha gift oss alls den här sommaren.
Mycket stress, en hemsk upplevelse. Vi sov inte på flera nätter, och jag tror att mitt hår blev grått en hel del under den veckan. Nu ska vi ringa till alla våra gäster och be dem att ändra deras planer eftersom den nya lokalen ligger 8,5 mil från Stockholm och det finns en del att fixa runt transport etc.
Jag kan absolut inte rekommendera Borgen, nu med de nya ägarna.